Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Strömkabeltemat med tillverkning av diverse jord- och pluskablar fortsätter. Det blir mycket strumpning och värmning av krympslang.



    Jag har gått och dragit mig för att ta tag i strömkablaget i motorrummet men nu är den biten i stort sett klar och det känns bra :-)

    Originalpolskorna var av en smidig snabbkopplingstyp men inte särskilt ändamålsenliga för vidare anslutningar.



    Jordkablarna var i bilstereosammanhang rätt klena, 25 mm2 mellan batteri och motorblock och 16 mm2 mellan batteri och chassi.



    Jordkabeln mellan motorblocket och främre batteriet uppgraderades från 25mm2 till 50mm2. Skyllermarks förtennade kabel användes och strumpades efter pressning av kabelskorna.
    Det var en rejäl originalanslutningspunkt på kopplingskåpan vilket gav en robust elektrisk förbindelse.





    Jordkabeln mellan batteri och chassi uppgraderas från 16mm2 till 50mm2.
    Originalpolskon byttes ut mot en Sure Connect 4.







    Slutligen byttes pluspolskon ut till en Audison BBC 41P med inbyggd säkringshållare. Ändhylsor användes vid termineringen av pluskablarna.



    Originalkåpan över batteriet gick att montera tillbaka med minimal frigång till pluspolskon.



    Nu återstår bara att koppla in den återstående anslutningen på pluspolskon, där ska 50mm2-kabeln till det bakre batteriet sitta.
    Last edited by Backkungen; June 15, 2015, 00:22.

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Här är en teaser på vad som ska bli en tänkt Gladenlogga infälld i bagagerumsgolvet.
      Tanken är silverfärgade bokstäver infällda i de urtag som nedersta bilden visar.
      Min idé är nog genomförbar men det känns att det kommer att krävas en portion noggrannhet och tålmodighet.



      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Det är en snygg logotyp. Kommer nog bli snygggt!
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Med baselementet inspelat 100 timmar "open air" var det dags att montera det för gott i baslådan.
          Rampamuffar användes och i min sortimentlåda från Biltema hittade jag några gummigenomföringar som passade perfekt som täckpluggar för skruvhålen på baselementet.







          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Du och känsla för små trevliga detaljer alltså

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Originally posted by tvett View Post
              Det är en snygg logotyp. Kommer nog bli snygggt!
              Visst är Gladenloggan stilren och snygg!

              Originally posted by zrken View Post
              Du och känsla för små trevliga detaljer alltså
              Tack!

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Ett antal timmar senare är logotypbokstäverna utsågade och färdiglackade med silver och klarlack. Jag är i det här läget nöjd att jag valde Gladenprylar och inte något från Rockford Fosgate, Innovative Sound Technologies Insignia eller andra märken med långa namn











                Jag har också jobbat med fastsättningen av slutsteget i sidopanelen vilket krävde en del bortkapning av plåt och komplettering med spikplåtar som popnitades fast.

                Ur störningssynpunkt är jag osäker på om det spelar någon roll att chassit på slutsteget är förbundet med karossjord. För säkerhets skull satte jag en gummibussning på fästöronen till slutsteget så att steget isoleras elektriskt från chassit. Lite vibrationsdämpning på köpet också. Jag nitade fast nitmuttrar så att jag kan använda gängade skruv vid fastsättningen.











                Avslutningsvis har jag tillverkat en "router shield" till fräsbordet. Materialet var plastglas och husvagnshandtag från Biltema. Hörnen rundades till och flammades blanka med gasolbrännare. Blev helt OK!

                Last edited by Backkungen; June 20, 2015, 23:53.

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Måste fråga - hur lång tid kan det ha tagit att såga ut bokstäverna, slipning etc, till målbar finish?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by zrken View Post
                    Måste fråga - hur lång tid kan det ha tagit att såga ut bokstäverna, slipning etc, till målbar finish?
                    Med lite distans till arbetet tog det inte överdrivet många timmar, säg att det tog en knapp arbetsdag totalt. Själva bokstäverna var inte så komplicerade att såga ut. Mer tidskrävande var att såga ut de omgivande konturerna som ska fällas in i bagagerumsgolvet. Att göra båda momenten i samma svep var en icke genomförbar önsketanke, ett pussel hade funkat med det är inte så lätt att såga spetsiga vinklar med en kontursåg

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Tankarna kring utformningen av en sidocover till 6-kanalssteget börjar klarna och det känns som jag nu har en plan.
                      Jag invigde min nygjorda router shield som verkligen underlättade för att få kontroll på fräsarbetet. Extra säkerhet och dammskydd på köpet.



                      En föraning om sidocoverns utformning på bilderna nedan. Var också tvungen att kolla hur gulorange (amber) LED-belysning skulle funka utseendemässigt.
                      Den silvriga ramen runt slutsteget tillverkades tidigare i den här tråden.



                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Jag kan nog slå vad om att din egengjorda frässköld är billigare än min köpta Fukuda Router Shield
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Jag kan nog slå vad om att din egengjorda frässköld är billigare än min köpta Fukuda Router Shield
                          Jo, så är det nog. Fast å andra sidan är namnet på min egengjorda inte lika fränt
                          Mobile Solutions har för övrigt många trevliga produkter som gärna skulle landa i min brevlåda

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            En regnig dag som denna passade det bra med lite terapiarbete vid köksbordet.
                            Tillverkning av RCA-kablarna från DSP:n till slutstegen har påbörjats.
                            Det tar sin lilla tid men är värt mödan när man ser det färdiga resultatet.





                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Gladen Aero Neoprene klistrades i reservhjulsbaljan där baslådan ska sitta. Förhoppningsvis tar det bort en del oönskade vibrationer.



                              Efter det limmades DLS Grå Trunkliner över alla ytor under bagagerumsgolvet. Ser liksom lite mer färdigt ut på så sätt även om det inte kommer att exponeras när det "riktiga" golvet är på plats.



                              Jordpunkten för batteriet flyttades också från sin tidigare plats vid baksätesinfästningen till en säkrare punkt i baljan närmare batteriet. Jag gillade inte riktigt den tidigare placeringen med tanke på att kabeln riskerades att klämmas av bagagerumsgolvet.
                              Renslipning, polfettsvaselin och genomgående M10 med fyrkantsbricka och låsmutter.



                              Nu kunde jag slutmontera batteriet:



                              Kablarna fixerades med buntbandsankare och buntband:







                              Nästa steg var tillverkning och dragning av RCA-kablar från huvudenheten till DSP:n bak i bilen.
                              Först tidsödande lödning, strumpning och märkning av lågnivåkablarna.
                              Kablarna märktes med namn och riktning varje meter.



                              Därefter ur med en del av inredningen:




                              Fastsättning med buntbandsankare och buntband:









                              Nu jobbar jag på att tillverka högtalarkablarna som ska in i bilen snarast så att den blir körbar igen
                              Last edited by Backkungen; June 29, 2015, 00:18.

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Fan vad snygget det blir!

                                Bara en undran, Jag såg attt du satt fast jorden med rostfri A4 bult.
                                Är du inte rädd för galvanisk korrosion?

                                /P

                                Comment

                                Working...
                                X