Announcement

Collapse
No announcement yet.

Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

    Hej!

    I mitt bygge så har jag två basar i samma kammare i en portad låda.

    Dessa driver jag med två stycken monoblock, ett per bas.

    När jag har provspelat har jag kört med gain på max på båda stegen, har funkat bra fast börjat lukta lite varmspole när man spelat på ibland Hur fungerar gain, det är väl egentligen inte någon volymkontroll? Ska det matchas mot hur många volt huvudenheten ger ut på lågnivån eller hur ska det ställas?

    Eftersom jag har två steg till samma låda så blir det knivigare att ställa gainen eftersom det behöver vara lika på båda stegen. Känner dock en kille som är haj på elektronik som hjälper mig att mäta upp om det blir aktuellt.

    Hur gör ni som tävlar i spelahögt, gain på max bara?

    På min huvudenhet har jag tre lågnivåutgångar som jag kan ställa level på separat, monoblocken delar på huvudenhetens sub-ut. Har även inbyggt filter i huvudenheten så filterna på stegen är avstängda.

    Skulle det funka om man körde gain på max på båda stegen och justerade via leveln på huvudenheten istället?

    Bassboost osv är givetvis avstängt.

    Hur hade ni gjort..? Jag vill få ut så mycket som möjligt av anläggningen.
    Last edited by Kulan; September 16, 2009, 22:18.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

  • #2
    Re: Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

    Koppla en högtalare imellan de två stegens högtalar+ och kör en 40-50Hz ton lagom högt och när den på kopplade högtalaren är tyst och ej vibrerar(lägg ett finger på membranet) står stegens utnivå lika. Gjorde det i min och kollade med multimeter efteråt och de stog då på hundradelen lika
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

      Jo precis vet att man kan mäta mellan plus på stegen. Frågan är dock hur jag ska ställa gainen
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

        Originally posted by Kulan View Post
        Jo precis vet att man kan mäta mellan plus på stegen. Frågan är dock hur jag ska ställa gainen
        Jag trodde du ville gaina stegen till samma nivå , om gain justeringen skiljer sig mot normalt när det handlar om spl så kan jag inte svara på hur du skall ställa den tyvärr
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

          Originally posted by Hewi View Post
          Jag trodde du ville gaina stegen till samma nivå , om gain justeringen skiljer sig mot normalt när det handlar om spl så kan jag inte svara på hur du skall ställa den tyvärr
          Jo det vill jag också Båda stegen ska vara på samma nivå men vet inte på vilken nivå
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

            För det mesta så är inte stegen linjära, så det spelar inte så stor roll! Du kan endast mäta samma nivå vid en volym, sedan är den olika på alla andra! Vid SPL är det "full mutter" man mäter vid! Allt annat är helt ointressant!

            Du väljer den nivå så du tycker det låter bra!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: Två basar i samma låda, ett steg per bas. Hur ställa gain?

              Jo förstår att det kan skillja lite på stegen, jag får göra så att jag sätter gainen på max på båda och mäta i mellan och sedan kanske justera lite på något utav stegen så det blir hyffsat lika med hjälp av multimeter iaf. Eller så gör jag på Hewis sätt, låter lite roligare

              När ja justerat in gainen på stegen så får jag använda mig av min HU och sänka å höja leveln på subutgången beroende på om man ska lyssna på musik med lagom bas och kräma på när det krävs, blir ju en ganska smidig lösning. Ibland är man glad att man har en HU med 3x lågnivå!

              Tack för svaren!
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

              Comment

              Working...
              X