Announcement

Collapse
No announcement yet.

HU som klarar FLAC filer??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HU som klarar FLAC filer??

    Finns det i dag någon HU som klarar FLAC filer? Har insett att sedan jag skaffade en hårddisk så blir det mindre och mindre skivor i bilen. Men i takt med bättre utrustning i övrigt så låter Mp3 filerna lite så där.
    Last edited by loke67; February 25, 2011, 14:21.

  • #2
    Re: HU som klarar FLAC filer??

    Jag hör då ingen skillnad på 256-320k mot Flac eller Wav iallafall.

    Tror inte det finns spelare som tar flac än. Pioneer P99RS tar wav. Om du ändå har plats så kör med wav istället. Men som sagt mp3 i 320kbit är riktigt nära cd kvalitet!

    Comment


    • #3
      Re: HU som klarar FLAC filer??

      Tror inte det finns någon HU som tar FLAC rakt av idag ännu förutom om man kör någon form av bil pc då.
      Jag komprimerade själv FLAC till WAV som jag sedan brände på DVD,320kbps verkar vara det mesta som min Alpine 9861 klarade iaf, lite jobbigt då man tappar all "info" på låtarna så man ser bara track nr efter det men..
      Apple lossless verkar ju folk köra lite med via sina ipones/ipods annars, via docknings porten och inte via 3,5mm jacket.

      Edit: den som söker han hittar, dock noname på apparaten
      http://www.diymobileaudio.com/forum/member-reviews-product-comparisons/87912-my-$85-flac-car-head-unit-kw-cm3001.html
      Last edited by darki3; February 25, 2011, 16:05. Reason: hittade

      Comment


      • #4
        Re: HU som klarar FLAC filer??

        Wav= vanliga ljudfiler[Cdskivor mm ca 22 låtar ta ifrån eller lägg till några låtar
        Mp3 = komprimerade ljudfiler ca 130 låtar
        Flac = högkvalitets spår

        ändra ifall det behövs Lägg till eller skriv ändringen

        Comment


        • #5
          Re: HU som klarar FLAC filer??

          Håller inte FLAC typ samma kvalitet som Wav? har då fått för mig det.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: HU som klarar FLAC filer??

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Håller inte FLAC typ samma kvalitet som Wav? har då fått för mig det.
            Flac är ett Lossless format. Så ja, i princip.

            Comment


            • #7
              Re: HU som klarar FLAC filer??

              Originally posted by The one n only View Post
              Wav= vanliga ljudfiler[Cdskivor mm ca 22 låtar ta ifrån eller lägg till några låtar
              Mp3 = komprimerade ljudfiler ca 130 låtar
              Flac = högkvalitets spår

              ändra ifall det behövs Lägg till eller skriv ändringen
              "Vanliga ljudfiler" på cd har ändelsen .cda , Wav är ett filformat likt avi fast för ljud , det finns även wav filer som är komprimerade(allt enl Wiki).
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: HU som klarar FLAC filer??

                Jepp stämmer som Hewi säger. Det finns komprimerade wave filer. Cd formatet använder en codec som heter PCM och ska vara 16bit vid 44.1khz stereo. Finns komprimerade wav codecs som ADPCM/u-Law/a-Law där flera av formaten använder 4bit komprimering. Låter horribelt, som 32kbit mp3

                Flac ÄR lossless, dvs 99,95-100% information från PCM wave. Finns ingen i denna värld som kan påstå sig höra skillnad på FLAC och ren PCM wave. Flac har bithastigheter runt 700-1000kbit mot CD format som har 1440kbit, filformatet är 25-35% mindre generellt.
                Men alltså än en gång, 320kbit MP3 med senaste lame codec är riktigt riktigt nära CD. Provade att göra en jämförelse en gång, subtraherade en 256bit MP3 fil från WAV-PCM datan. Det fanns en mätbar distorsion enligt datorn, men det var totalt omöjligt att höra eftersom det låg på sådan otroligt låg nivå! Gogo mp3

                Comment


                • #9
                  Re: HU som klarar FLAC filer??

                  Alla mina FLAC/ALAC filer är 24-bit men det känns mest som spel för gallerierna när iTunes ändå inte kan trycka ur sig mer än 16bit, men likväl. Det låter bra, och med en okej DAC till blir det inte tråkigare.

                  Och OnT: så har inte jag heller någon koll på en HU som klarar FLAC out of the box
                  DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

                  Comment


                  • #10
                    Re: HU som klarar FLAC filer??

                    Edit: den som söker han hittar, dock noname på apparaten
                    http://www.diymobileaudio.com/forum/member-reviews-product-comparisons/87912-my-$85-flac-car-head-unit-kw-cm3001.html[/QUOTE]

                    Nja den kändes inte som ett lyft direkt Får väll fortsätta med Cd skivor ett tag till

                    Comment

                    Working...
                    X