Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Du kan inte få korrekt ljudbild på båda sidor samtidigt, det är en fysisk omöjlighet. Enda gången man har nytta av centern är om man ha 5.1 ljud, annars ställer den mest till det, speciellt om man inte är riktigt van att ställa in ljud.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Extra batteri(er)?

      När och hur kopplar man in extra batterier i ett system? Och hur laddar man dom?

      Jag läste någonstans att man bör ha ett extra batteri per 1 000 W (RMS eller någon annan spec?). Samt att alla batteri ska vara av samma sort för att undvika att de laddar upp olika snabbt med följd att något av batterierna kan överlastas och "koka". Men då måste jag väl byta det ordinarie batteriet till samma som de jag kopplar in i bagaget? Funkar billjuds-batterier som startbatteri i motorrummet? Eller vad skiljer egentligen – förutom att billjuds-varianten kan laddas ur djupare utan att ta skada (rätt uppfattat?)

      Har också lästa att man "helt enkelt" kopplar alla batteriers pluspol till varandra samt minuspolen mellan alla batterier – förutom att man jordar batterierna där bak i närmaste "blanka bilplåt" och inte drar sladd till startbatteriet i motorhuven. Alla batterier ska vara säkrade på bägge poler (?) max 30 cm från varje grupp (antar jag).

      Okej så långt. Men kommer bilens generator kunna ladda alla dessa batterier (vore konstigt enligt min bedömning)? Vad händer då med bilens vanliga batteri? Kommer det laddas ur snabbare?

      Min bil ska kompletteras med vanlig underhållsladdare till batteriet via motorvärmaruttaget (har det så på min Saab 9-5 idag och är väldigt smidigt) men hur gör man detta på bästa sätt för att passa till eventuella extrabatterier i bagaget? De blir ju också ihopkopplade med denna laddare. Jag antar att jag måste anpassa inkopplingen för att fungera med framtida laddare för extrabatterierna?

      Några kloka idéer från någon batteri- och laddexpert? Känner mig hyfsat lost när det gäller extrabatterier i ljudsammanhang.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Hej

        Jag har läst runt lite överallt på nätet men jag blir inte mycket klokare när det gäller val av baslåda till bilen min. Dom flesta verkar ogilla färdigbyggda baslådor (om man inte betalar väldigt mycket pengar?). Jag vet dock redan nu att jag inte kommer kunna bygga någon egen låda i brist på kunskap och tid.

        Ett alternativ verkar vara att åka till någon ljudaffär (frågan är bara vilken?) och låta dom bygga en anpassad låda för den basen man bestämmer sig för att köpa.

        Vad kan detta kosta tror ni? Finns det någon här som vet en bra ljudaffär i Gävle trakten som håller på med sånt här? (butiken på kryddstigen verkar ju ha bommat igen ). Eller finns inte denna service idag, vissa trådar jag läste på nätet var ganska gamla. Om det nu finns någon bra butik så kan ju passa på att få hjälp med lite andra saker också.

        Jag vill verkligen undvika att bygga egen låda för jag vet hur det kommer bli..

        //Henke

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Ja tyvärr så har Ljudbutiken i Gävle stängt, synd då det var en sjyst butik. Men det brukar finnas privatpersoner som åtar sig att bygga lådor (*hint*) om man känner att man inte vågar försöka själv.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Ja någon annan får gärna bygga en låda åt mig (för en liten slant såklart). Man kanske skulle ta kontakt med förra ägaren av bilen. Har faktiskt ingen aning om han håller på fortfarande. Kanske blir en kul reunion för honom och bilen

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Tänkte ställa en fråga som inte har något med ljud att göra, men som ändå faller inom ramen för bilstereobyggande.
              Jag tänkte försöka mig på att klä in någonting i kolfiber och har kikat runt lite på nätet (mest youtube) för att få ett hum om hur man gör.
              Ovanpå kolfibern så använder de "resin" som på svenska betyder harts, googlar man på det ordet så får man naturligtvis bara upp en massa hjärtan
              Men, någon sorts epoxi har jag fattat att det handlar om i alla fall. När man läser om alla här inne som plastar lådor mm så är det polyester som används, går det lika bra att använda till mitt experiment med eller skall jag leta reda på epoxi?
              Sedan finns det ju dessutom olika sorters epoxi för att underlätta för mig i mitt letande, Biltema har exempelvis både epoxispackel och lamineringsepoxi.
              Jag vill ju att det skall bli en sån där blank och fin yta som man ser på alla bilder

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Lamineringsepoxi är det du ska ha!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Lamineringsepoxi är det du ska ha!
                  Grymt, tack... då blir det att ta en sväng via Biltema på väg hem från jobbet i morgon!

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Jag har nu i min bil en 33mm2 strömkabel från batteriet i motorrummet till ett batteri bak,men har en 50mm2 kabel liggandes jag tänkte byta ut till.
                    Men det kanske är bättre att försöka få dit 50mm2 kabeln också?
                    Givetvis säkrat i bägge ändarna..men tänkte att det borde inte bli sämre med 2 kablar för då får man bättre kontakt mellan batterierna,,frågan är om det blir en såpass stor förtjänst?
                    Min projekttråd om olika bilar.
                    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                    Äkta bio ljud
                    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                    http://mr-nonplus.blogspot.se/

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hej, jag har ett litet problem med min bilstereo som jag behöver hjälp med.
                      Har nyss köpt en Volvo 940 där det satt en eftermonterad pioneerstereo av äldre modell.
                      Den saknar aux på framsidan men på baksidan av hela paketet sticker det ut 2 RCAkablar som jag använder mig av när jag spelar musik från mobilen, dock så har jag två problem. 1. Ljudet kommer bara ur bakre högtalarna? 2. Det går ej att justera volymen på stereon utan bara manuellt via mobilen. Kan det vara kassa kablar jag använder? Ena kabeln är svart istället för vit om det spelar någon roll?

                      Har absolut noll koll på vad gäller bilstereo osv

                      Tacksam för svar

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        En vild gissning är att det inte är ingångar utan utgångar, intressant att det fungerar ändå!
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Hallå, om ljudkaraktären uppfattas som något burkig, finns det då något speciellt frekvensomfång som bör justeras eller har det bara att göra med installationen?
                          Använder DLS Scandinavia 6/2or i dämpade dörrsidor på en golf 4a med färdigköpta plastbafflar.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by strepz View Post
                            Hallå, om ljudkaraktären uppfattas som något burkig, finns det då något speciellt frekvensomfång som bör justeras eller har det bara att göra med installationen?
                            Använder DLS Scandinavia 6/2or i dämpade dörrsidor på en golf 4a med färdigköpta plastbafflar.
                            Är högtalarna helt nya, eller har du spelat med dem ett tag?
                            Tänkte att det kan bli bättre allteftersom de blir inspelade

                            Mvh Micke

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by T-Micke View Post
                              Är högtalarna helt nya, eller har du spelat med dem ett tag?
                              Tänkte att det kan bli bättre allteftersom de blir inspelade

                              Mvh Micke
                              Tack för svaret!

                              Aarå, d är ordentligt inspelade. Tippar på att det är monteringen som är boven och jagar just nu ett par slutna låder till dem.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Har precia köpt atraktor, en kapad 740 från 88 har jag för mig. När jag köpte den så satt det två st 6.9or i hatthyllan och även en 12" bas. När jag spelar är det nästan bara bas som hörs. Har funderat på att sätta något i dörrarna för att få mer "riktigt" ljud men har ingen aning om vad jag ska sätta där eller om det överhuvudtaget är en bra ide. Jag kanske borde göra något helt annat? Kom med förslag bara!

                                Comment

                                Working...
                                X