Announcement

Collapse
No announcement yet.

lådhjälp herts hx300d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lådhjälp herts hx300d

    om man leker med tanken att jag har en låda som är 410mm bred, 320mm hög och 310mm djup, då får man en volym som ligger på 40.672 liter .
    djupet är ju tillräckligt för porten som är 300 mm lång.
    bredden är bra då man får plats med porten brevid basen, och höjden är lagom hög för att få plats med basen med.
    vad tror ni om detta ?
    fiasko eller skulle det funka ?

    porten är på 4 tum

    eller finns det något bättre förslag på en låda som inte får ta för stor plats men som ändå kommer spela bra ?

    Tillverkare: Hertz
    Modell: Hi-Energi HX300.D
    Effekttålighet RMS: 600 W
    Effekttålighet MAX: -
    Effekttålighet PEAK: 1200 W
    Frekvensområde: 28 - 700 Hz
    Känslighet: 90 dB
    Impedans: 2 x 4 ohm
    Storlek på baselement: 12"
    Le: 7,28
    FS: 31 Hz
    X-max: 14 mm
    Mms: 211,9
    Cms: 0,12
    Re: 5,8 ohm
    BL: 23,27
    Sd: -
    Qms: 6,90
    Qes: 0,43
    Qts: 0,41
    Vas: 43,47 l
    Magnetstorlek: 190 mm
    Yttre diameter: 318 mm
    Monteringshål: 284 mm
    Inbyggnadsdjup: 162 mm
    Vikt: 9,7 Kg

    info på basen

  • #2
    Re: lådhjälp herts hx300d

    Djupet på lådan är för litet om hela porten ska sitta i lådan, med detta låddjup bör porten i så fall sticka ut ungefär 7 cm ur lådan så att utrymmet mellan portmynningen inuti lådan och bakre väggen är tilräckligt stort.

    Vilken nettovolym är det tänkt att vara?

    Comment


    • #3
      Re: lådhjälp herts hx300d

      jag vet inte riktigt vad det ska vara faktist, pratat med flera olika och flertalet utav dom har sagt att det ska vara en 4 tums port som är 30 cm lång och en låda på 40 liter till den basen mer än så vet jag tyvärr inte :/ därför jag frågar er proffs om råd med

      eftersom att jag aldrig byggt någon låda innan heller, men då skall jag dra ner lite på bredden utav lådan och öka djupet så att det är 10,2 cm ledigt bakom porten i lådan ?

      Comment


      • #4
        Re: lådhjälp herts hx300d

        Vilken bil ska lådan sitta i, är det Opel Astra H?

        På ett annat forum fick du rådet att rikta basen bakåt, då bör även porten riktas bakåt eller kanske sättas i ena lådsidan. Jag vet dock inte hur ljudet påverkas om porten riktas i sidled, andra får svara på det.

        Port i ena lådsidan, port sticker ut en bit ur lådan, port vinklas inuti lådan, låddjupet ökas så att porten får plats. Det är några alternativ, men sedan kan du även välja slotport och på så sätt vinkla porten utan det tar för stor plats.

        Comment


        • #5
          Re: lådhjälp herts hx300d

          stämmer att det är till astran
          kom på att jag var medlem här också så att jag skriver en tråd här med för att se vad folket tycker, hela sidan är ju trots allt inriktad på bilstereo
          tänkte också den tanken med en vinklad port, men vad är bässt om man jämför och kollar på det ?
          lådan kommer ju vara riktad bakåt emot bagageluckan, och även porten då .
          det borde ju bli bäst så ?

          Comment


          • #6
            Re: lådhjälp herts hx300d

            Det känns nästan som att slotport skulle vara "enklast" i ditt fall, då slipper du bekymra dig om utrymme i lådan. 111 cm2 slotport (30x3,7 cm i uträkningen) som är totalt 55 cm lång, avstämningen ska hamna runt 38 Hz i så fall. I den uträkningen har jag utgått ifrån 35 liters nettovoym.

            Sedan har jag räknat på en bandpasslåda bara för skojs skull, om du vill prova en sån. Kan inte ge några garantier eftersom jag inte har testat basen.

            Comment


            • #7
              Re: lådhjälp herts hx300d

              man får tacka så mycket för all hjälp !
              tänkte att jag skulle prova att bygga denna lådan och se hur det blir
              får hoppas på att det funkar och att det kommer att låta bra, utrymmet finns ju i bilen så ska bli kul att se resultatet
              bara porten som skall beställas nu och sedan är det bara att köpa skiva och börja
              tack så jätte mycket för hjälpen alla !
              optima jag kollade lite på bandpass, men känns väldigt svårt att få till det efter att ha läst lite om det på olika forum.
              kanske inget en total nybörjare ska ge sig på ?

              Har kikat lite på parametrarna och räknat. Bygg gärna lådan på 50liter för mer verkningsgrad i djupbasen. Med måtten bredd 480 djup 450 och höjd 330 hamnar innervolymen på 50.6 total invändig volym vilket blir utmärkt. Avstämning på en 4" port 300mm hamnar då runt 38hz.

              Comment


              • #8
                Re: lådhjälp herts hx300d

                och sedan så var det ju det med dämp ull eller inte dämpull, skulle jag bygga en låda av den storleken vad är då att rekomendera ? bara ett lager längs kanterna eller trycka i lite mer i lådan eller helt enkelt strunta i det helt ?

                Alla tycker väl olika på den punkten men vad är att föredra, för och nackdelar ?
                plocka ut all ull ur den slutna lådan jag har nu och den spela ju på bra mycket rappare känns det som.

                Comment


                • #9
                  Re: lådhjälp herts hx300d

                  Bandpasslåda är svårare att få till, det stämmer.

                  Den låda jag ger exempel på får i ett beräkningsprogram en frekvensåtergivning som är ganska lik 35 liter netto basreflex avstämt till 38 Hz, men om den portade kammaren istället görs större så blir frekvensåtergivningen ganska lik 45 liter netto basreflex avtsämt till 38 Hz.

                  Eftersom frekvenskurvorna är så pass lika i teorin så tror jag nog att bandpasslåda borde fungera.

                  Dämpull är som sagt en smaksak, en del tycker att basen känns "slöare" när det sitter dämpull i lådan. I sluten låda rekomenderas ganska mycket dämpull som ligger "löst packat" i lådan, bara det inte tar i baksidan av konen eller ligger mot magnetens ventilationshål.

                  I basreflex rekommenderas dämpull/matta som sitter fast på väggarna, bla för att materialet inte ska röra sig och flyga ut genom porten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lådhjälp herts hx300d

                    tack så mycket nu har man fått en hel del att tänka på kommer få bli en vanlig portad låda, känns som att risken att jag misslyckas då är mindre
                    man får tacka för all hjälp och alla tips som ni ger är verkligen till stor hjälp !

                    Comment

                    Working...
                    X