Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarljud till Renault Clio -00

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarljud till Renault Clio -00

    Hejhej!
    Ny på forumet, helt ny på billjud så jag behöver lätta instruktioner
    Om några dagar får jag min nya (begagnade) bil, en Renault Clio -00, 2 dörrar.
    Under provkörningen märkte jag att det fanns mer att önska av billjudet men att själva stereon verkade ok (CD-stereo av märket Kenwood).
    Jag antar att det sitter högtalare i instrumentpanelen och i (fram)dörrarna.
    Jag kan ingenting alls om billjud men undrar nu hur jag, lättast och billigast kan uppgradera ljudet i bilen.
    Jag tänker i första hand på basljudet som i dagsläget är mer eller mindre är obefintligt.
    Att montera 6x9" högtalare i hatthyllan låter som en trevlig idé men jag fattar inte helt om jag då kommer att behöva ett slutsteg eller inte... Får jag ut mer av pengarna genom att byta framkitet kanske? Hur är det med slutsteg i det läget?

    Jag antar att det kommer tips om att slänga in en baslåda med en 12"bas men ärligt talat... I den lilla kupén? I det lilla bagageutrymmet?

    Jag behöver verkligen inget billjud som man kan tävla med eller skaka sönder bilen med, bara en uppgradering på det befintliga ljudet.
    Kan nån förklara om jag kommer behöva ett slutsteg eller hur det funkar?
    Kan nån tipsa om nåt kit för framdörrarna eller kanske nåt till hatthyllan?
    Vad gör egentligen störst skillnad rent ljudmässigt? Jag är ute efter lite mer djup i basen, lite mer fyllighet i de låga frekvenserna men inte så att basen slår sönder allt annat i ljudet. Detta borde ju gå att uppnå eller?
    Hoppas på bra svar som inte är alltför komplicerade.
    Hej

  • #2
    Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

    Vad är din budget? Blir mycket lättare att komma med förslag om vi får veta vad det får kosta. Personligen så tror jag att ett 5,25" eller 6,5" kit (beroende på vad det får plats med i en Clio) tillsammans med ett fyrkanalssteg hade vart en bra början, för att sedan komplettera med en liten frontsub.
    Sponsrad av www.dipit.se

    Comment


    • #3
      Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

      Just det, budget... Jag kan inte lägga några stora pengar i alla fall, kommer jag nånvart med 2000:-? 4-kanalssteg säger du? Är det verkligen nödvändigt? Har kollat På öite grejer och med slutsteg sticker det hela gärna iväg i pris... Behövs slutsteg till alla kits eller?

      Comment


      • #4
        Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

        Det går att få tag på kit och slutsteg för under 2000:-. Slutsteg är inget måste men det ger stora fördelar rent ljudmässigt. Köper du ett slutsteg så måste det såklart förvaras någonstans i bilen, vanligaste stället är förmodligen vid bagageutrymmet. Det behövs även lite kablar för att få det hela att fungera (ström-, signal- & högtalarkabel), som också kostar en del. Tanken med ett fyrkanalssteg var att du skulle kunna uppgradera med en liten bas vid ett senare tillfälle om så önskas. Men om du klarar dig utan en liten baslåda så fungerar ett 2-kanals steg lika bra.
        Last edited by grakka; October 17, 2010, 23:20.
        Sponsrad av www.dipit.se

        Comment


        • #5
          Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

          Skippa allt vad 6x9or "heter" kostar bara pengar
          lägg dessa pengar på ett 4kanalssteg till framsystemet istället
          och en 8a eller 10 tumsbas

          Då du verkar nöjd med framsystemet idag
          Så kan det hjälpa att bara koppla på ett steg

          Priser från Blekinge Bilradio
          4kanalssteg
          Dls X-A40 ca 1500:-
          8 tums bas
          Hertz ES 200.3 ca 700:-
          Dock har jag inte testat steg och bas

          Samt några hundralappar för kabelkit

          Detta är bara ett exempel
          finns olika kombinationer för ungefär samma pengar

          Comment


          • #6
            Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

            Dum följdfråga: Ger mina nuvarande fronthögtalare bättre ljud om jag sätter dem i ett steg? Att de kanske kan generera mer volym kan jag tänka mig men jag vet inte, gör ett slutsteg ljudet bättre? Att ha fronten som den är och addera en bas låter inte roligt som enda förändring, jag vill gärna undvika att ha ett pissigt ljud i diskant och mellanregister och bara ha en massa tryck i basen.
            Finns det inga högtalare jag kan sätta i dörrarna som ger mig ett fyligare ljud utan att behöva dra el och grejer till ett stort steg som äter utrymme i min lilla bil?

            Comment


            • #7
              Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

              Börja med att byta orginalhögtalarna fram.

              I stort sett alla 00-or har usla högtalare som bara kommer att lida hårt om du sätter steg på dem. Det är svårt att rekommendera något generellt men jag personligen hade lagt runt 1200-1500 spänn på ett sånt kit.

              Vill du handla på hemmaplan har t.ex bilradiohuset Hertz ESK som är värda en provlyssning.

              Om du sen fortfarande inte är nöjd med basmängden så kan du skaffa ett slutsteg så du får bättre kontroll på kittet och kan driva en bas.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

                Originally posted by Robsarve View Post
                Vill du handla på hemmaplan har t.ex bilradiohuset Hertz ESK som är värda en provlyssning.
                Håller med!
                Last edited by Daniel J; October 18, 2010, 16:28.
                Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
                Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

                Comment


                • #9
                  Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

                  Nu börjar vi närma oss rätt division känns det som. Ett Frankie för 1500 låter ju som en suverän idé.

                  Kan jag alltså bara montera in skiten (typ ett sånt kit som rekommenderas ovan) i dörrarna och koppla in i själva stereon utan nåt slutsteg emellan?


                  Om så är fallet, behöver jag dra nya kablar eller vågr jag använda de befintliga kablarna?

                  Att senare (om behovet uppstår) kunna lägga till ett steg och en bas låter ju finfint men jag hoppas och tror att jag är nöjd om jag får lite roligare grundljud ifrån dörrarna.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

                    Frankie blev det på iphonen, framkit skulle det stå.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

                      Orginalkablarna brukar vara lite tunna och det gör att man tappar lite av den lilla effekt man har, men det brukar ärligt talat spela liten roll.

                      Lägg då mer energi på att basen sätts så stabilt som möjligt. En adapterplatta, minst 12 mm tjock som basen får sitta i och gärna ett lager dämpmatta på inre dörrplåt.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nybörjarljud till Renault Clio -00

                        Ok, hur är det med monteringen då? Jag kan ju ingenting om detta. Kan en vanlig människa installera nya högtalare i dörrarna eller måste halva bilen monteras isär? Kg har inte tummmen mitt i handen men vill inte kalla mig direkt händig.
                        I nuläget lutar det åt att jag köper ett kit till dörrarna som jag driver direkt på huvudenheten. Hoppas bara att förändringen blir märkbar.

                        Comment

                        Working...
                        X