Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp att koppla in ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver hjälp att koppla in ljud.

    Hej

    Jag har köpt en baslåda (12") och 2st 6*9or och ett mono steg allt är av märket mutant.

    Sen har jag 2st till 6*9or och ett 4kanals steg med max 600watt men de verkar bli för mycke jobb att koppla in eftersom jag aldrig kopplat in ett steg förrut.

    Jag har tänkt så här. Jag låter orginal 4" sitta kvar i instrument panelen och lägger 6*9 i hatthyllan och basen o slutsteget bak ifall det går att göra så.

    Det jag menar med ifall de går att göra så är de här.
    Min stero klarar 4*45watt står det men 6*9orna ligger på 300watt/styck och sen är det ju 2st 4" men dom gör nog inget.

    Jag tänkte koppla så här isf: Stereon till 4" och 6*9. Jag tänkte koppla på 4" så att dom räknas som vänster högtalare på stereon och 6*9 som höger så att jag kan ställa in att den ska spela låg på 4" och högre på 6*9 för just nu har jag kopplat en av varje på höger o vänster och då kan jag inte spela högt eftersom 4" låter skit då.
    Basen tänkte jag koppla med steget. Går det att göra så och blir det bra??

    Hur hade ni gjort?

    Som sagt jag har ett mono steg och ett 4kanals och 4st 6*9or och 2st 4".
    Villka grejer hade ni använt och hur hade ni kopplat???
    Ifall ni tycker att jag borde köpa nått mer så kan ni säga det bara de inte är för dyrt. Men tänk på att jag har en liten Clio och de finns ingen plats för högtalare i dörrarna(jag har en 2/3dörrars).

    Sen tänkte jag bara fråga ifall det finns någon här på forumet som bor i västerås och som skulle kunna hjälpa mig och koppla in steget och basen eftersom jag aldrig gjort det och är rädd för att koppla fel.


    Jag är tacksam för alla svar.

  • #2
    Re: Behöver hjälp att koppla in ljud.

    Originally posted by mmd_bbk View Post
    Hej

    Jag har köpt en baslåda (12") och 2st 6*9or och ett mono steg allt är av märket mutant.

    Sen har jag 2st till 6*9or och ett 4kanals steg med max 600watt men de verkar bli för mycke jobb att koppla in eftersom jag aldrig kopplat in ett steg förrut.

    Jag har tänkt så här. Jag låter orginal 4" sitta kvar i instrument panelen och lägger 6*9 i hatthyllan och basen o slutsteget bak ifall det går att göra så.

    Det jag menar med ifall de går att göra så är de här.
    Min stero klarar 4*45watt står det men 6*9orna ligger på 300watt/styck och sen är det ju 2st 4" men dom gör nog inget.

    Jag tänkte koppla så här isf: Stereon till 4" och 6*9. Jag tänkte koppla på 4" så att dom räknas som vänster högtalare på stereon och 6*9 som höger så att jag kan ställa in att den ska spela låg på 4" och högre på 6*9 för just nu har jag kopplat en av varje på höger o vänster och då kan jag inte spela högt eftersom 4" låter skit då.
    Basen tänkte jag koppla med steget. Går det att göra så och blir det bra??

    Hur hade ni gjort?

    Som sagt jag har ett mono steg och ett 4kanals och 4st 6*9or och 2st 4".
    Villka grejer hade ni använt och hur hade ni kopplat???
    Ifall ni tycker att jag borde köpa nått mer så kan ni säga det bara de inte är för dyrt. Men tänk på att jag har en liten Clio och de finns ingen plats för högtalare i dörrarna(jag har en 2/3dörrars).

    Sen tänkte jag bara fråga ifall det finns någon här på forumet som bor i västerås och som skulle kunna hjälpa mig och koppla in steget och basen eftersom jag aldrig gjort det och är rädd för att koppla fel.


    Jag är tacksam för alla svar.

    Hej!

    Vad har du för huvudenhet?

    Jag hade gjort så här:

    Koppla huvudenheten till dina orginal 4" som vanligt, en på vänster kanal och en på höger kanal. Detta på frontutgången på huvudenheten.

    Sedan hade ja kopplat dina bästa 6x9" på 4-kanalsteget i bryggat läge, 4-kanalsteget ska kopplas på RCA-rear utgången på huvudenheten.

    Basen kopplar du på monoblocket. Monoblockets lågnivåkabel kopplar du på huvudenhetens RCA subutgång.

    Detta förutsätter dock att din huvudenhet har flera lågnivåutgångar.

    Det är enklare för oss att hjälpa dig om du skriver vad det exakt är för grejer du har.
    Då kan vi även hjälpa dig med kabeltjocklek osv.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Behöver hjälp att koppla in ljud.

      Jag kan ta kort på allting senare idag och lägga upp.
      Tror du att jag klarar att koppla det som du sa??

      Jag har läst lite och de låter så svårt o ganska farligt. Man måste koppla till batterit och sen koppla in en säkring 30-40cm därifrån och sen slipa och sätta fast andra kabeln nånstans osv. Det verkar vara mycke som kan gå fel

      Comment


      • #4
        Re: Behöver hjälp att koppla in ljud.

        Ja ta kort på prylarna och lägg upp så kan vi beskriva hur det ska kopplas ihop

        Javisst är det lite meck att få in grejerna i bilen, helt ofarligt är det inte heller men om man tar de försiktigt bara så brukar de lösa sig.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: Behöver hjälp att koppla in ljud.

          Hej

          Här är bilderna på grejerna som jag tänkt koppla in.
          Cd spelaren heter clarion drb3675r/drb3675rb . Jag tror jag kommer använda en annan som är bättre/nyare men dom klarar lika mycke 45watt*4 den enda skillnaden som jag vet på dom är att den andra är nyare och snyggare och det är en SONY.

          Comment

          Working...
          X