Announcement

Collapse
No announcement yet.

PM Competition-Team, VW Passat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: VW Passat Team PM-Shopen

    Blir alltid imponerade av nivån av engagemang från de personer som river ner hela inredningen för att dämpa plåt/tak - jag har ännu inte tagit mig för att göra det så kudos! Någon uppdatering på senaste veckorna?
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #32
      Re: VW Passat Team PM-Shopen

      Originally posted by Freddi View Post
      Ser gediget ut alltihopa!

      /Freddi
      Tackar!

      Originally posted by Lillalilja View Post
      Blir alltid imponerade av nivån av engagemang från de personer som river ner hela inredningen för att dämpa plåt/tak - jag har ännu inte tagit mig för att göra det så kudos! Någon uppdatering på senaste veckorna?
      Ah, och min plan med denna bil var egentligen att inte göra så mycket, endast sätta in lite prylar jag hade hemma i garaget. "Ska inte ta ur golvmattan och sånt" sa jag till mig själv. Men som ni redan sett och kommer få se mer av så gick de planerna ganska åt helvete..

      Comment


      • #33
        Re: VW Passat Team PM-Shopen

        I bak hade jag tanken från början att kunna placera alla slutsteg och liknande under OEM-golvet, samt att få plats med extra batterier någonstans. Batterierna ville jag inte ha synliga alls men regeln i EMMA att behöva visa alla säkringar gjorde att jag ändå behövde ha säkringsboxarna synliga på något sätt, samt såklart inom 40cm av batterierna.

        Började hur som helst med att kapa ut två stycken MDF-skivor, en längst ner i botten av reservhjulsbaljan samt en ovanför för placering av slustegen.





        Höjden mellan reservhjulsbaljan och golvet för slutstegen var dock inte alls stort så två stycken små Stinger SPP680 fick duga.



        Sågade ut en liten låda till dem som limmades och skruvades dit med träskruv.





        Denna och golvet sprayades svarta för lite skydd samt satte i två M6 tappar.



        Självklart fick dem lite tyg på sig också.



        2st fästen bockades till i 2mm plåt och lackades svarta.





        Det blev ganska trångt och tight att få dit alla 50mm2 kablar och fick vara försiktig för att inte lyckas kortsluta något.

        Comment


        • #34
          Re: VW Passat Team PM-Shopen

          En av de få sakerna jag hade bestämt innan jag började bygga var att använda en iPad som huvudenhet (mer om den senare) och i och med det så såg jag möjligheten att även kunna ställa DSPn med den som väldigt betydande. Valet av DSP föll därför på Phoenix Gold DSP 8.8.

          Denna, en säkringsbox och en sub-processor var tvungna att få plats någonstans, som också var lättåtkomligt.
          Så fort jag tog ur klädseln på höger sida i bagaget så fann jag en utmärkt plats, en tom hållare för några boxar eller liknande som inte var monterat i min bil.



          Den kändes nästan som gjord för detta så med endast några små modifieringar så fick DSPn plats bra.



          För sub-processorn så kapade jag ut en liten platta i plast som även gängades direkt i för att kunna skruvas fast i racket och för att få fast processorn. Denna lackades sedan i svart strukturfärg.









          Såhär sitter dom monterade bakom panelen.



          Letade ganska länge efter någon bra säkringsbox, och får säga att jag inte hittade någon som var som jag ville tills jag hittade denna, som jag verkligen kan rekommendera, väldigt välbyggd och bra. Enda negativa är priset men gick att hitta för ok pris på eBay.

          Även för denna kapade jag ut en bit i plast och målade svart.









          Allting sattes såklart fast med svart insex.







          Gjorde så mycket kabeldragning jag kunde utanför bilen, till säkringsboxen skulle all strömförsörjning gå via, DSP, Sub-proc och relän.



          Väl inne bilen så vart det såhär.







          Comment


          • #35
            Re: VW Passat Team PM-Shopen

            Vansinnigt snygg installation!!

            Comment


            • #36
              Re: VW Passat Team PM-Shopen

              Vad är dte för plast du gjort monteringspaketen till dsp?
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • #37
                Re: VW Passat Team PM-Shopen

                Originally posted by Eazy View Post
                Vansinnigt snygg installation!!
                Tackar!
                Originally posted by huSSe View Post
                Vad är dte för plast du gjort monteringspaketen till dsp?
                Det är nog någon typ av Akryl.

                Comment


                • #38
                  Re: PM Competition-Team, VW Passat

                  Länge sen sist! Faktum är att bilen till slut kom ihop inför SM-finalen. Jobbade i garaget hela natten tills det blev dags att åka ned till Småland med endast någon timmes sömn. Det räckte dock till en tredje plats i Master Unlimited vilket jag ändå för vara nöjd med trots allt i och med hur sent allt kom ihop.

                  Just nu är det ganska lugnt i garaget i och med allt intensiva jobb som lagts ned tidigare vilket är ganska skönt, lite små uppgraderingar kommer att ske under vintern för att förbättra allting. Mer om det kommer dock senare när jag hunnit ikapp med uppdateringarna från i våras!

                  Som huvudenhet i bilen valdes en iPad Mini 5 4G, denna släpptes lagom till mars i år efter att Apple inte har uppdaterat Minin på många år så jag gjorde rätt i att hålla ut och vänta tills de släppte den. Är väldigt imponerad av den och det går verkligen inte att ha en bättre huvudenhet enligt mig. Jag själv använder inte Spotify utan har löst det genom att istället streama mitt egna flac-bibliotek direkt från en server jag har hemma via PLEX, det kan jag också verkligen rekommendera, fungerar väldigt bra!

                  Ja, iPaden måste ju ha en hållare också. I Passaten sitter det en "dubbel-din"-huvudenhet men en fin liten ram runt som är nästan precis lika stor som iPaden, så planen var ganska enkel; gjuta av ipaden för att få en bakplatta som sedan limmas och spacklas in i OEM-ramen.





                  Ett gäng magneter göts in på ovansidan för att hålla kvar ipaden.





                  OEM-ramen kapades upp lite för att få in bakstycket





                  Sen vart det bara ett gäng vändor med spackel för att få till formerna



                  Gjorde även en försänkning i botten för att kunna trycka in iPaden så att den ploppar ut i ovankant och kan då tas ut enkelt. En liten kant som går upp över iPadens underkant är också där för att hålla kvar den tillsammans med magneterna på ovansidan.



                  Bara för sakens skull hamnade en liten bit dämpmatta på baksidan



                  Kablage på baksidan med en Audioquest Forest USB som går bak till DSPn och en laddkabel som går in i ett uttag som monterades bakom hållaren





                  Alcantara för att ha en lite mjukare mot baksidan och minska vibrationer







                  Comment


                  • #39
                    Re: PM Competition-Team, VW Passat

                    Riktigt tjusigt, funderar på liknande jag med.
                    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                    Facebook: husse bygger gladenwagon
                    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                    Comment


                    • #40
                      Re: PM Competition-Team, VW Passat

                      Najs! Kan du tweaka processorn med ipaden också? Funkar de bra att skicka ljudet direkt via usb istället för BT?

                      Comment


                      • #41
                        Re: PM Competition-Team, VW Passat

                        Snyggt värre! Gillar stuket på bygget!
                        Projekt #sqnewbeetle
                        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                        Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                        Comment


                        • #42
                          Re: PM Competition-Team, VW Passat

                          Originally posted by huSSe View Post
                          Riktigt tjusigt, funderar på liknande jag med.
                          Tackar!

                          Originally posted by MrLinkan2 View Post
                          Najs! Kan du tweaka processorn med ipaden också? Funkar de bra att skicka ljudet direkt via usb istället för BT?
                          Ja, det kan man. Det var den största anledningen till att jag valde Pheonix Gold DSPn, däremot måste man tweaka via Wi-fi och inte USB vilket var en liten besvikelse.
                          Att spela upp musiken via USB fungerar utmärkt!

                          Originally posted by Freddi View Post
                          Snyggt värre! Gillar stuket på bygget!
                          Tack så mycket!

                          Comment


                          • #43
                            Re: PM Competition-Team, VW Passat

                            Nej hörrni nu måste jag se till att rappa på lite med uppdateringarna om vi någonsin ska komma ikapp, bygget började i januari ungefär och nu är snart framme i april tror jag.

                            DRC:n till processorn behövde placeras någonstans, och gärna där den kunde vara ganska undangömd men ändå åtkomlig, i askkoppen fick det bli!











                            Processorn gick tyvärr inte heller att sätta av och på via DRC:n så en strömbrytare var tvungen att installeras någonstans för att kunna spela utan att behöva använda nyckeln till bilen.
                            Runt växelspaken finns det ett gäng olika knappar varav två av dem var tomma med endast en plastkåpa instucken istället. Jag bestämde mig helt enkelt för att gör en av dom till en strömbrytare.











                            Försöker se till att göra en uppdatering till närmaste dagarna, då blir det lite bygge av a-stolpar!

                            Comment


                            • #44
                              Re: PM Competition-Team, VW Passat

                              Kul att se lite pyssel, snyggt jobbat!
                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment


                              • #45
                                Re: PM Competition-Team, VW Passat

                                Snygga grejer du gör alltså!

                                Comment

                                Working...
                                X