Announcement

Collapse
No announcement yet.

förslag på bra framsystem och 12" bas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • förslag på bra framsystem och 12" bas

    Tjena! kommer att byta bil inom en snar framtid och då är ju ett nytt ljudbygge obligatoriskt! (är i nuläget mest sugen på en Audi a4 avant med b6 karossen).

    Så nu skulle jag vilja få lite förslag på bra och prisvärda framsystem samt en 12" bas med 2ohms impedans som med fördel ska funka i portad låda så man även kan spela lite högre om man så önskar

    Dom saker som jag har nu som kommer att åka in i nästa bil till att börja med i allafall
    Hu: Kenwood Kdc Bt60u
    Bas steg: Audison LRX 1.1k (som jag tänkte köra i 2ohm för att spara lite ström gentemot att köra i 1ohm).

    steg till framsystem: DLS Reference 200 ( Hade som småning om mer än gärnat velat få tag på ett 4-kanaligt audsion steg i samma serie som mitt bassteg).

    Framsystemet som jag har i bilen nu kommer att följa med bilen min när jag säljer den och det är ett Focal Ps 165. Tycker att det är fin snärt och bra midbas i det kittet när jag körde med dls steget mitt i bryggat läge, dock tycker jag diskanten är lite i skrikigaste laget.

    Hade tänkt lägga max 2500-3000kr på framsystem och ungefär lika mycket på en bas.

    Kitt som jag har kollat lite extra på är:

    Audison AV K6,5 : http://www.dbakuten.se/produktvisnin...9#.UTJyZlfWTz8

    Hertz HSK165: http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=115

    Focal 165KR: http://www.dbakuten.se/bilstereo/hog...9#.UTJyw1fWTz8


    Basar jag kikat lite på är:
    Audison AV 12: http://www.dbakuten.se/produktvisnin...9#.UTJ0mlfKsro (dock tror jag mitt steg blir lite i klenaste laget att köra i 4ohm? )

    Hertz HX300D: http://www.dbakuten.se/produktvisnin...9#.UTJ0-VfKsro

    Sedan kanske man kan ha turen att hitta nått ännu bättre på begagnade marknaden, men ni får mer än gärna komma med förslag och recensioner ifall ni testat nått av ovanstående kitt eller basar

    Tack på förhand!
    MVh. Henke

  • #2
    Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

    kollat på massive audio rk6 och Massive audio Kilo 124?

    Comment


    • #3
      Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

      Originally posted by ville91 View Post
      kollat på massive audio rk6 och Massive audio Kilo 124?
      Nej det är ett relativt okänt märke för mig är det något du testat? vilken typ av ljud är det dom inriktar sig på? är det mera spl och spela högt eller mera åt SQ och finlirs hållet?

      Comment


      • #4
        Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

        jag kör toro 104 2 st o det skakar i hela bilen =) kilo e mer hifi men vet en som spela 143 db nästan med en kilo12a..

        Comment


        • #5
          Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

          Originally posted by ville91 View Post
          jag kör toro 104 2 st o det skakar i hela bilen =) kilo e mer hifi men vet en som spela 143 db nästan med en kilo12a..
          Okej skaka plåt är jag väl inte direkt ute efter längre, har nu 2st Zahry Bx P124R och dom spelar så hela biljäveln skrammlar och det låter helt hopplöst

          men på kilo basen verkar det vara 2x2 ohms spolar så då kan man ju bara köra den i 1 eller 4ohm :P hade helst haft en som ligger på 2ohm både för kontrollens och strömmens skull

          Comment


          • #6
            Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

            Originally posted by Benz_89 View Post
            Okej skaka plåt är jag väl inte direkt ute efter längre, har nu 2st Zahry Bx P124R och dom spelar så hela biljäveln skrammlar och det låter helt hopplöst

            men på kilo basen verkar det vara 2x2 ohms spolar så då kan man ju bara köra den i 1 eller 4ohm :P hade helst haft en som ligger på 2ohm både för kontrollens och strömmens skull
            kilo 124 e dubbla 4 ohm

            Comment


            • #7
              Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

              Originally posted by ville91 View Post
              kilo 124 e dubbla 4 ohm
              aah isåfall hade det ju kunnat funka

              Comment


              • #8
                Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                kommer spela bra till audison steget

                Comment


                • #9
                  Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                  Ditt Audisonsteg kommer att funka bra med en 12" Hertz HX300D (2x4ohm)
                  HSK kiten är helt ok och LRX-steg bör finnas beg, ja eller ta ett nytt om du måste.
                  Varför 4-kanal? Aktiv delning?

                  Vill du frångå dina egna funderingar är mitt förslag Gladen SQX12"(4ohm) och ett SQX-kit.
                  Hertzen kan spela lite tyngre, men rent musikaliskt är SQX bättre.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Ditt Audisonsteg kommer att funka bra med en 12" Hertz HX300D (2x4ohm)
                    HSK kiten är helt ok och LRX-steg bör finnas beg, ja eller ta ett nytt om du måste.
                    Varför 4-kanal? Aktiv delning?

                    Vill du frångå dina egna funderingar är mitt förslag Gladen SQX12"(4ohm) och ett SQX-kit.
                    Hertzen kan spela lite tyngre, men rent musikaliskt är SQX bättre.

                    Pierre
                    ska ta och läsa på lite om gladen!
                    Anledningen till 4-kanaligt steg så var tanken att man kör i bryggat läge så man matar ut lite mera effekt till varje dörrsida. Lär ju vara dyrare att hitta ett 4-kanaligt steg som ger lika mycket i effekt som ett bra bryggat 4-kanaligt :P

                    Comment


                    • #11
                      Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                      Originally posted by Benz_89 View Post
                      Lär ju vara dyrare att hitta ett 4-kanaligt steg som ger lika mycket i effekt som ett bra bryggat 4-kanaligt :P
                      Om du inte bryggar kan du ja ha ett/du menade väl, ett 2-kanaligt.

                      Eller tänkte du kanske skaffa ett kraftigt 4-kanal till kit+bas?

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                        skrev lite fel menade att det lär vara dyrare att hitta ett 2kanaligt som ger ut lika mycket effekt som ett 4kanaligt

                        Tänkte som i nuläget har jag ett DLS Reference 200 steg som i normalt läge ger ut 4x50wrms i 4ohm men jag har bryggkopplat det och då ger det 2x180wrms i 4ohm enl. manualen. Alltså 180w till varje dörrsida (jag skippar allt vad högtalare heter i bakdörrarna) Så kommer jag att köra till en början med nästa kitt som jag köper ,vilket det nu bli tills man har råd att köpa nytt steg också, får köpa lite allt eftersom och då är det väl i rätt ände att börja med ett bra framsystem

                        Jag kommer ju att använda mitt LRX 1.1k till bas

                        Fast jag har inte kollat upp vad audisons 2-kanaliga steg i LRX serien ger ut, det kanske är kraftigare än ett 4.1k i bryggat läge?

                        Sedan behöver det absolut inte vara ett audison steg, hade väl dock varit fränt att köra båda stegen ifrån samma serie, för det är ju inga dåliga steg heller annars tycker jag att Mosconi stegen verkar vara fina

                        MVh. Henke
                        Last edited by Benz_89; March 3, 2013, 00:18.

                        Comment


                        • #13
                          Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                          Ska du inte dela Aktivt så är det meningslöst med ett 4kanals steg i ditt läge.
                          Och ett kraftfullt 2 kanals steg är betydligt billigare än ett 4kanals.

                          Men är du sugen på ett 4kanals steg har jag Ett GZ Nuclear 4350x för billig peng.
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

                          Comment


                          • #14
                            Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                            LRX2.9 lämnar 2x260w 4 ohm, lite kraftigare än bryggat 4-kanal.

                            Eller så ett kraftigt 4-kanal som även ersätter ditt monosteg, ja du nämnde ett fabrikat själv.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: förslag på bra framsystem och 12" bas

                              Originally posted by Mikka View Post
                              Ska du inte dela Aktivt så är det meningslöst med ett 4kanals steg i ditt läge.
                              Och ett kraftfullt 2 kanals steg är betydligt billigare än ett 4kanals.

                              Men är du sugen på ett 4kanals steg har jag Ett GZ Nuclear 4350x för billig peng.
                              Det får som sagt bli ett senare bekymmer, kommer till en början att använda mitt DLS steg och ha det i bryggat läge, för det vart ett rejält lyft i middbasen när jag bryggkopplade och fick ut mer effekt till varje kitt istället för dom 50wrmsen som dom tidigare fick i "normalt" kopplat läge.

                              Comment

                              Working...
                              X