Announcement

Collapse
No announcement yet.

B&O ICE Power Class D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • B&O ICE Power Class D

    Går och funderar på att kränga min klass A då jag behöver mer effekt och har då blivit erbjuden två B&O ICE Power 1000ASP som ger enligt spec 1000W i 4 ohm och 500w i 8 ohm.
    Det är billiga steg som sägs att dom ska låta bra, men får jag samma varma ljud som jag har i min klass A förstärkare? Ngn som kan ge lite synpunkter på Klass D i hemmet?

    Jag kommer att ha en modul på varje högtalare och bor i hus så det är inget problem att använda kapaciteten.
    Jag har läst att dom är strömsnåla men om man ska kunna få ut den effekten så krävs det även att den konsumerar en del ström. Så hur mkt drar dom när man krämar på lite? Min klass A suger drygt 400W när man vrider på volymen. Men då låter det rent med.

    Jag ska ta mig ner på HiFiklubben i morgon och lyssna på Lyngdorf tänkte jag för att få mig en liten uppfattning på hur Klass D låter.
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

  • #2
    Re: B&O ICE Power Class D

    http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICE...#ht_1092wt_936
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

    Comment


    • #3
      Re: B&O ICE Power Class D

      Har dem hemma. låter rent och korrekt. inte varma. Gamla pdx var icepower.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: B&O ICE Power Class D

        Men är det värt att byta till dom från min klass A förstärkare? Jag kommer onekligen få bättre fart i mina plankor som har en känslighet på 83db ungefär. Men hur mkt ström drar en sån modul när man vrider på en del?

        Jag har tyvärr inte lyssnat på pdx i nån bil. Men vad jag läst om dim Så är dom riktigt bra.
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

        Comment


        • #5
          Re: B&O ICE Power Class D

          ICE-power stegen drar inte speciellt mycket ström. Det är just det som kännetecknar klass-D. Klass-A har en helt annan karraktär men tro inte att alla klass-D låter likadant. ICE-power har utvecklats under många år och fungerar klockrent. Vi får in dem på service väldigt sällan. Se bara till att hitta en nätdel som är riktigt bra annars fallerar stegets funktioner.

          Frontline-Technician B&O
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #6
            Re: B&O ICE Power Class D

            Originally posted by ABZD View Post
            Men är det värt att byta till dom från min klass A förstärkare? Jag kommer onekligen få bättre fart i mina plankor som har en känslighet på 83db ungefär. Men hur mkt ström drar en sån modul när man vrider på en del?

            Jag har tyvärr inte lyssnat på pdx i nån bil. Men vad jag läst om dim Så är dom riktigt bra.
            Om vi antar att du har ett par "normala" klass A steg kommer du uppleva att du kan spela högre ja, men du kommer direkt att tycka att klass D stegen låter för hårt och kallt. Men kanske mer mer driv och bättre koll.

            Om vi pratar en "varm->kall" skala så är klass A på ena sidan, och klass D andra...detta gäööer faktiskt vartenda klass D jag lyssnat på. Och då har jag dessutom ägt ett IcePower klass D steg med, men det sålde jag och köpte mig ett Musical Fidelity och det ångrar jag inte...
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: B&O ICE Power Class D

              Originally posted by ABZD View Post
              Det är billiga steg som sägs att dom ska låta bra, men får jag samma varma ljud som jag har i min klass A förstärkare? Ngn som kan ge lite synpunkter på Klass D i hemmet?
              En bekant körde ett rörförsteg via två mono-block A500W till ett par Martin Logan elektrostater, och det var det i särklass bästa jag någonsin lyssnat på. Varmhet från rörsteget, och kristall-klart från IcePower till elektrostaterna.

              Men det bästa är ju naturligtvis om man kan övertala säljaren att få låna hem stegen och provlyssna hemma i den miljön de är tänkta att lira. Först då vet man hur det verkligen kommer att låta.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment


              • #8
                Re: B&O ICE Power Class D

                Jag har även funderat på att köpa en Argon hörlursförstärkare med rör i som även går att använda som försteg samt att den även har en dac, 2200:- på hifiklubben. Jag har lyssnat på den med ett par hörlurar och den lär helt okey. Men jag skulle gå velat kopplat förbi dacen i den Så jag har en egen dacmagic som ska uppgraderas tids nog.

                Vad tror ni om den tanken?
                OTURSFÖRFÖLJD!!!
                Bara att bryta ihop och komma igen.

                Comment


                • #9
                  Re: B&O ICE Power Class D

                  Jag hade 6x asp 1000 i förra hemmaanläggningen (linkwitz Orion)
                  Det var ett under av kontroll och korrekthet, upplevde det aldrig som hårt eller vasst, och då har jag endå haft ARC och lite andra rör för och slutsteg.
                  Använde även en rördac(VAC) till dessa, men då blev det nästan för mysigt

                  Han som till slut köpte högtalarna av mig var tvungen att köpa med förstärkarna
                  Efter han lyssnat på dem


                  Mvh Micke

                  Comment


                  • #10
                    Re: B&O ICE Power Class D

                    Det jag upplevt hemma angående förförstärkare är att dom gör mera påverkan på hela anläggningen än vad jag först trodde, gjorde dock inte några tester eller så men jag föredrog min rör hörlursförstärkare alla dar i veckan före min Rega ear hörlursförstärkare. Regan lät mycket bumligare och mörkare än den med rör.

                    Comment


                    • #11
                      Re: B&O ICE Power Class D

                      Det blev två st Icepower ASP1000 till slut och sen ett Electrocompaniet EC4.7 försteg. Balanserat in och även ut till blocken. Från att ha 2x80rms i 8 ohm till att få lite drygt 700w sida är ett rätt ordentligt kliv upp. skulle dock vilja ha en anings mer effekt men det är inte så att jag klagar på den jag har.

                      Det sitter även Ölflex skärmad nätkabel till för och båda slutstegen som sitter direkt in i väggen, även det ger ett lugn i ljudet, det ska flätas en strömkabel till dacen med eller om det blir 2x1,5mm2 som är skärmad även till den då jag har det liggandes i skrubben.

                      Även signalkabel och högtalarkabel är DIY med goda resultat, silverpläterat till signalen. Kommer även att bli silverpläterade till högtalarkablar tids nog eller i silver om budgeten tillåter.

                      Ska även prova CAT 6e till balanserad signalkabel sen då den fungerar riktigt bra, kostar inge pengar och låter bra.

                      Det finns fortfarande en hel del punkter jag kan förbättra utan att det blir speciellt dyrt.


                      Men i överlag är jag nöjd för stunden.
                      OTURSFÖRFÖLJD!!!
                      Bara att bryta ihop och komma igen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: B&O ICE Power Class D

                        Jag tror att www.faktiskt.se hade en egenutvecklad design på högtalarkabel som använde kat5 nätverkskabel med mycket gott resultat. Tvinningen/flätningen av nätverkskabeln eliminerar impedanser och magnetfältsläckage från kabeln.
                        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                        Comment

                        Working...
                        X