Announcement

Collapse
No announcement yet.

Familje racer Volvo v70n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Familje racer Volvo v70n

    Lägger upp mitt lilla projekt i volvon.

    Tanken är att få det att låta så bra som möjligt på en begränsad budget.
    Allt måste byggas in, dvs inga synliga steg eller baslådor då skyffen alltid är belamrad med barnvagn samt matkassar

    Då det är konstant tidsbrist, ska jag försöka hinna klart innan midsommar.

    Min setup är:
    HU:Kenwood kdc BT61u

    Framsystem:
    Peerless 2" fullrange
    Amega 6,5" midbass(gul korg)

    Steg: Magnat blackcore five

    Bas: JL w0v3 10"

  • #2
    Re: Familje racer Volvo v70n

    Peerless 2" ska monteras i poddar på insidan av backspegel.

    Jag gjorde en avgjutning i glasfiber av frigolit bollar,
    i dom har jag gjutit fast bafflar som jag fräst av 22mm mdf.

    Nu har jag spacklat och slippat inför lackering, det som återstår är att limma fast 1,0 mm plåt, för att få en stabil infästning av elementet.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Re: Familje racer Volvo v70n

      Då var en bas införskaffad, vart en JL w0v3 10"

      Comment


      • #4
        Re: Familje racer Volvo v70n

        Dax för en uppdatering.
        Då jag inte hade möjlighet att åka till Elmia i år, så fick det bli lite meka istället.

        Jag har dragit kablar samt dämpat golvet i kupen.

        Bilen, en 2,5T AWD -04


        Demontering





        En bit in på dämpning jag valde att dämpa golvet med bitumen matta pga ekonomi, väljer att lägga stålarna där det gör mest nytta dvs. i dörrar samt tak och bagage kommer det bli någon typ av butylmatta.


        Lite kabel dragning, drog all kabel i flexslang.
        Fick hjälp av äldsta grabben med detta.
        Attached Files
        Last edited by Niklas b; April 9, 2012, 20:10.

        Comment


        • #5
          Re: Familje racer Volvo v70n

          Jag har även påbörjat dörrsidorna.

          Då min plan är att få installationen att smälta in så mkt som möjligt med bilen, vill jag inte att det direkt ska synas att dörrsidorna är modifierade.

          Fräste bafflar


          Gör en avgjutning på original högtalargaller







          Original gallret borttaget


          Inpassat mot dörren


          Lite jobb kvar innan de är helt klara, men ska försöka få tummen ur, och hinna klart till nästa helg.
          Fler bilder kommer om ni vill se?
          Attached Files
          Last edited by Niklas b; April 9, 2012, 20:19.

          Comment


          • #6
            Re: Familje racer Volvo v70n

            Ser ut att blir bra! Kommer att följas, så fortsätt nu så du blir klar innan midsommar.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Familje racer Volvo v70n

              Men se där, lite seriösare bafflar än mina stress sågade bitar.

              Comment


              • #8
                Re: Familje racer Volvo v70n

                Ser lovande ut
                Har du förstärkt nått på baksidan av baffeln?
                Audi A4 B5 -98
                Pioneer P90 + DEQP90
                Sinfoni amplitude 50.4x
                Sinfoni shadow 100.2
                Sinfoni S165W x4
                Sinfoni S100M
                Sinfoni S25T

                Vw up -12
                På gång..
                New car, hi end old school..

                Comment


                • #9
                  Re: Familje racer Volvo v70n

                  Än så länge har jag bara förstärkt med glasfiber och polyester på baksidan, det ska dit en till bit mdf samt en del fogskum som kommer plastas över.

                  Tanken är att jag ska hitta något bra sätt att dra fast allt mot mellan plåten i dörren, kanske kan funka med rostfri gängstång? får bli trail and error...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Familje racer Volvo v70n

                    Originally posted by Niklas b View Post
                    Än så länge har jag bara förstärkt med glasfiber och polyester på baksidan, det ska dit en till bit mdf samt en del fogskum som kommer plastas över.

                    Tanken är att jag ska hitta något bra sätt att dra fast allt mot mellan plåten i dörren, kanske kan funka med rostfri gängstång? får bli trail and error...


                    Gängstång borde funka bra
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Familje racer Volvo v70n

                      Dax för en uppdatering av det tråkigare slaget.

                      Mek har det blivit men inte med bilstereo
                      Var ute och körde i lördags när det smällde till i framvagnen, med efterföljande metall gnissel/skrik.

                      Som tur var så hade jag bara kommit ca 2km hemifrån och kunde linka hem i sakta mak.

                      Väl hemma så rev jag framvagnen på höger sida, och självklart så har framhjuls lagret total skurit bara till att byta.
                      Passade på att byta spindelled och stabilisator stag samt styr led då den kändes lite glapp.

                      Började att montera allt, men tyckte att drivaxeln kändes konstig.
                      Lossade på damasken till inre drivknuten, och javisst där låg det kulor samt metall bitar löst.
                      Även det fanskapet hade skurit.

                      Kollade på Volvo efter ny inre drivknut, självklart finns den inte som reservdel utan man måste byta hela drivaxeln, och den skulle dom ha 4500:- för.

                      Jaja, nu har jag beställt en beg på skroten med 1000mil garanti på, åtminstone lite billigare 2400:-

                      Så summan av kardemumman vart 5500:-plus fler gråa hår samt att antal grova svordomar

                      Kunde tänka mig betydligt bättre sätt att spendera de pengarna på, typ en dsp.

                      Men skam den som ger sig, till helgen ska det byggas bilstereo igen.
                      Då ska jag fortsätta med dörrsidorna...

                      På återseende.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Familje racer Volvo v70n

                        ush ja finns mycke roligare grejer att lägga dom på, men se de från den ljusa sidan nu behöver du inte byta nått på den sidan på ett bra tag
                        ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                        SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                        ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                        Comment


                        • #13
                          Re: Familje racer Volvo v70n

                          Godkväll alla billjuds nördar

                          Nu så har jag fått lite gjort när det gäller själva ljudbiten.

                          Dämpat framdörrarna samt bagaget, bjuder bara på en bild då de flesta redan vet hur det ser ut efter en dämpning självklart är både ytter samt mellan plåt dämpad, använde SC



                          Dragit in högtalar kablarna i dörrarna.
                          Det var typ omöjligt att få i 2st 2*2,5mm2 genom kontakt stycket i dörren, så det vart till och borra ur hela kontakt stycket, och skarva kablaget till dörren.





                          Har även monterat radioram samt HU, det vart en original Volvo ram, jag gjorde en jämförelse med autoleads ram och kan säga att Volvos ram har en grym finish kostade dok 850:- inkl iso kablage.



                          Det som tagit mest av min begränsade tid är dörrsidorna,(barnmonitor är en jävla bra uppfinning)
                          Passagerar dörrens baffel är klar och ska monteras imorgon.

                          Spacklad



                          Kläd med vinyl från top´n trim.



                          Jag limmade fast rostfria m6 skruv i baffel som kommer att skruvas fast med m6 fläns mutter i dörrens mellan plåt, hoppas att det ska hålla både baffel och dörrsida på plats.

                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Re: Familje racer Volvo v70n

                            Snyggt! Har även jag beställt volvos ram eftersom jag tycker den gråa färgen inte finns att få på någon annan pirat, vill ju inte ha svart på grå.. Ett tips: Borra ur nitarna till fönsterhissarna och sätt dit nya, har missljud i min nu och ska byta under veckan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Familje racer Volvo v70n

                              Då har jag monterat baffeln i passagerare dörren.

                              Förstärkte dörrsidan med polyester innan den dämpades med SC.



                              Drog alla kablar i kabelstrumpa.





                              Färdiga resultatet, Det syns dåligt på bild men färgen på baffeln ligger väldigt nära färgen på vinylen vid handtaget.





                              Kan meddela att jag börjar bli riktigt sugen på att ha en spelande bil snart.
                              Ska klä samt montera andra baffeln i veckan, samt poddarna ska riktas in och monteras ordentligt.

                              Hoppas på en spelande bil till den 12 maj, lär inte vara helt klar dock.
                              Om jag vill få bilen bedömd då, vad krävs, samt vilken klass kan vara lämplig?
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X