Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Getz Diesel 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyundai Getz Diesel 2006

    När jag bara lärt mig hur man lägger in bilder ska mitt projekt visas här .

    Har idag rivit ur säten , mattor och diverse paneler för att dämpa karossen .

    Allt från instrumenteringen och bakåt , inklusive bakluckan är rensat från plastdetaljer och mattor .

    Lämnade dock taket , det får bli ett senare bekymmer .

    Jag kan konstatera att de sydkoreanska premiumbilstillverkarna inte brytt sig speciellt mycket om ljuddämpning av plåten , allt som fanns i hela bilen var ca 0,25 m2 av tvivelaktig stenhård kvalitet .

    Imorgon ska jag rengöra med isopropanol innan jag lägger dubbla lager med STP Silver eller Silent Coat överallt på plåtytorna .

    Plastpanelerna blir dämpade med STP Black Gold som jag köpte en bulkpack av på internetrea men som visade sig inte vara nog bra dämpning på för att duga till dörrar eller karosseriplåt .

    Sedan blir det någon kvadratmeter Biltemas tunnaste motorrumsmatta här och där runt bakre hjulhusen och bakluckan .

  • #2
    Re: Hyundai Getz Diesel 2006

    Som synes nästan ingen ljuddämpning .

    Om någon kan lära mig hur man får bilderna att bli stora får ni gärna höra av er ....
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Re: Hyundai Getz Diesel 2006

      Flera pluttebilder av den tomma bilen .
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Re: Hyundai Getz Diesel 2006

        Så här ser det ut efter fem ark med STP Silver , en bra början .
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Re: Hyundai Getz Diesel 2006

          Så här ser förardörren ut , helt utan ljuddämpning och med stora hål som
          "tätas" av ett plastkasseliknande material .

          Så går det ju inte att ha det .
          In med några ark STP Silver så får vi se om det blir någon skillnad .
          Attached Files
          Last edited by 8tummarn; December 27, 2015, 23:38.

          Comment


          • #6
            Re: Hyundai Getz Diesel 2006

            Så här blev det , dörren känns som en Mercedes S-klasse då man stänger


            Det blir att tillverka lock i 3 mm aluminium för att täta hålen så att hela dörren blir som en högtalarlåda , ett kommande projekt tillsammans med MDF-bafflar .
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Hyundai Getz Diesel 2006

              Tips!
              Sätt tillbaks "plastkassen" eller ersätt med ngt annat då det blir fukt i dörrsidan annars. Dagens bilar är tänkta att dränera vattnet ner i botten på dörren och saknar du fuktspärr får du in den i dörrsidan...
              __________________
              Mvh Jonas
              Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
              8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

              Comment


              • #8
                Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                Nu är själva ljuddämpningen gjord .
                Från instrumenteringen och bak till bakluckan är det dubbla lager med antingen STP Silver eller Silent Coat .

                Det gick åt totalt 20 ark STP och 17 ark SC innan jag var klar .

                Skuffen , som var helt odämpad original krävde 11 ark av dessa 20 .

                SC var betydligt styvare att hantera men det låter rent subjektivt " dödare" då man knackar på den delen av golvet .

                När jag får tillbaka orken ska jag dämpa höger framdörr med SC så jag kan jämföra mot förardörren som jag dämpat med STP Silver .
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                  Tyvärr sitter isoleringsmattan mot torpedväggen fästad bakom både pedalställ och rattstång så den gick inte att få ut på något enkelt sätt .

                  Fick hålla upp den och lirka in butylmattan under .
                  Tur att man inte behöver någon roller utan använder fingrarna , det hade varit riktigt besvärligt att få in något verktyg där under .
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                    Lågnivådags .

                    Åkte till Ljudbyggarn ute på ersboda och köpte en 6-kanals lågnivåkabel för att vara säker om det blir aktiv delning någon gång i framtiden .
                    http://www.ljudbyggarn.se/billjud/by...ampire-xa550-6

                    Den fick hänga till sig några timmar för att rakna innan installationen .
                    Tyvärr var det en stor plastklump på den som förhindrade att jag fick på kabelstrumpan .

                    Vad gör man då ?
                    Biltemas alutejp är lösningen på många bekymmer , lite eltejp utanpå så är saken klar .
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                      Sedan blev det högtalarkablarnas tur .

                      Hade lite grejor liggande över från tidigare projekt så det blev inga nya utgifter.

                      DLS Classic 1,5 mm2 samt DLS Flatbox 1,5 mm2 blev draget fram till det lilla tomrummet ovanför värmepaketet där jag tänkt gömma delningsfiltren ..
                      Nu kan jag bi-ampa framsystemet i framtiden om jag så vill.

                      Drog även en extra 1,5 mm2 "GAS billigkabel" ifall jag ska bygga frontsub någon gång .

                      Allt strumpades och fick tillsammans med lågnivåkabeln följa kabelstammen på höger sida .
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                        Nu blir det lite besvärligare....

                        Hur i hela friden ska man lyckas få en strömkabel till reservhjulsbaljan ???
                        Dra i slang under bilen går bort eftersom jag senare ska måla tjockt med underredsmassa överallt .

                        Alla bra och lättåtkomliga ställen att borra på nere vid förarens fötter har grejor i vägen på andra sidan torpedväggen....

                        Det får bli originalgenomföringen bakom värmepaketet , tyvärr .

                        Kan siktas bakom anslutningarna till wastegaten på bild två från vänster.
                        För att komma åt den måste man ta bort vindrutetorkarna , plasten över kupens luftintag och skruva loss den övre delen av torpedväggen .

                        När jag väl kommit igenom torpedväggen måste jag lirka ett dragsnöre ut mot pedalstället och dra kabeln den vägen .

                        Det får bli efter nyårsfirandet , nu är det helg ....
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                          Du har inte någon avsättning genom torpedväggen på passagerarsidan från fabrik för kupevärmare? Brukar ju vara en klassiker annars.
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hyundai Getz Diesel 2006

                            Originally posted by carlr View Post
                            Du har inte någon avsättning genom torpedväggen på passagerarsidan från fabrik för kupevärmare? Brukar ju vara en klassiker annars.
                            Tyvärr , får inte in något mer där den går in , sitter ett kupefläktfilter eller en balk i vägen beroende på åt vilket håll jag vill vidga hålet .

                            Comment

                            Working...
                            X