Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: SQW: TransFårrden

    Mors!
    Åh, nu kommer det jag bävat för en smula.
    Speccen om vad som är på väg in i bilen. Just nu är det detta som gäller:
    Mosconi AS100.4
    Mosconi AS300.2
    B2 M1s.
    Det var inte så många options på att montera steg så det fick plats. Det kändes omedelbart bäst så här:



    Inte helt dumt att plocka fram en radda kablage i de storlekar som kan komma att bli använda:



    Erfarenhet av tidigare bygge har gett mig att det är väldigt lätt att överskatta böjbarhet av 50kvadrats kabel.
    Samt, hur mycket extra plats man egentligen behöver för att få saker att sitta fast på ett bra sätt.
    Jag tog fram och började mäta, rätt väl tilltaget, men ändå så att kabeln inte är i speciellt spänd.



    En god smula mer än jag hade tänkt mig. Dvs, en rätt väl tiltagen böj ger ca 7-8cm från kabelavskalning till genomföring, givet en höjd på en 3-4cm över.
    Bra grej att mäta ut i förväg.
    Nästa steg var att rita ut för mosconistegen, här är det mer brist på plats, mindre kablar. En uppskattning av vad som var rimligt att ge, blev ca 4.5cm ut från steget.
    Detta antogs som standard och applicerades på resterande utborrningar, oavsett diameter.



    Sen är det dags för RCA kablage. Det är ju lätt att plocka fram skjutmåttet och mäta hur tjock en RCA kabel är, och ta ett lika stort borr och köra på...
    ...tills man kommer ihåg att man vill ha igenom båda kontakterna igenom samma hål, och därmed behöver ta hänsyn till kabeltjockleken på RCA kontakten:



    Mycket riktigt – det betalade sig att koppla in skallen i förväg:



    Ett tag senare hade vi kommit så här långt, slipat av diverse och gjort den näästan redo för att kläs.



    Då var det dags att ta hand om mitt tidigare fasthastade bygge av reglar på baksidan baslådan.
    Planen var att bygga en tunn täckskiva i 10mm MDF ovanpå reglarna som var avsedda som ”förstärkning” av baslådan. Men nu när det sitter 4x 95x45mm stag på insidan är känns det inte alls lika kritiskt med förstärkningen som tanken var när det byggdes.
    Så här ser det ut om man kikar tillbaka på den här redan tidigare postade bilden:

    Det visade sig olyckligtvis så att dessa påmonterade reglar verkade ha möjlighet att klippa rätt mycket av utrymmet avsett att dra kabel igenom.
    Så, ptja. En ett par veckor senare hittades engagemang att lösa detta:



    Där står vi idag, och har ännu inte löst borr av hål som passar rakt mot klossarna, och inte heller löst klädning av skivan. Hoppas inget förskjutit sig eller på annat sätt blivit missberäknat, och att det här får stå sig när det skall skruvas fast nästa gång ..*ta i trä*
    Det känns som att det verkligen gått frammåt och det på allvar börjar ta sig på den här ’etappen’ med de stora strukturerna i skuffen

    Mvh ~Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #92
      Re: SQW: TransFårrden

      Bara att kämpa på ! Ser bra ut hittills kanske blir att man får provlyssna i framtiden

      Comment


      • #93
        Re: SQW: TransFårrden

        Fina steg! Blir lite lagom tight där
        Niklas Bengtsson

        LjudiBil.Com

        Comment


        • #94
          Re: SQW: TransFårrden

          Om man vill minimera synliga hål i skiva för ex.vis RCA-kontakter kan man göra så här:



          Tänkte skriva nyckelhål, men dom där ser ju mer ut som ett par noter(musik ) , den stora ändan täcks av slutsteget.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #95
            Re: SQW: TransFårrden

            Snyggt! får man fråga vart du köpt dom snygga lågnivå kablarna?=) ( dom rosa)

            Comment


            • #96
              Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by Cimmen View Post
              Bara att kämpa på ! Ser bra ut hittills kanske blir att man får provlyssna i framtiden
              Ja gösses, hugg mig när du får läge så demar jag gärna
              (Gäller er andra tysta läsare oxå )

              Originally posted by Kofoten View Post
              Fina steg! Blir lite lagom tight där
              Vet inte riktigt vilken del du tänker som särskilt tight. Men det finns flera.
              Ex hade det gått att sänka bassteget en smula neråt inser jag i efterhand. Men jag hade prompt fått för mig att jag inte ville ha det som ligger och skramlar i botten på skuffen nära steget. En liten bit upp gör mycket.
              Kanske hade det blivit bättre med att sänka alltihop en 5cm till. Men, så här blev det
              Förhoppningsvis är det inte totalkatastrof när det monteras ihop sen


              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Om man vill minimera synliga hål i skiva för ex.vis RCA-kontakter kan man göra så här:



              Tänkte skriva nyckelhål, men dom där ser ju mer ut som ett par noter(musik ) , den stora ändan täcks av slutsteget.

              Pierre
              Åh, bra tips!
              (Hur går det med filterinventeringen? )


              Originally posted by Steenzor View Post
              Snyggt! får man fråga vart du köpt dom snygga lågnivå kablarna?=) ( dom rosa)
              Huva..
              Det är en överbliven rest jag vette fasen vad jag köpt till, eller varför.
              Har en halvmeter.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #97
                Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by Steenzor View Post
                Snyggt! får man fråga vart du köpt dom snygga lågnivå kablarna?=) ( dom rosa)
                Det är Impactkablar och Bilradiohuset ska börja ta in Impact igen så de kan nog lösa det
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #98
                  Re: SQW: TransFårrden

                  Känner igen ena Nintendo steget!
                  Fanemig dom snyggaste stegen som finns, haha
                  Lincoln Mark Viii
                  Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                  Sub: 4x DD 1508
                  Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                  Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                  Comment


                  • #99
                    Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by Tim View Post
                    Känner igen ena Nintendo steget!
                    Apffff! Mozarellaboxar :P

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Apropå borr styrning.... http://www.jula.se/markeringsstift-250622

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Vilken fascinerande produkt....

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Blir ju alldeles utmärkt det där! Då hoppas jag att man kan få sig en lyssning vid årets Motorshow i Kungsängen, vem vet i år kanske det är min bil som står vid sidan av och din som det tävlas med.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Blir ju alldeles utmärkt det där! Då hoppas jag att man kan få sig en lyssning vid årets Motorshow i Kungsängen, vem vet i år kanske det är min bil som står vid sidan av och din som det tävlas med.
                            Tackar
                            Finns bilen spelklar, är det alltid demoläge

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Ang polskor http://handla.swedol.se/shop/ShowIte...=2&pageSize=10

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Länken fungerar inte
                                Men antar du länkade deras varianter, har kikat på. Tittat, och sett att det är ett alternativ, dock dubbla pengarna jämfört med helt och klart jämförbara biltema skor 9,90 är ju ex moms...

                                men tack iaf

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X