Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av finljuds baslåda till golf 5.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av finljuds baslåda till golf 5.

    Hej!

    Köpte bil för cirka fem år sen varav den redan var installerad med biljud för ca 30 000kr.

    Sitter följande i bilen:


    pioneer bilstereo nypris 4000kr
    DLS UP36 3-vägs högtalar system
    DLS A6 ultimate till baslådan
    2x12" cerwin vega MAX12 nånting heter dom tror jag.
    Sen varsit slutsteg för högtalare på höger och vänter sida, vet inte namnet på dom.

    Det jag är ute efter är att jag vill ha finljud, inte produkter som har fokus att spela så HÖGT som möjligt. Nu låter vissa låtar bra medans andra med annan bas kan låta kasst, dessutom låter de inte så nice när saker börjar darra och ge av sig ljud i dörrar etc.


    De jag tänkt är att jag köper någon alpine bilstereo typ Alpine 178BT?

    Sedan försöker jag sälja baslådan jag har å köper en ny.

    Frågan är, ska man satsa på 2x8" eller 1x10"?

    Fick tips från BRL borlänge att dom tyckte jag skulle köpa 2xB² audio ES8 MK III 2x4 ohm



    Sen kan det ju vara så att jag inte ställt in systemet helt rätt heller Helt amatörig när det kommer till sånt här.

    Vore tacksam över lite hjälp å synpunkar på mina planeringar
    Attached Files

  • #2
    Re: Hjälp med val av finljuds baslåda till golf 5.

    Originally posted by daizoe
    Hej!

    Köpte bil för cirka fem år sen varav den redan var installerad med biljud för ca 30 000kr.

    Sitter följande i bilen:


    pioneer bilstereo nypris 4000kr
    DLS UP36 3-vägs högtalar system
    DLS A6 ultimate till baslådan
    2x12" cerwin vega MAX12 nånting heter dom tror jag.
    Sen varsit slutsteg för högtalare på höger och vänter sida, vet inte namnet på dom.

    Det jag är ute efter är att jag vill ha finljud, inte produkter som har fokus att spela så HÖGT som möjligt. Nu låter vissa låtar bra medans andra med annan bas kan låta kasst, dessutom låter de inte så nice när saker börjar darra och ge av sig ljud i dörrar etc.


    De jag tänkt är att jag köper någon alpine bilstereo typ Alpine 178BT?

    Sedan försöker jag sälja baslådan jag har å köper en ny.

    Frågan är, ska man satsa på 2x8" eller 1x10"?

    Fick tips från BRL borlänge att dom tyckte jag skulle köpa 2xB² audio ES8 MK III 2x4 ohm



    Sen kan det ju vara så att jag inte ställt in systemet helt rätt heller Helt amatörig när det kommer till sånt här.

    Vore tacksam över lite hjälp å synpunkar på mina planeringar
    Jl audio 10/12 w3 spelar välljudande

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med val av finljuds baslåda till golf 5.

      Det låter ju som om du har produkter redan nu som ska kunna leverera en hel del välljud. Hur ser det ut med montage i dörrar? Det som är viktigt är stabilitet/dämpning.
      Utöver detta sitter det massor av ljud "gömt" i inställningar / tweakandet..

      I mina ögon: Steg 1 - chilla med att köpa saker hals över huvud. Dina nuvarande grejjor håller definitivt god klass bara de får en chans att göra sitt jobb!

      Kom ihåg - produkten låter aldrig bättre än installationen medger!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med val av finljuds baslåda till golf 5.

        Vart hittar man schyssta guider hur man ställer in då? Finns ju inställningar på ultimate A6 ampen, jbl 2000 amparna + 1000 olika inställningar på stereon

        Fundera vilket fall på att spendera cirkus 4000kr på att förbättra ljudet. Eventuellt en ny sub och alpine 178bt/pioneer 80prs, delvis för USB-möjligheten.

        Har föressten luskat fram vad jag har för system mer exakt nu..

        DEH-P5630MP http://www.pioneer.eu/eur/products/a...30MP/page.html
        DLS UP36 3-way speaker system http://autosound21.co.kr/shop/board_...-UP36-spec.pdf
        DLS Ultimate A6
        2x12 " Cerwin Vega MAX12 tror det är dessa http://www.onlinecarstereo.com/CarAu..._VMAX_124.aspx

        2x JBL GTO 2000 400W amps (vet inte om dessa är bra, kanske är dessa som behöver bytas ut?)

        Comment

        Working...
        X