Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till CW stroker 18" !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till CW stroker 18" !

    Som topic jag har köpt mig en stroker 18" med dubbla 4ohms spolar som jag tänkt använda till min hemma/bio stereo. Har ägt 2st stroker 18" förut och då jag är CW "fan" så är det typ en nostalgitripp att äga en stroker igen . De spelar inte speciellt snyggt men trycket är helt galet...

    Lådan som följde med är allt annat än optimal så jag tänkte bygga en ny som passar bättre för hemmabruk och som är lägre avstämd.
    Jag skulle vilja ha hjälp med beräkning av en låda för hemmabruk som är lågt avstämd ca 25Hz kanske? Har läst att stroker basarna i princip är byggda för att underavstämmas samt att de ska passa bra i horn men horn blir för tungt så de skippar jag.
    Tänkte bygga av 25mm MDF med dubbla skivor till baffeln.
    Tänkte använda mig av slotport.

    Data på basen:

    Dubbla 4ohms spolar
    Känslighet: 96 Hz
    Frekvensomfång: 31-200 Hz
    Fs: 34
    Qts: 0,262
    Qms: 8,248
    Qes: 0,271
    Vas: 147,2 L
    Xmax: 38mm
    Revc: 3,4 ohm per spole

    Basen seriekopplas för att ge steget 8ohm.



    Är tacksam för hjälp då jag är kass på matte...

    Hm har redan 4st CW 18" basar men dem skall nog säljas tror jag, den som är sugen på dem kan ju skicka PM !

  • #2
    Re: Låda till CW stroker 18" !

    Två lådförslag:

    200 liter netto avstämt till 25 Hz med 300 cm2 (60x5 cm) slotport som är 55 cm lång

    100 liter netto avstämt till 30 Hz med 240 cm2 (60x4 cm) slotport som är 65 cm lång

    I båda förslagen har jag tänkt dämpmatta på lådans innerväggar.

    Comment


    • #3
      Re: Låda till CW stroker 18" !

      Oki tackar tackar. Hm 200 liter netto är de utan den volym porten tar upp(16,5Liter) samt den volym basen tar upp(12,1Liter) alltså ska lådan vara på totalt 228,6 liter??

      Comment


      • #4
        Re: Låda till CW stroker 18" !

        Tycker även att de är lite "iffy" att de extra 5Hz kräver dubbelt så stor låd volym som avstämmningen på 30Hz kräver. Hur kan det bli så? Tror inte att de är fel men ändå lixom?

        Comment


        • #5
          Re: Låda till CW stroker 18" !

          Netto är den volym som ska bli kvar när bas och port sitter i lådan, du får alltså lägga till plats för båda dessa saker.

          Att lådan görs dubbelt så stor bara för att avstämningen sänks med 5 Hz är ingen nödvändighet, men för att det i teorin ska bli någorlunda märkbart djupare bas så har jag tagit till den volymen.

          Comment


          • #6
            Re: Låda till CW stroker 18" !

            Okej blir nog lådorna på 200 liter som byggs. Vilket minsta avstånd bör det vara från slotporten(delen in i lådan)avslutet till bakstycket? Finns de nå bra dämplim att limma ihop dubbla MDF med som inte är överdrivet dyrt??
            Tänkte bygga lådan så d..la stabil jag bara kan med mycket stagning och dubbla skivor till baffeln.
            Last edited by cerwinsky; May 25, 2013, 14:32. Reason: skrev fel

            Comment


            • #7
              Re: Låda till CW stroker 18" !

              Hm jag är lite fundersam på hur strokern skulle låta i denna hornlåda: http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=8597 Visst det är billebro(kräks..) men själva lådan bara ser ju inte ut att va så dåligt gjord gjord i 18mm plywood. För de priset kan ja inte bygga ett sådant där horn från grunden tror de skulle bli dyrare att bygga själv.Skulle ja köpa en sån låda så skulle ja spraya över billebro loggon och spraya dit Cerwin Vega stroker istället !! För visst passar strokers bra i hornlådor??

              Comment


              • #8
                Re: Låda till CW stroker 18" !

                Originally posted by cerwinsky View Post
                Vilket minsta avstånd bör det vara från slotporten(delen in i lådan)avslutet till bakstycket?
                Jag kan inte säga något tvärsäkert minimumavstånd, men det ska iaf vara mer än portens innerbredd.

                Har man samma avstånd till bakre väggen som portens innerbredd så fungerar detta utrymme som en förlängning av porten, vilket ger lägre avstämning än beräknat. Av den anledningen ska alltså avståndet till bakre väggen vara mer än portinnerbredden, exempelvis minst 50% mer eller så.

                Comment


                • #9
                  Re: Låda till CW stroker 18" !

                  Så det ska alltså vara minst 300 mm? räknar 600 mm bredd 50 hög samt 550 djup!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Låda till CW stroker 18" !

                    Här såg man ju ett bra exempel på att detta med bredden och höjden kan misstolkas när man monterar porten "liggande", jag skulle egentligen ha uttryckt mig lite annorlunda. Det är alltid det mindre portmåttet man utgår ifrån, i ditt fall 50 mm.

                    Avståndet till bakre väggen bör alltså vara exempelvis minst 50% mer än 50 mm, dvs 75-80 mm eller så.
                    Last edited by Optima; May 27, 2013, 18:50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Låda till CW stroker 18" !

                      Jag bara undrar jag ska ju bygga lådan på 200 Liter och då ska ju porten vara 550mm lång det kommer bli svårt o få till utan att göra lådan jätte djup. Men man kan väl vinkla porten. Men hur gör man då för att få allt rätt, ska ju bygga i riktigt tjock MDF så vill inte göra fel.

                      Jag undar även en gång för alla: ÄR DET NÅT PROBLEM MED ATT ENDAST KÖRA MED EN TALSPOLE PÅ EN DUBBELSPOLIG BAS, FÖRUTOM ATT MAN TAPPAR EFFEKTÅLIGHET. mEN KAN BASEN GÅ SÖNDER PÅ NÅT SÄTT NÄR MAN KÖR MED BARA EN SPOLE??? Har läst så många olika svar, vissa tycker att det är idiotiskt och vissa tycker att det inte är några som helst problem. Så nån som vet vad han pratar om en gång för alla, HUR LIGGER DET VERKLIGEN TILL?? Lär ju inte bara vara jag som undrar desamma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Låda till CW stroker 18" !

                        Skriv gärna vilka maximala yttermått du hade tänkt ha på lådan och vilken materialtjocklek den ska byggas med, då kan jag kanske ge förslag på lådmåtten och hur porten ska byggas.

                        Man kan köra med endast en talspole på en bas med dubbla spolar. Det som händer är att effekttåligheten minskar, BL-värdet minskar och en del parametrar ändras (bla Qts höjs). Kollar man exempelvis i manualerna till några bilbasar från DLS så finns slutna lådförslag där de skriver att endast ena spolen ska användas.

                        Min egen åsikt är att basen inte utnyttjas ordentligt när man kopplar på det sättet, men det är ju min syn på saken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Låda till CW stroker 18" !

                          Har räknat lite själv och tycker att måtten: Bredd: 504mm Höjd: 730mm samt 630mm djup. Alla mått är innermått!!! Lådan kommer antagligen byggas med dämplim ihoplimmade 19mm MDF skivor. lådan blir på 231,8 Vilket ger mig utrymme för rejäl stagning(porten samt basen tar ju upp x antal liter. Med tanke på vad en CW stroker18" kan prestera i form av ljudtryck så kan lådan inte göra stabil nog.

                          Med nästa stroker 18" jag köper så följer det med ett horn (av tappathornmodellen tror jag) och om hornet visar sig vara grymt så blir det nog att bygga ett till par av dem fast byggd i stabilare/tjockare material.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Låda till CW stroker 18" !

                            Byggs porten med dubbla 19 mm skivor och om innerhöjden är 60 mm så tar den upp 25,3 liter, avståndet till bakre väggen borde bli 118 mm och då ska inte utrymmet där bilda en förlängning av porten.

                            Om nu basen verkligen tar upp 12,1 liter så verkar nettovolymen hamna på några liter mindre än 200 liter, men jag tror inte att avstämningen ska ändras märkbart.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Låda till CW stroker 18" !

                              Just ja glömde räkna med att ju även porten tar upp mer volym, Då gör jag den 504mm bred samt 60mm hög samt 512mm lång, väggarna tar ju upp 38mm då får även jag det till 118mm till bakväggen.porten tar ju även upp mer volym men ja gjorde ju lådan lite större med flit. Ja läste på CWs nån sida att basen tar upp 12,1 Liter.

                              Om man skulle vilja stämma av lådan vid 18Hz hur blir måtten på porten då?? Blir att stämma av vid 25Hz men är nyfiken
                              !!
                              Last edited by cerwinsky; July 12, 2013, 13:35. Reason: Kom på mer:)

                              Comment

                              Working...
                              X