Announcement

Collapse
No announcement yet.

Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

    Det lilla jag kommer ihåg av det som lärarna banka i oss i skolan om ISO 9000 osv är att det syftar på ständiga förbättringar , och det är de som jag håller på med nu.
    nu har större delen av bygget rivits igen för att bygga om .., bilder osv kommer.., stödde på lite problem på vägen....., många svordomar utryckdes .
    website

    Comment


    • #17
      Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

      Men uppfyllde du dagens mål med att spela musik?

      Comment


      • #18
        Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

        Originally posted by Miller View Post
        Men uppfyllde du dagens mål med att spela musik?
        Yep, den spelade, men det fanns gött om finlir kvar.., men nu blir de lite ombyggnad..
        website

        Comment


        • #19
          Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

          Originally posted by offfroad View Post
          Yep, den spelade, men det fanns gött om finlir kvar.., men nu blir de lite ombyggnad..
          hugösses, vad hände? eller vad hände inte?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #20
            Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

            Som kanske några vet så la jag upp en bild för några dagar sedan på FB, och det blev ett jäkla tjöt om att jag valde att ha batterier ovanför baslådan.., ( krocksäkerhet mm), jag vill ha mina battereir tillgängliga .slut

            Men sist så kom Miwca här på bilstereoforum med denna kommentaren:
            "Du, jag fick en snilleblixt medans jag stod i duschen och sjöng... eftersom batterierna får plats där uppe, så får dom även plats där nere! "

            Och ja efter att ha kört bilen lite med batterierna däruppe så var väghållningen också himla rolig men lagom ostabil..,

            Så jag bestämde mig att bygga om så batterierna hamnar under baslådan..
            All billjud åkte ut:


            Och så började jag att lyfta upp lådan lite försiktigt



            Samt trycka fram lådan., jag tryckte fram lådan in i kupen, så jag kan arbeta på den för att sedan dra bak lådan igen..



            Gick bra till lådan ville inte röra sig längre så jag tog i.., detta och en himla massa svordomar hände:





            Detta gav mig en anledning att lära mig att ta ut limmad bilglas.., så övade lite på en gammel saab, :



            Med god kunskap, så var jag iväg och skaffade fram glas, man fick ta ut själv så..
            Tog till båda sidor ifall ifall..



            Samt något att sätta in den nya rutan me..



            Men jag kommer att avakta med bytet tills jag är någorlunda klar med ombyggnaden.,
            Så nu kör vi på igen



            Hmmm



            Innertaket:



            Så nu är lådan på rätt höjd, ( 12cm upp ), men den är alldeles för långt fram...





            För att lådan ska bak så måste den jo såklart kapas .., som tur är så räknade jag med de man inte kan räkna med.., ( ombyggnad ), så jag gjorde lådan några liter för stor för basarna inför framtida ändringar, stag, lister osv osv osv osv..,

            Men jag blev lite osäker på hur det skulle påverka styrkan att bygga om lådan så som jag har tänkt, så jag tog hjälp av alla dem otaliga CAD-kurser jag pluggat, och gjorde en spänningsanalys..,

            Såhär är lådan:



            Och såhär har jag tänkt att bygga om den till



            Jag satte samma krafter och märkte att lådan som den var i början var väligt utsatt längst bak där den är röd.., men efter ombyggnad så försvinner den problemet , men man ska helst förstärka upp lådan lite vid den nya röda platsen..
            Med analyserna klara så är det bara att börja kapa, mätte ut ungefär vart..





            kapade med tigersåg, borrmaskin, osv osv.,



            De blev skit..



            Så nu åkte den tunga artilleriet fram



            En skrotad kedja senare så passar lådan rätt så bra..



            Nu ska jag bara komma på hur man tätar å förstärker upp lådan igen i dem hörnen..

            website

            Comment


            • #21
              Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

              Whoa.. inte bättre att ta ut lådan och täta dom hörnen? *Springer iväg och gömmer sig ifall verktyg skulle komma flygandes*
              When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
              Shinichi Kudo (Detective Conan)

              Comment


              • #22
                Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                Originally posted by Mica View Post
                Whoa.. inte bättre att ta ut lådan och täta dom hörnen? *Springer iväg och gömmer sig ifall verktyg skulle komma flygandes*
                den kommer aldrig komma ut ur bilen, den byggdes i bilen då den är så stor
                website

                Comment


                • #23
                  Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                  Aaaahhh... den mängden svordommar som hade krävts ur min mun för att hantera det där hade ju räckt att tysta halva finland....

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #24
                    Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                    Haha coolt! Inte många som vågar gå lös med motorsåg på en baslåda, dessutom inne i bilen!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                      Haha, ja gå lös på en baslåda med motorsåg.., men de var liksom den enda som skulle kunnat funka i den läget..

                      Hursomhelst så är hålen nu tätade, och förstärkningen är påbörjad, men de blev så fult att det kommer inte direkt sätta upp bilder på de ens..

                      Annars så kom jag på en sak rätt fort när jag hade lyft upp baslådan, att jag kan komma åt reservhjulsbaljan igen.., och därmed kan jag fylla den me batterier igen, så tömde de sista ur sparkontot ( hehe ) och köpte 2 batterier till:



                      Så nu snackar vi här 8 st 100Ah batterier, med en kortisampere på 3000A,
                      dvs säga jag har mer Ah, än vanliga bilar har CCA..,
                      Dock så VÄGER de



                      Nu till förstärkning av lådan.., jag började med denna träbiten, 5 ich cm tjock, och jag kapade till den så när jag bara kunde å sedan skruva in den i lådan



                      Såklart så fick man slipa till bitarna en hel del, och att sätta överhandsfräs skär i en luftdriven slip, de är helt sjukt va effektiva dessa är på att ta bort material, det är skrämmande
                      ( märkte senare att slipa med en cirkelsåg är ännu mer effektiv, farligt effektiv.., )



                      Detta känner nog alla bilstereobyggare till, luktar och kliar gött gör de!



                      Jag förstärkte den utsatta hörnet lite på utsidan , och tänker förstärka på insidan och.., så det blir nog rätt bra till slut..



                      När glasfibern ändå torka så fixade jag till högtalaranslutningar och..



                      Ja jag vet skruvarna råka bli för långa , ska skära ner dem å reparera gängar när jag fått tag i gängsnitt..



                      Lite sidospår, när jag tröttna på bilen lite tillfälligt..,
                      Det som syns i bakgrunden är min lille 8" demo/poplåda..,
                      Basen är en gammal jula 8", bas ( liten skitbas som är snorbillig, )
                      Sitter i en biffig låda
                      Och drivs av en liten steg på 200? wrms ich..

                      MEN den spelar som en dubbel 12" på 1000-1500wrms, ( beroende på bil.., )
                      Jag hade den i bilen själv ett tag tills jag uppgradera, men jag har kvar den å visar för kompisar som frågar om råd när de gäller bilstereoköp,
                      "jag vill att de ska dunka på bra.., vad behöver jag?"

                      Så får dem höra den så tappar typ alla hakan..,
                      När jag skulle köra den i en golf 6 en gång, till å med jag tappa hakan på hur jäkla bra den spela, man kände de i håret, å bilen skramla osv osv., och allt detta ifrån en liten skibas , eller totalt 500kr i baslåda ink steg..,

                      jag har fått bud på flera tusen kr, ifrån dem som har hört den, men nope.., den e MIN

                      Här lekte jag lite med med dem 10" jag nände tidigare i tråden..

                      website

                      Comment


                      • #26
                        Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                        Vart köper man dom där batterierna?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                          Originally posted by xGuten View Post
                          Vart köper man dom där batterierna?
                          lite överallt
                          website

                          Comment


                          • #28
                            Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                            Bygget rullar vidare:
                            Båda hörnen är nu limmade, plastade och klara..,
                            Hett tips till mig själv, gå upp till 18" basar nästa gång så de inte är så jäkla tajt att arbeta i lådan!!





                            Detta är nog den enda bilden som jag lägge rupp på hur det ser ut på insidan av lådan,
                            Tänk hur roligt de var att lägga glasfiber typ 1m in i lådan igenom en 35cm hål..., Samt de sägs att man ska arbeta med glasfiber i en väl ventilerad utrymme.., räknas en fet slotport som väl ventilerad?



                            Nu är lådan på den nya höjden och det är rätt så små mariginaler att den passar..,



                            Över till batterier nu igen..,
                            en 12mm spånskiva samt batteriet får plats under lådan med en millimeter till godo..,



                            Jag tänkte köra med 3 st sådana lådor samt 2 st batterier i baljan, så att man kan ta ut säg lådorna ifall de behövs, så bilen blir lättare



                            Min fina taktik till att få ut de sista ur en limflaska ,då de går åt me lim på denna bygget





                            Precis lagom för att dra kablar längst batterier



                            Nu ska jag bara komma på hur man kan lösa säkringshålalre som bäst..
                            Gillar inte denna iden så jätte mycekt .., vill få batterierna närmare varandra helst..



                            Hmm, Mica, dags att sjunga igen ikväll..

                            website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                              Jag ska gå in i duschen och sjunga nu tänkte jag... men varför har du säkringen där? Hur mycket plats har du mot bakluckan? Kan du inte skjuta in batterierna en liten bit till under och bygga säkringshållare så att du kommer åt den i ur och skur?
                              When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                              Shinichi Kudo (Detective Conan)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                                Originally posted by Mica View Post
                                Jag ska gå in i duschen och sjunga nu tänkte jag... men varför har du säkringen där? Hur mycket plats har du mot bakluckan? Kan du inte skjuta in batterierna en liten bit till under och bygga säkringshållare så att du kommer åt den i ur och skur?
                                Hmm, meen jag bygger så att, det kommer sitta en säkring ca 10cm ifrån batteriet, sedan går de vidare mot kopplingsplinten, och det kommer att sitta en till säkring 10cm ifrån kopplingsplinten, så att det kommer att vara 2 säkringar / batteri..

                                annars så har jag hela "lådan" att leka med.., det är lådans längd som gäller, och de är ca 20-30cm om man verkligen knör ihop batterierna..,
                                men det ska finnas lite distans mellan batterier, osv..
                                website

                                Comment

                                Working...
                                X