Announcement

Collapse
No announcement yet.

Långtidsprojekt E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Långtidsprojekt E34

    Tråden hette "miniprojekt e34" på lazzat har jag för mig och jag fortsätter ungefär där jag slutade :=)

    Det hela stannade av en smula... inte p.g.a av bristande lust men det kom en del emellan...:

    Ett hus och...

    en sån här:


    Behövs inte så mycket mer för att det ska bli en priolista med något annorlunda utseende än före

    Det positiva (ur billjudssynpunkt, i övrigt är det bara positivt såklart) är att jag numera disponerar ett eget garage (f.n fyllt med div. skräp som ska till tippen) och det ger mig hopp om att jag ska kunna få lite gjort mera spontant.

    Har även skaffat en 3:e bil. En rolig krabat vid namn Toyota Avensis verso diesel... nja i.a.f väldigt praktisk och soppasnål jämfört med bimmern. Det hela ger att jag inte "behöver" e34:an och det behöve inte vara så nödvändigt att ha den i bruk som det varit.

    Ska försöka samla ihop lite bilder från projektet så det blir någorlunda up to date i.a.f.

  • #2
    Re: Långtidsprojekt E34

    alltid intressant med E34-projekt då jag själv har en sådan eminent automobil
    ser fram emot bilder/info.. och grattis till hus och barn..
    för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

    Comment


    • #3
      Re: Långtidsprojekt E34

      Välkommen tillbaka till billjudsträsket och grattis ännu en gång..
      sigpic

      Comment


      • #4
        Re: Långtidsprojekt E34

        Originally posted by Holmertz View Post
        Ska försöka samla ihop lite bilder från projektet så det blir någorlunda up to date i.a.f.
        Dra in lite likt det du hade på Lazzat, många trevliga bilder.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Långtidsprojekt E34

          Då så! Jag ska ta tag i bildletandet snart men kan ju presentera de ingående prylarna i.a.f.

          Nuvarande status:
          Bilen, en calypsoröd 540iA från -93, står på gården med 4dm snötäcke. bagaget är helt tomt och alla prylar ligger fortfarande i gamla garaget men det borde vara snart gjort att vara tillbaka där jag slutade bara jag får tummen ur och rensar i garaget, förhoppningsvis denna vecka.

          Prylar:
          Hu: Fortfarande okänt, troligen nån enkel apparat med optisk ut.

          Processor: Audison bit one

          Framsystem: 3-vägs med Tec SPL6hs +nero3 + Tec surface slim.

          Bas: Genesis 12

          Slutsteg: Ett bryggat Phenix gold ti600zx till basen, ett Phenix gold ti600zx till midbasarna och ett fyrkanaligt Phenix gold ti475zx till nero3 + surface slim.

          Återkommer med bilder.

          Comment


          • #6
            Baslåda

            Bilderna är verkligen av varierande kvalitet, sorry...

            Lite bilder på baslådebygget:







            Comment


            • #7
              Re: Långtidsprojekt E34

              hehe längst till höger står då objektet. Har precis skickat ut damen i huset för att bli av med lite snö på uppfarten

              Comment


              • #8
                a-stolpar.

                Lite byggbilder på a-stolparna! Nu är dom svartsprejade då jag inte hann klä dom när byggtiden tog slut i våras. Provade dock ett par gånger men det blir nog tvunget med en snygg skarv nånstans då jag inte lyckades klä med ett stycke vinyl.

                "lådorna" är grovt formade med ihoplimmade polyuretanskivor.



                Och på plats i bilen för test.



                Urgröpta och plastade på in och utsidan blir det en stabil och lätt "låda".



                Lite modelerande med små plåtar och diverse trästickor för att få formen på det som fortfarande var öppet, sedan draperat med fleece och plastat.




                Grovformat och spacklat för att testa på plats ,med baffel av mdf.



                Snabbt hopp och kompletterade med inplastad baffel i rostfritt och ännu något närmare sin slutform.



                Får komplettera med bild på plats i bilen senare... hittar ingen bild.

                Comment


                • #9
                  kickar

                  Med lite orginalpanel, spånplatta, frästa bafflar, monteringsring i RF och en massa glasfiberspackel växte de nya kickpanelerna fram.



                  Lite passningskontroll.



                  Likte formning.



                  Målade gult för att se att det var slätt och fint.



                  Sedan kläddes det hele med svart vinyl.


                  Comment


                  • #10
                    Re: Långtidsprojekt E34

                    Riktigt fina kickar. Men det gula som lyser igenom, ska det göras något åt det?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Långtidsprojekt E34

                      Ska slipa bort färgen från den baffelringen. Måste ju också fixa nån form av galler. Ser nu vilka bedrövliga bilder jag tagit... men ny kamera är införskaffad så vårens bilder torde bli några klasser bättre

                      Här några bilder på diskantpodarna, det ska sägas att de kanske inte blir just så här med monteringen, men jag ska prova:

                      Består av helt vanlig flörtkula.



                      Som plastats, gröpts ur och plastats invändigt.



                      Fräste ur spå så att det ska gå att justera vinkeln en del.



                      Å sen dit med fästet (Tack än en gång Kuhlin)



                      Comment


                      • #12
                        bilen

                        Lite bilder inifrån bilen:

                        Lite dämpning har det blivit även om det skulle må bra av mer.



                        Mycket kabel blir det, och då har väl inte jag jättemycket kanske. På båda sidor i bilen löper 2x2,5mm2+1x1,5mm2 och på en sidan dessutom optisk kabel + en RCA +styrkabeln till bit 1:an de 3 går in under förarstolen och upp under mittkonsollen.


                        Comment


                        • #13
                          bagaget

                          Lika bra att ta bagaget på en gång, sen är det slut på bilder

                          Liten test för utplacering av grejer, har byggt en ram och yvå fästplattor för 2slutsteg.



                          Förstärkt ramen och placerat en ev. hylla för processorn.



                          En liten bit längre.



                          Fram med fleece, polyester och en massa tålamod.





                          Lite modifierad list på insidan av tröskeln i bagaget.




                          Lite snickeri och plastbaljan på plats.



                          Och med lite vinylklädda paneler på det börjar vi närma oss var jag står just nu i mitt bygge!




                          Det blev väldigt påtagligt för mig själv nu vad mycket jobb som återstår men även att jag kommit rätt långt Så nu vill det till att plocka ur garaget, in med lite verktyg å bilen förståss!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Långtidsprojekt E34

                            Verkligen fina jobb du gör Kommer bli kanon fint när du är klar!
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Långtidsprojekt E34

                              Hewi und Holmertz, die noge BMW gehörtautraustning tunert.

                              Pierre den OTyske
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X