Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

    Jag tänkte skapa en alldeles egen projekttråd där jag kan leverera uppdateringar om projektet samt försöka vara lustig.

    Mest på min egen bekostnad men sticker någon in huvudet för långt så......

    Jag skriver det på en gång så alla vet från början att detta inte kommer gå med blixtens hastighet.

    Jag håller på med ett motorcykelprojekt också som drar både tid och pengar.
    Jag ska dock försöka vara en duktig pojke och jobba samt uppdatera så ofta jag kan.

    Bilen som jag har är en Audi A6 Sedan av 98 års modell.
    Tyvärr har jag inte någon bild på bilen men det kommer.

    Och här kom bilden:

    Click image for larger version

Name:	Billjud Audi A5 001.JPG
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	591198



    Om ni har läst min presentation så vet ni att jag har ett barn på gång att adderas till mina tidigare två ligister. Sen har jag ju en drake också som har reserverat en plats i bilen.
    Så därför har jag inte riktigt fria händer att gå loss utrymmesmässigt.

    Jag gillar SQ och det var den ursprungliga planen att det endast skulle handla om det.

    Efter att halvt om halvt provisoriskt monterat in ett RF 300-1 och en PG 10 tummare i 4 Ohm så har min mörkare sida fått mer spelrum. Jag är nog lite såld på dB i alla fall. Som något uttryckte det så ska musik inte bara höras utan kännas.

    Förresten, så här ser basen ut när man tittar genom genomlastningsluckan:

    Click image for larger version

Name:	Billjud Audi A5 005.JPG
Views:	1
Size:	66.9 KB
ID:	591193

    Den här basen ska antingen bort från bilen och möta ett öde någon annanstans, eller så ska den in här:

    Click image for larger version

Name:	Billjud Audi A5 004.JPG
Views:	1
Size:	70.5 KB
ID:	591194

    Det beror på om jag hittar tillräckligt med volym för PG:n?
    Basen behöver 14-15 liter netto och i skrivandets stund är jag osäker på om jag kan få till detta. Jag vill dock det eftersom jag är förtjust i PG:n.

    Alternativet är annars att köpa en sådan här slimbas från RE Audio:

    Click image for larger version

Name:	RE_Audio_SL10D4_12526.jpg
Views:	1
Size:	9.4 KB
ID:	591192

    Den kräver lite mindre volym. Rekommendationen är 10-15 liter netto och här tar ju inte korgen upp så mycket volym heller. Detta är min "5000 kronor som man kunde använda till annat", plan B.

    Frontsublådan håller jag på och gjuter nu. Eventuellt kommer jag att få den kolfiberdraperad av Swe Composite. Det ska Kenneth göra. Han vet inte om det bara ännu

    Som framsystem kommer jag montera ett Amega Q comp 6,5 tumskit på bilens originalplatser. I framdörrarna alltså. Detta kit kommer att bi-ampas.
    Sen vet man ju inte om man får för sig att flytta runt elementen från originalplatsen, bara för att prova lite.

    Här kommer en bild på en ena sidans kit:

    Click image for larger version

Name:	200907 025.JPG
Views:	1
Size:	71.3 KB
ID:	591195

    Vad ska då driva detta? Jo ett sådant här DLS A7 Big five:

    Click image for larger version

Name:	Billjud Audi A5 003.JPG
Views:	1
Size:	71.4 KB
ID:	591196

    Detta steg ska monteras i reservhjulsbaljan under plexi, lexan eller glas.
    Därav kommer det även behöva lite kylning externt som jag tänkte att två fläktar från DLS skulle ta hand om.

    Att montera steget i baljan satt långt inne. Jag bestämde mig idag faktiskt efter att ha mätt lite. Intentionen var egentligen att ha med reservhjulet.

    Men jag kommer istället att skippa reservhjulet, montera en luftkompressor i bilen, bra portabel belysning och inhandla en repsats för hjul.

    Punkaspray går bort! Detta så att inte någon stackars däckmontör som av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att värma på fälgen med däcket monterat. Att ha varit anledningen till en människas tidiga hädanfärd till himlen (eller helvetet för den delen) det vill jag inte ha på mitt samvete.

    Under slutsteget hade jag tänkt ha batterier. Av vilket märke och hur många får tumstocken avgöra när jag är klar med slutstegsracket.

    Ja vilken HU ska jag ha då?

    Ja det blir en sådan här:

    Click image for larger version

Name:	200907 024.JPG
Views:	1
Size:	72.1 KB
ID:	591197

    En Kenwood KDC-BT6544UY. En billig maskin med tidskompensation.
    Detta blev ett felköp! I min iver så köpte jag lilla syster yster.
    Det var ju Kenwood 8044 jag skulle ha!

    Nåväl, det skapar ju en anledning att uppgradera till något annat sedan.
    En Alpine eller Pioneer kanske i ett senare skede. Vem vet?

    Nu så är receptet för SQ i stora delar klart. Nu återstår bara jobbet. Det här är prio 1!

    Prio 2 är att ha en 15 tums bas som ska spela genom lastluckan.

    Eftersom jag har så svårt att sälja mitt RF 300-1 så kanske jag köper ett till och driver varsin talspole med stegen.
    Stegen ska då integreras i lådan. Lådan ska vara möjlig att lasta i och ur och allting ska ha snabbkopplingar/snabbfästen.
    Den här lådan ska bli en stabil sak som kommer att få en ryggskottsorsakande, respektingivande (till och med för SL-grabbar) tyngd.

    Basen då? Ja jag har hört mycket om de häringa Digitital Desain
    Man kanske skulle prova en sån, om man nu får råd?

    Prio 2 kanske inte bli av? Vi får väl se!

    F@n också! Glömde en sak! Bilen ska ju dämpas också! Pierre! Har du sådan här Dynamat på hyllan? Jag tyckte det skymtade en sådan bild på din hemsa. Får jag mängdrabatt?

    På återseende!
    Last edited by PhoenixG; August 17, 2009, 21:26.
    sigpic

    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

  • #2
    Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

    Ska följas, och ska bli kul att se hur många kuligheter du lyckas formulera skriftligen .

    Lägg hellre 5000kr på ett rejält steg till basen än att byta den och ha kvar det lilla RF 300. Kontroll får nästan vilken bas som helst på gott humör och man kan trixa med lådvolym och eq för att "tvinga" fram den bas du efterstävar.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

      Originally posted by Mats H View Post
      Ska följas, och ska bli kul att se hur många kuligheter du lyckas formulera skriftligen .

      Lägg hellre 5000kr på ett rejält steg till basen än att byta den och ha kvar det lilla RF 300. Kontroll får nästan vilken bas som helst på gott humör och man kan trixa med lådvolym och eq för att "tvinga" fram den bas du efterstävar.
      Hej Mats!

      Som det ser ut nu så kommer jag nog behålla den ja.
      Vad det gäller ett annat steg så är nog inte det någon omöjlighet heller.

      Vad det gäller lådvolymer så brukar jag till att börja med försöka följa rekommendationen som tillverkaren uppgivit. Det stämmer oftast väldigt väl. Sedan kan man precis som du skriver trixa lite med att dra ifrån och lägga till för att få den karaktär man önskar.

      Det här påminner mig lite om hur man gjorde för nååågrra år sedan.
      Jag tror att det var i bilsport eller bilstereotidningen jag läste detta.

      Om man inte visste värdena på basen och inte kunde få några uppgifter/hjälp från butiken så kunde man använda sig av generella volymer.

      Alla storlekar var uppradade men jag kommer bara ihåg ett som gällde 12-tummare! För det var ju 12 tummare som var den bästa kompromissen vad det gällde djup och rapphet. Det skrev de ju också.

      60 liter uppgavs för en tolva och jag kommer inte ihåg vad som skrevs om längd och diameter på porten, om det nu skrevs något? Jag kommer inte ihåg riktigt.
      Avstämning och sån tjafs kunde man inte ens stava till på den tiden. Man klappade i något rör som man hittade någonstans och som såg bra ut. Punkt.
      För portat skulle det ju vara! Något annat fanns ju inte på kartan!

      Men 60 liter följde man till punkt och pricka på centilitern när. Då skulle det ju bli bra. Och det blev det ju också.............................eller inte riktigt hundra då kanske!

      Ja det var i alla fall tider det och du Mats gjorde kanske på samma sätt. Vad vet jag?

      Lite utveckling har har skett både produktmässigt och erfarenhetsmässigt.

      Allt var inte bättre förr!
      sigpic

      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

      Comment


      • #4
        Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

        Jaha! Nu har man varit till garaget några timmar och fått lite gjort.
        Inte så mycket bilstereo utan fokus har idag varit på mc-projektet, men inte bara.

        En liten bild på det projektet:

        Click image for larger version

Name:	PICT1560.jpg
Views:	1
Size:	133.2 KB
ID:	584327

        Mer än så får ni inte se innan åbäket är färdigt.

        Jag har lite drygt 3,5 mil till garaget och det är ju i norrgående riktning så av förklarliga skäl så kan det slå stopp ibland.
        Jag är inte någon Stig Blomqvist vid ratten men många som åker på Essingeleden måste ha fått körkortet i arv av farfar.

        Tur är att man är lugn av sig till naturen och kan slappna av till lite musik.

        Idag blev det Joe Satriani. En liveplatta från 2006.
        Helt suverän skiva!
        Speciellt en låt som heter Cool #9 är helt outstanding.
        Basisten Dave LaRue är oerhört skicklig! Satch är..........ja ganska duktig också

        Länk till YouTube för den som vill lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=CgUwD9e8uNM

        Förresten så lyssnade jag på den låten även på hemvägen.
        Då lät den ännu bättre!
        Jag kände mig hög som ett hus och till en sån psykedelisk låt som Cool så gick jag igång rejält

        Och nej, jag polar inte med Bråding eller BB-Linda!

        Styren stavas det! Ja, jag plastade på lådan utan skyddsutrustning och utan handskar. Jag är inte direkt gorillatypen som har hår överallt men det hår jag har på armarna får jag nog klippa bort om jag ska få komma till i kväll.

        Och ja, jag SKA köpa en mask och ja, jag SKA använda plasthandskar!

        Hmmmm, man kanske kunde sätta draken eller ungarna på det här?
        Nja, kanske inte någon bra ide! Då kommer väl FI-kvinnan Schyman och SOC och vill skära av den på mig Det kanske är lika bra nu? Tre ungar.............hmmm?

        Inga bilder på detta tyvärr! Kommer när den är färdig för kolfiberdraperingen.
        Det jag kan leverera är insikten att det kommer att ta en djävulusisk tid innan det är färdigt men det kommer att bli bra och det är ju huvudsaken.

        Förresten musik och bilstereo hör ju ihop! Eller?

        Jag älskar musik live. Både live på riktigt och live på skiva. You Tube har gjort att Ginza har fått mycket pengar av mig. På kvällarna lyssnar man alltid lite på Tuben och där hittar man allt för ofta helt otrolig musik.

        Jag hittade plattan med Satriani på det sättet!

        Annan musik som jag kan rekommendera är Pink Floyds Pulse:

        Länk här:http://www.youtube.com/watch?v=y2aOccbfAqE

        Tack och lov att Gilmour blev kvar och Roger Waters tog sitt pick och pack samt drog så musiken och inte texterna fick fokus. Men det är min åsikt.
        Nåja, Waters bidrog med en hel del bra men den karln är speciell
        Jag har ett av hans soloalbum och det albumet är också................speciellt!

        Annan musik som jag aldrig trodde att jag skulle rekommendera är............
        Meshuggah!

        Länk lite längre ner!

        Notera att det inte är fullängd på denna låt. Den är längre på skivan.

        Det tar ett tag att lyssna in sig på musiken. När man har gjort det så inser man vilka otroligt duktiga musiker de är. Framförallt trummisen Tomas Haake äger!
        Jag ler fortfarande när jag tänker på vad Tomas svarade på följande fråga:

        Vilken låt skulle ni vilja att Metallica gjorde en cover på?

        Tomas svarade: Bleed och la upp ett garv.
        Jag säger då det! Lycka till Lars Ulrich!

        http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc

        Ja nu har ni fått ta del av min musiksmak också.

        Live ja!

        Den bästa liveskivan som jag vet är från 1985 och inspelad 1984 på bland annat Long Beach Arena.

        De som kan sin musikkultur vet nu att det bara kan vara.......Live After Death med Iron Maiden. Liveskivan Rock in Rio är bra men LAD kommer jag aldrig tröttna på.

        Jag har egentligen inga idoler men Bruce Dickinson är j.....t nära!

        Karln är 50+ men har energi och pondus som ett mindre kärnkraftverk.
        Titta på filmen flight 666. Den kan jag rekommendera.
        Bruce har haft/har en solokarriär också. Den bästa skivan enligt mig är "Accident Of Birth". Live? Scream for me Brazil!

        Förresten, inga idoler? Nonne börjar få lite legendstatus hos mig
        Får nog åka ner till Helsingborg och se en äkta legend livs levande

        PS.

        Uppdateringarna hamnar längst upp. En bild på kärran idag!

        Tramset, ja det hamnar längre ner!
        Last edited by PhoenixG; August 15, 2009, 21:29.
        sigpic

        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

        Comment


        • #5
          Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

          Du är makalös. Efter varje läst inlägg av dig så sitter jag och flinar Skriv en bok!
          För mycket är lagom

          Comment


          • #6
            Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

            Hej Punti!

            Åhhhhh, tack!
            Äntligen får man det erkännande som jag suktat efter så länge.
            Tänk om min drake kunde inse min storhet också men det mesta hon gör är att spruta eld och fj***a svavel.

            En del här tycker kanske att det är just det jag borde göra, skriva en bok alltså istället för att hänga här och förpesta den allvarliga tillvaron

            Jag har jäkligt kul när jag skriver och jag hoppas att majoriteten också har kul

            I det jag skriver försöker jag ha ett stort uns självdistans, ödmjukhet, en gnutta allvar men framförallt humor.

            Ibland kan jag också bitas lite om det skulle visa sig vara nödvändigt

            Dessutom finns det ibland lite dolda budskap, som ibland går fram och ibland inte. Om moral, sensmoral och annat allvarligt tjafs som man ska tänka på men kanske inte alltid primärt.

            Och visst, ibland överdriver jag men vilka berättelser har inte kryddats för att bli mer kommersiellt gångbara om man kan uttrycka sig på det viset.

            Ta inte livet och er själva på så stort allvar! Livet kan ta slut när som helst eller få en vändning som man inte alls kunnat förutspå.

            Tyvärr glömmer jag själv bort detta ibland men då får NI påminna MIG.

            Som schassen i Hill Street Blues alltid sa innan samlingens slut:

            Be careful out there!

            Edit: Alla kanske inte såg, var för unga eller kanske inte ens påtänkta, då denna i mitt tycke eminenta tv-serie gick på 80-talet.
            För dessa letade jag reda på ett clip på YT. Sen så svek minnet kanske lite eftersom han även sa let's........... men samtidigt har jag ett vagt minne av att han inte sa exakt likadant varje gång. Ja, ja! Spela roll!

            Här kommer länken: http://www.youtube.com/watch?v=T2QApwtE8zQ
            Last edited by PhoenixG; August 19, 2009, 21:32. Reason: För de som inte har en aaaning.
            sigpic

            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

            Comment


            • #7
              Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

              Finns inte många trådar jag läst i mitt liv där någon skriver på ett så bra, intresserande och roligt sätt. Det är fan skitkul att läsa det du skriver!
              Nu vill jag se massa bilder här också

              Lycka till med bygget! /Andreas

              Comment


              • #8
                Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                Originally posted by Andreasxps View Post
                Finns inte många trådar jag läst i mitt liv där någon skriver på ett så bra, intresserande och roligt sätt. Det är fan skitkul att läsa det du skriver!
                Nu vill jag se massa bilder här också

                Lycka till med bygget! /Andreas
                Hej Andreas!

                Tack för de fina, varma orden!

                Jag lovar att nästa uppdatering som kommer ska ha lite bilder.

                Om nu inte någon annan hinner med att trigga mig

                Det är ju så lätt att få mig lite ivrig.
                sigpic

                What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                Comment


                • #9
                  Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                  Hörru! Nu får du sätta fart på bygget, har kikat in här varje dag i en hel månad snart utan några uppdateringar!

                  Om du vill stå bredvid mig på pallen 2010 får du baske mig dra dig i skägget och lägga på ett kål med bygget
                  Jag är ju "klar" med mitt bygge, så jag har all tid i världen att komma över några timmar så det händer något i bilen din

                  På tal om klar förresten, blir man någonsin det?

                  /Andreas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                    Börje är CHEF =) SOm dui säger 50+ och energi som ett mindre kärnkraftverk, sett Maiden 2 ggr och sen han som solo på SRF ett år och som du säger en makalös energi + att han är förbannat bra oxå =)

                    Lycka till.
                    OTURSFÖRFÖLJD!!!
                    Bara att bryta ihop och komma igen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                      Originally posted by ABZD View Post
                      Börje är CHEF =) SOm dui säger 50+ och energi som ett mindre kärnkraftverk, sett Maiden 2 ggr och sen han som solo på SRF ett år och som du säger en makalös energi + att han är förbannat bra oxå =)

                      Lycka till.
                      Jag började lyssna 1982 på Maiden. En kompis till mig spelade "The Number Of The Beast".

                      - Vet du? sa kompisen.
                      - Vet du vem han sjunger om?
                      - Näe! svarade jag.
                      - Djävulen! fnittrade kompisen förtjust.

                      1982 alltså och sedan har jag aldrig slutat!

                      Jag har inte riktigt alla plattor med Maiden och Bruce men det är inte långt undan.
                      Om jag varit kvinna så hade jag nog varit lite kär.

                      Och du ABZD! Vart tog du vägen?
                      Är du inte singel längre?
                      Eller har du beslutsvånda?

                      Tack förresten!
                      Last edited by PhoenixG; December 19, 2009, 22:12.
                      sigpic

                      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                        Originally posted by Andreasxps View Post
                        Hörru! Nu får du sätta fart på bygget, har kikat in här varje dag i en hel månad snart utan några uppdateringar!

                        Om du vill stå bredvid mig på pallen 2010 får du baske mig dra dig i skägget och lägga på ett kål med bygget
                        Jag är ju "klar" med mitt bygge, så jag har all tid i världen att komma över några timmar så det händer något i bilen din

                        På tal om klar förresten, blir man någonsin det?

                        /Andreas
                        Ha, ha, ha!

                        Nu börjar du ju skriva som mig!

                        Underbart!

                        Jag ska upp till Elfa i helgen för att hämta RCA-kontakterna samt att jag ska till "Sweet Pierre" och hämta ett gult Optima.

                        Sen så har jag komponenterna som behövs för att kunna sätta fart.

                        Nu har ju du satt ribban också så nu duger inte vad som helst!

                        Så uppdateringar kommer, var så säker!

                        Förresten är du välkommen till Sveriges Chicago om du skulle ha vägarna förbi!

                        Dra på skyddsvästen bara!
                        sigpic

                        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                          Originally posted by PhoenixG View Post
                          Ha, ha, ha!

                          Nu börjar du ju skriva som mig!

                          Underbart!

                          Jag ska upp till Elfa i helgen för att hämta RCA-kontakterna samt att jag ska till "Sweet Pierre" och hämta ett gult Optima.

                          Sen så har jag komponenterna som behövs för att kunna sätta fart.

                          Nu har ju du satt ribban också så nu duger inte vad som helst!

                          Så uppdateringar kommer, var så säker!

                          Förresten är du välkommen till Sveriges Chicago om du skulle ha vägarna förbi!

                          Dra på skyddsvästen bara!
                          Skyddsvästen? Efter nattens drabbningar i Alby så får han fan dra ut galten ur garaget å full FN mundering!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                            Originally posted by PhoenixG View Post
                            Ha, ha, ha!

                            Nu börjar du ju skriva som mig!

                            Underbart!

                            Jag ska upp till Elfa i helgen för att hämta RCA-kontakterna samt att jag ska till "Sweet Pierre" och hämta ett gult Optima.

                            Sen så har jag komponenterna som behövs för att kunna sätta fart.

                            Nu har ju du satt ribban också så nu duger inte vad som helst!

                            Så uppdateringar kommer, var så säker!

                            Förresten är du välkommen till Sveriges Chicago om du skulle ha vägarna förbi!

                            Dra på skyddsvästen bara!
                            Hehe

                            Kände bara för att vara lite rolig (om man nu var det) Sedär ja, det börjar ta sig.
                            Ta det lugnt med batteriet bara, sist jag bar batterier gick jag med ryggont i en hel vecka och gamlingar som du borde ta det extra lugnt med tanke på att jag är en relativt frisk 18 åring :P

                            Och när jag tänker på det, hur hade det sett ut med en rullstolsbunden PhoenixG bredvid mig på pallen, hade inte kunnat hålla mig för skratt. Förlåt!
                            Och när jag säger pallen menar jag pallplats för oss som kommer sist, för det borde väll finnas en sådan egentligen
                            Det är enligt mig en prestige att komma sist också

                            Lycka till & tänk nu på att lyfta med benen och inte ryggen

                            /Andreas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                              Originally posted by Andreasxps View Post
                              Hehe

                              Kände bara för att vara lite rolig (om man nu var det) Sedär ja, det börjar ta sig.
                              Ta det lugnt med batteriet bara, sist jag bar batterier gick jag med ryggont i en hel vecka och gamlingar som du borde ta det extra lugnt med tanke på att jag är en relativt frisk 18 åring :P

                              Och när jag tänker på det, hur hade det sett ut med en rullstolsbunden PhoenixG bredvid mig på pallen, hade inte kunnat hålla mig för skratt. Förlåt!
                              Och när jag säger pallen menar jag pallplats för oss som kommer sist, för det borde väll finnas en sådan egentligen
                              Det är enligt mig en prestige att komma sist också

                              Lycka till & tänk nu på att lyfta med benen och inte ryggen

                              /Andreas
                              ROFL!

                              Jag älskar sånt där tugg!

                              Jag tar inte illa upp!
                              sigpic

                              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                              Comment

                              Working...
                              X