Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslådetips till Volvo S60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslådetips till Volvo S60

    Jag har sökt så gott jag kan här på forumet men inte hittat nån tråd med mått på låda till en Volvo S60.
    Har fått i uppgift att bygga en låda till en polare.
    2st Kicker L7 12" D2. Alltså den fyrkantiga typen... årgång vet jag ej tyvärr.

    S60 är ju lite tråkig på så vis att det inte bara är att mäta hur stor låda som får plats i bagaget... för då får man aldrig in lådan genom luckan.

    Killen lyssnar till 99% hårdrock.
    Jag tänkte om jag skulle sätta basarna riktade framåt och porten spelandes genom skidluckan för att få mest kontroll på basen. Eller kanske slutet är att rekommendera? Eller 4:e ordningens bandpass?

    Ni som byggt lådor till era S60 får gärna skriva måtten så att jag kan börja bygga inom kort. Kommer inte ha tillgång till hans bil så det vore superschysst om någon kunde skriva lite mått

  • #2
    Re: Baslådetips till Volvo S60

    Gör som jag planerar: Bygg två mindre lådor med ett element i varje, och sedan när de är på plats i bagaget, lås fast lådorna i varandra med excenterlås.




    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Re: Baslådetips till Volvo S60

      Frågan är väl oxå om han har rätt element för hårdrock?
      Fått för mig att dom gillar lite långsammare musik
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • #4
        Re: Baslådetips till Volvo S60

        Den erfarenhet jag har av Kicker L5/L7 är att dom inte är vidare rappa, varken i sluten eller portad låda. Men gräva djupt kan dom! Rätt roliga till hiphop/dubstep, tråkiga till hårdrock/diskodunk. Fast dom kanske kan funka till hårdrock om man har ett galet framsystem som möter upp.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Baslådetips till Volvo S60

          Tack för svaren!
          Ja, han har ju dessa basar nu och jag har bara fått uppgift att bygga en låda till honom och så hoppas jag att han blir nöjd. Han är inte så jätteintresserad av billjud och så men vill ha lite mer bas bara. Steget som han har är dessutom ett 6-kanals JBL GTO som jag försökt få honom att byta bort mot ett 1- alternativt 2-kanals slutsteg men han vill köra på det slutsteget till en början.
          Ajja... han får besluta det själv :-)
          Ingen som har några mått som jag kan gå efter?
          Om ni fick välja... skulle ni byggt en sluten eller portad?

          Comment


          • #6
            Re: Baslådetips till Volvo S60

            Djupt avstämd portad låda röstar jag på! Frågan är bara om han får plats med det, basarna vill ha runt 60L/st, sen tillkommer port. Byggde en sån låda i en kompis Passat sedan i vintras, den slutade på 200L med port och allt.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Baslådetips till Volvo S60

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Djupt avstämd portad låda röstar jag på! Frågan är bara om han får plats med det, basarna vill ha runt 60L/st, sen tillkommer port. Byggde en sån låda i en kompis Passat sedan i vintras, den slutade på 200L med port och allt.
              Ajdu... det blir en rejäl låda det
              Jag får nog språka lite med honom så får vi se vad han tycker.

              Comment


              • #8
                Re: Baslådetips till Volvo S60

                En annan kompis har ett par L5 12" i 50L slutet var och det funkar med, dock inte alls samma dra i den bilen som Passaten men det kanske duger för din kompis. Fast han bör nog byta steg, L7orna vill gärna ha ca 1kW var för att riktigt komma igång.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment

                Working...
                X