Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 525i e39 touring frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW 525i e39 touring frågor

    Tjena, ny på forumet och rätt färsk på att bygga ljud i bilar.
    Har nyligen köpt en BMW E39 525i touring och vill ha lite bättre och fetare ljud i den.

    Har redan två steg och en bas, men jag skulle behöva hjälp med att välja rätt högtalare, både till dörrar och tak. Kommer att använda mig av original monteringshålen, vill göra det lätt för mig. Vilka dimensioner och djup är det som gäller för högtalarna?

    Om jag har förstått det rätt så är det ett system med tre element fram i dörrarna och koaxial högtalare i taket bak.

    Har inte någon speciell budget, några tusenlappar på högtalare, är ute efter mjukt och fint ljud som inte skär i öronen när man vrider på lite.

    Ska ersätta huvudenheten med en dubbeldin, har sett att den finns en ram som man kan sätta in för att en sån ska passa. Behöver inte vara någon fräsig en, en som är clean och har bluetooth och helst en DAC i sig. Rekommendationer?

    Tacksam för hjälp och rekommendationer.

    Mvh. Andersh

  • #2
    Re: BMW 525i e39 touring frågor

    Jag föredrar fronthögtalare med lite värme i dessa modeller, framfusiga mellanregister blir aldeles för på iom monteringsförutsättningen.

    Högtalare bak i taket däremot har jag aldrig hittat någon grund coaxial som funkat.
    Utan att nämna namn så de jag testat har låtit sämre än originalen så det bästa är att optimera och ge bästa möjliga förutsättningar.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: BMW 525i e39 touring frågor

      Tack för svar,
      Hur "optimerar" man för takhögtalarna?

      Comment


      • #4
        Re: BMW 525i e39 touring frågor

        Några rekommendationer av högtalare som inte är så skarp i ljudet?

        Comment


        • #5
          Re: BMW 525i e39 touring frågor

          Originally posted by Andersh View Post
          Tack för svar,
          Hur "optimerar" man för takhögtalarna?
          Man använder EQ och filter för att ge dom bra förutsättningar.
          Det bästa är att använda en DSP om man nu behärskar en sådan Woodoo box.

          För i dag är dessa så billiga så alla kan köpa en, men tyvärr klarar inte alla att hantera dom.

          Man blir liksom inte en bättre fotbolls spelare bara för man köper nya skor
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: BMW 525i e39 touring frågor

            Originally posted by Andersh View Post
            Några rekommendationer av högtalare som inte är så skarp i ljudet?

            Det finns en hel del som är bra, man ska bara se till att det inte är metall eller komposit material i membranen.
            Helst Papper i midbasen och sen textil i diskanten.
            Alla dessa högtalare i diverse färgen med plastkoner och trams för några hundralappar borde folk bojkotta, iallafall om man lyssnar på musik och inte behöver ett sänke till båten.

            Visst finns det högtalare med Hightech material som låter bra, men då är vi på andra sidan 10 000kr vilket inte kommer till sin rätt i den här typen av installation!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X