Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bredbandselement för små poddar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bredbandselement för små poddar?

    Hoj!

    Har hittat ett enkelt sätt att bygga mig ett par schyssta poddar (tråd kommer) och skulle vilja ha tips på trevliga 2-3,5" bredbandselement som kan spela i volym på uppskattningsvis 4-5 dl. De kommer mötas upp av ett 6,5" element som i dagsläget ingår i ett 2-vägskit med diskant, men kommer framöver delas aktivt och agera rent midbaselement. Därför kommer delningen på bredbandaren vara flexibel, men som alltid är det ju trevligt om det kan spela relativt låga frekvenser med.

    Syftet med podden är att lyfta ljudbilden med SQ i siktet. Spelgläde, harmoniskt varmt ljud, gärna med detaljer utan att det blir ansträngt/ skrikigt är vad som står på önskelistan. Tidskomp, aktiv delning & steg är tillgängligt.

    Har letat igenom tidigare trådar och har sett att EAD, Peerless/ Vifa mm är ofta återkommande men länkarna verkar döda. Någon som kan rekommendera en specifik modell? Är det att föredra 2" med tanke på tillgänglig volym? Rent teoretisk skulle även poddarna kunna kapas upp delvis, för att ge något som liknar en open air montering, skulle detta på något vis ge bättre förutsättningar?
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Bredbandselement för små poddar?

    Några exempel på kandidater jag hittat:

    https://www.hifikit.se/komponenter/h...kii-round.html

    https://www.hifikit.se/komponenter/h...9fd-10-04.html

    https://www.soundimports.eu/en/ps95-8.html

    https://www.soundimports.eu/en/ne65w-04.html
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Bredbandselement för små poddar?

      Den näst sista i listan är på 8 ohm. Kanske inte är önskvärt? Önskar jag kunde ge något tips men har inga som helst kunskaper om bredbandare.

      Comment


      • #4
        Re: Bredbandselement för små poddar?

        Originally posted by Eazy View Post
        Den näst sista i listan är på 8 ohm. Kanske inte är önskvärt? Önskar jag kunde ge något tips men har inga som helst kunskaper om bredbandare.
        Yes har noterat det, tipset kom från ChriZtoffer's gamla projekttråd. Inte önskvärt, men tror egentligen inte det är en dealbreaker heller? Man får gaina ner de andra stegen för att få en balans.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Bredbandselement för små poddar?

          Om vi kikar på din lista så är No.2 en jag haft i mitt sortiment om den går under namnet Trius.
          Mycket trevlig liten högtalare som låter bra, lite känslig dock för reflexer bakifrån mot membranet.
          Tappar från ca 14K men det spelar inte så stor roll, vill man kan man ta en billig diskant och köra från 8-12K för att få med övertonerna.

          No,1 gillar jag inte låter Colaburk om den högtalaren.

          No.3 tror jag att jag lyssnat på i en EMMA bil, ville gå ur bilen efter 5-10 sekunder.
          Stannade i bilen bara för att vara snäll, ägaren är en riktigt bra kompis.

          N0.4 har jag ingen koll på.

          Lyssnade på en bil för några dagar sedan med en Scan-Speak 2" som lät riktigt bra.
          Dom fick iofs hjälp av Gladen Aerospace 20 från 6300hz, men jag är duktigt impad av värmen från dessa för att endast vara en 2" plutt!

          När vi kommer till nivåerna så brukara man ställa upp stegen för att det ska hända saker, dom ska skruvas upp så dom är synkade till perfektion utan distorsion för att bli dynamiska och livliga.
          Nivåerna ställer man i mjukvaran om man har DSP vilket jag gissar på att du har eftersom du nämner tidskomp och annat.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Bredbandselement för små poddar?

            Originally posted by Nonne View Post
            Om vi kikar på din lista så är No.2 en jag haft i mitt sortiment om den går under namnet Trius.
            Mycket trevlig liten högtalare som låter bra, lite känslig dock för reflexer bakifrån mot membranet.
            Tappar från ca 14K men det spelar inte så stor roll, vill man kan man ta en billig diskant och köra från 8-12K för att få med övertonerna.

            No,1 gillar jag inte låter Colaburk om den högtalaren.

            No.3 tror jag att jag lyssnat på i en EMMA bil, ville gå ur bilen efter 5-10 sekunder.
            Stannade i bilen bara för att vara snäll, ägaren är en riktigt bra kompis.

            N0.4 har jag ingen koll på.

            Lyssnade på en bil för några dagar sedan med en Scan-Speak 2" som lät riktigt bra.
            Dom fick iofs hjälp av Gladen Aerospace 20 från 6300hz, men jag är duktigt impad av värmen från dessa för att endast vara en 2" plutt!

            När vi kommer till nivåerna så brukara man ställa upp stegen för att det ska hända saker, dom ska skruvas upp så dom är synkade till perfektion utan distorsion för att bli dynamiska och livliga.
            Nivåerna ställer man i mjukvaran om man har DSP vilket jag gissar på att du har eftersom du nämner tidskomp och annat.
            Kul att höra intryck från praktisk lyssning! Intressant att du dissar EAD men gillar Peerlessen, de tillhör övre respektive nedre skalan i just den kategorin från hifikit. Just E60 har jag läst flera rekommenderat här på forat, dock mk1. Har du testat den själv eller lyssnat i nåns bil?

            Är öppen för andra förslag också, ska titta på Scan speak. Några generella tankar på 2" vs 3.5" i montering i begränsat utrymme?

            Kommer dela i HU Alpine 193bt. Kanske blir DSP sen men inte i början. Försöker hålla det enkelt, Bredbandare + 6.5" midbas + 8" frontsub.
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • #7
              Re: Bredbandselement för små poddar?

              Nr.2 är en klassiker i hifi-sammanhang att bygga linjekällor med. Tympany-elementet kan ha potential - flertalet element som kommit därifrån på sista tiden som varit fina.
              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
              Kablar: Supra, Gladen
              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

              Comment


              • #8
                Re: Bredbandselement för små poddar?

                Originally posted by Nattlorden View Post
                Nr.2 är en klassiker i hifi-sammanhang att bygga linjekällor med. Tympany-elementet kan ha potential - flertalet element som kommit därifrån på sista tiden som varit fina.
                Var tvungen att kolla lite på hififorum angående linjekällor, såg nåt inlägg där av dig med Väljs elementen till linjekällor enbart av sin prislapp eller även för sitt ljud? Konstig fråga kanske men svårt att inte vara skeptisk när priset är 260 sek...
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Re: Bredbandselement för små poddar?

                  Originally posted by Lillalilja View Post
                  Var tvungen att kolla lite på hififorum angående linjekällor, såg nåt inlägg där av dig med Väljs elementen till linjekällor enbart av sin prislapp eller även för sitt ljud? Konstig fråga kanske men svårt att inte vara skeptisk när priset är 260 sek...
                  Skall man handla 40+ element, så lär priset ha en inverkan självklart. Speciellt om det är ett egenpåhittat bygge som man inte haft chansen att provlyssna innan... Med det sagt så kan jag också säga att principen som sådan förenklar kraven på elementen då det är lättare att hålla sig i deras bästa arbetsfönster - har hört linjer byggda på riktigt enkla element som låtit förvånansvärt bra.
                  Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                  Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                  Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                  Kablar: Supra, Gladen
                  Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                  Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                  Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bredbandselement för små poddar?

                    http://www.bilstereohornan.se/cdt-audio-spod:1569

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bredbandselement för små poddar?

                      En lite större låda än din tänkta, men sök på Mupps, originalet där dom använder Vifa TG9.

                      Jag kör Vifa TG9 i Saaben och i mina öron låter dom väldigt trevligt.
                      Jag delar dom högpass 125hz 24db branthet och det går att vrida på i mitt tycke mysigt högt innan dom säger ifrån.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bredbandselement för små poddar?

                        Originally posted by Russin View Post
                        En lite större låda än din tänkta, men sök på Mupps, originalet där dom använder Vifa TG9.

                        Jag kör Vifa TG9 i Saaben och i mina öron låter dom väldigt trevligt.
                        Jag delar dom högpass 125hz 24db branthet och det går att vrida på i mitt tycke mysigt högt innan dom säger ifrån.
                        Är ute på jobb och läste inte så noga, sorry.
                        Var inne på poddar för hemmabruk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bredbandselement för små poddar?

                          Originally posted by Nattlorden View Post
                          Skall man handla 40+ element, så lär priset ha en inverkan självklart. Speciellt om det är ett egenpåhittat bygge som man inte haft chansen att provlyssna innan... Med det sagt så kan jag också säga att principen som sådan förenklar kraven på elementen då det är lättare att hålla sig i deras bästa arbetsfönster - har hört linjer byggda på riktigt enkla element som låtit förvånansvärt bra.
                          Helt klart, är förvånad att så många hifi-element ändå är såpass billiga, men sen finns det ju den andra änden av skalan också... Fastnade ett tag på jobbet idag att läsa om liknande byggen, intressant!
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bredbandselement för små poddar?

                            Nja, vill ju bygga i mina egna lådor och inte köpa färdigt... Men vore ändå intressant att höra din motivering bakom dessa.
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bredbandselement för små poddar?

                              Originally posted by Russin View Post
                              En lite större låda än din tänkta, men sök på Mupps, originalet där dom använder Vifa TG9.

                              Jag kör Vifa TG9 i Saaben och i mina öron låter dom väldigt trevligt.
                              Jag delar dom högpass 125hz 24db branthet och det går att vrida på i mitt tycke mysigt högt innan dom säger ifrån.

                              Originally posted by Russin View Post
                              Är ute på jobb och läste inte så noga, sorry.
                              Var inne på poddar för hemmabruk
                              Mätte ikväll mina tilltänkta poddar, som egentligen bara är skålar från Ikea - hamnar på 2 respektive 3 dl så det blir nog alldeles för lite åt dessa tyvärr. Tack för tipset om Mupps! Såg klart intressant ut. Jag är lite fundersam om jag skulle köpt mig ett par Vifor ändå, flera här verkar ha rekommenderat dem och om det blir alldeles för burkigt så kan jag alltid prova att bygga mig ett par egna Mupps.

                              Köpte förövrigt Peerless 2" billigaste element en tid tillbaka LÄNK, som jag provkört lite i bilen i min tilltänkta podd. Inte engagerat mig, högst tillfällig montering utan pill i EQ/tidskomp då jag inte har steg installerade för att dela dem aktivt och det var ett lyft i ljudbilden, men ljudkvalitén försämrades helt klart.

                              Tog in dem på rummet ikväll och kopplade in dem på förstärkaren, en Tangent Ampster BT, och testade runt. Lät förvånansvärt bra! Intressanta iakttagelser, bland annat att de inte är speciellt riktningskänsliga (när inget reflekterar runt om). 3 dl funkade rätt bra faktiskt, provade även temporärt med en botten till en lampa (uppskattningsvis 6-8dl) och då blev det klart bättre bottensvar, men toppen blev lite lidande. Använde Rammstein - Engel som referens, och med lampbotten så skar det sig i introt, i min podd så fungerade det bättre (efter att ha stoppat med en strumpa) - jag hörde även en ny ton i visslingen i början som jag inte hört tidigare! Jämfört mot mina Q acoustics 2010 så är Peerlessen kallare och kan sakna lite på toppen men det tror jag är OK för mig personligen.





                              Summa summarum tror jag det blir bäst med en (mer påkostad) 2" högtalare i denna begränsade volym, med rätt tweakning kan det bli helt ok men kommer nog testa att köpa hem ett par 3.5" också i rent vetenskapligt syfte.
                              Last edited by Lillalilja; September 4, 2019, 00:50.
                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment

                              Working...
                              X