Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

    Polaren har skaffat sig en mycket fin 328 med en mycket tråkig stereo och ville ha lite hjälp att uppgradera ljudet.

    Skicket på bilen är väldigt fint, både in och utvändigt så originalplaceringarna skall användas.
    I kickpanelerna sitter det väl 5.25" som vanligt misstänker jag och i frammdörrarna sitter det midd och diskant, storlek vet jag ej.

    I sidopanelerna i bak ser det ut som det finns plats för 3-4" och diskant och han vill gärna ha något sittandes där.

    Problemet kommer väl nu, budgeten skall hållas låg, runt 4K absolut max 6K.

    Jag har ett TEC SPL 5.25" kitt liggandes som säkert skulle kunna fungera i fram, har även en DD 510 och ett DD A1 som skulle kunna få stå för basen i den trånga lilla skuffen.

    Frågan är hur bra det kan bli att köra fram och bakhögtalare med den inbyggda effekten i stereon?

    Och vad passar rätt i på original plats i bakpanelerna?


    Tips och trix tas gärna emot!!

  • #2
    Re: Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

    Kör med A1steget på framsystemet
    Inbyggd effekt på baksystemet

    bygg med ordentliga bafflar och ordentlig dämpning
    sen basen kan komma i ett senare skede med ett monoblock

    sen hur det passar med djup osv överlåter jag till andra i expertgruppen

    Comment


    • #3
      Re: Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

      Installerade i polarens E36 cabbe. Den färdiga DD 8" lådan går in precis i bagaget, den sitter perfekt i den bilen Så vi körde med det DD paketet, men ett A1 steg och DD 8" lådan. Sen kopplade vi in ett A1 till framsystemet/baksystemet. Dock var inte originalhögtalarna mycket att hurra över. Men blev lite skillnad i alla fall Sen eftersom den cabben är byggd som den är kommer det inte jättemycket bas in i bilen. Men visst, hade man kunnat bygga med två 8" spelandes mot baksätet skulle det kanske vara bättre.

      Comment


      • #4
        Re: Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

        Eller så offrar man lite av benutrymmet fram och sätter subben där. Bör laddas in i en skiva ca 5 cm framför basen. Kör så med en tia i min cab och det lirar gott även med taket nere i 120...
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

          Tackar för tipsen men han har som krav att ingen åverkan skall göras på inredingen och det skall se original ut så tyvärr går frontsubb bort. Subben kommer få spela in genom skidluckan, bra eller ej så vill han ha det.

          Endast ett steg skall användas pga platsbristen och för att hålla det hela rent och snyggt så jag föreslog ett 5ch men han ville testa att driva enbart basen med steg och köra resten på stereon.

          Så vad kan det vara för mått på bakhögtalarna, tips på något som passar rätt i utan modd?

          Comment


          • #6
            Re: Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

            Originally posted by Slarvar View Post
            Så vad kan det vara för mått på bakhögtalarna, tips på något som passar rätt i utan modd?
            Om denna modell kallas compact så behövs det en adapter, i denna monteras en 5 1/4" Coax!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Uppgradera ljudet i en BMW E36 cabbe.

              Compact är en E36:a med avsågad skuff skulle man kunna säga, iaf väldigt mycket kortare än en std E36.

              Men tack ändå!

              Comment

              Working...
              X