Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalare låter ”illa” i vissa låtar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalare låter ”illa” i vissa låtar

    Hej,

    Listar systemet direkt så slipper frågor uppstå kring det under trådens gång.

    Bil: saab 9-5 -06
    Bräda: Amega c-cox350 Hp160Hz 24dB
    Dörrar: Amega drvrq6 HP40Hz 24dB - Lp160Hz 12dB
    Frontsub: Amega qw6 Hp20Hz 36dB - Lp80Hz 24/36dB labbar lite där.
    Huvudenhet: Pioneer dex-p99rs

    Har ställt nivåer och tidskomp så gott jag kunnat med hjälp av EMMAskivan, även testat att låta enhet köra auto T/A för att se hur det skiljer sig jämfört med mina öron.

    Problemet jag har är att vid viss musik så låter det som att koaxialerna är spräckta.
    Stänger jag av frontsubben så låter det bra igen.
    Har testat med olika delningsfrekvenser, brantheter och fas på alla högtalare utan att få ordning på detta.

    Är främst vid eurodisco samt några låtar med Infected Mushroom detta fenomen uppstår.
    All annan musik låter bra.


    All hjälp kring detta mottages tacksamt.

    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Högtalare låter ”illa” i vissa låtar

    Det sitter en liten plastring under diskanten på 3,5an, kolla så den inte lossnat.

    Jag har nämligen varit ute för det och då låter det som om högtalaren är trasig!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Högtalare låter ”illa” i vissa låtar

      Originally posted by Nonne View Post
      Det sitter en liten plastring under diskanten på 3,5an, kolla så den inte lossnat.

      Jag har nämligen varit ute för det och då låter det som om högtalaren är trasig!
      Hej,

      Jodå den lilla rackaren har jag haft rasslande ifrån på mitt andra par, är dock inte detta fenomen på dessa.
      Svårt att förklara ljud... det som är skumt att det bara låter i vissa låtar när frontsubben är igång.
      Mutar jag den så låter det bra direkt.

      Har haft denna uppsättning tidigare i denna bil, har dock bytt runt å testat lite annat i perioder, koaxialerna är det enda som hängt med hela tiden.
      Bytte från Amega till Jl6w3v3 i frontsuben, sen nu tillbaka till Amega då jag tycker bättre om karaktären, det är efter det bytet detta har kommit.

      Har inte ändrat varken filter, branthet, tidskomp eller eq -dvs kör samma inställningar som alltid har fungerat tidigare med samma produkter.

      Comment

      Working...
      X