Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor om ljud till Golf III:a

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frågor om ljud till Golf III:a

    Tjena!

    Ny på forumet, försökte få svar på minhembio.com men deras bilstereoforum verkar rätt dött så jag testar här istället

    Jo det är så att jag köpt en ny bil, en golf III från 1996.

    1. Vilken av dessa HU bör jag satsa på Sony CDX-GT24http://www.verkkokauppa.com/popups/p...o.php?id=25105 eller Kenwood KDC-W3044A http://www.verkkokauppa.com/popups/p...o.php?id=39683

    Jag har inte så höga krav, har främst tänkt använda aux-in för att koppla min mp3spelare och nån enstaka cd nu som då.

    2. Eftersom Golfen är av CL modell finns det inga högtalare i framdörrarna även om det finns färdiga platser för 6,5" har jag för mig. Finns det färdiga högtalarkablar bakom gallren eller måste jag dra helt nya kablar och isf hur svårt är detta för nån som aldrig dragit kablar från scratch förr?

    3.Sitter nån gammal blaupunkt kassettbandare i bilen som det är nu (antar att det är orginalstereon). Ifall jag köper sonyn eller kenwooden kommer jag behöva nån ny iso-mojäng eller dyl att koppla mellan bilen och den nya stereon eller funkar det direkt?

    4.Om det blir bökigt med att dra kablar till framdörrarna så skippar jag dom helt och byter endast ut orginalhögtalarna som sitter i instrumentbrädan, om jag fattat rätt borde jag få in 4":are här utan modifiering?

    Jag har tänkt driva högtalarna med HU:n och vill använda orginalplatserna och gallrena som finns.

    All hjälp uppskattas!
    Last edited by Foshizzle; November 3, 2009, 12:26.

  • #2
    Re: frågor om ljud till Golf III:a

    1. Det är ingen jätteskillnad på maskinerna (tack för länkarna på finska förresten, jag behövde förbättra min kunskap i de ugriska språkstammarna) men personligen föredrar jag Kenwood, då de har funkat bättre för mig.

    2. Det brukar vara framdraget i Golf III.
    Är du någorlunda händig så är det inte svårt att dra nya om du har lite tålamod.

    3. -96 så skall det sitta isokoppling i den VW brukar av någon anledning växla konstant och nyckelström i sina isokontakter. Men de flesta eftermarknadsradior brukar vara förberedda för att korskoppla röd och gul kabel.

    4. 4" passar, men du bör helt klart stoppa i sexor oxå, en helt annan bas i dem. Ett par lättdrivna utan diskant i dörren och en 4" koax på brädan så låter det ok.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: frågor om ljud till Golf III:a

      Fan här var det snabba svar, det tackar man för!

      Ska försöka peta bort gallren i dörrarna och kolla om det är framdraget isf blir det absolut 6,5".

      Du tycker alltså jag borde köra 6,5" midbasar + 4" koaxialer, att köra koaxialer i både dörrar och instrumentbräda är ingen hit eller?

      Förslag på ett högtalarpaket för säg max 100€(~1000kr)?

      Hade tidigare ett par JBL GTO 5,25" koaxialer i min förra bil som jag tyckte lät rätt bra.

      Comment


      • #4
        Re: frågor om ljud till Golf III:a

        Att ha diskanter lågt ned i dörrar är jättebra om man lyssnar med vaderna.

        Nu är jag lite off. Mina diskanter kostar ju mer än vad du tänkt lägga för allt
        Personligen tycker jag du skall lägga minst 1500:- för det är värt det, men det är ju inte min plånbok.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: frågor om ljud till Golf III:a

          Jag ser din poäng där med diskanter så lågt nere.

          Hursomhelst petade jag bort gallren idag och tyvärr finns det inga kablar vad jag kunde hitta däremot fanns det färdiga skruvhål för elementen så det var som om dom gjort det bara för att jävlas.

          Har ingen större lust just nu att börja skruva lös dörrpanelen, borra hål och dra kablar så om jag till en början satsar på ett par bra 4" koax till instrumentbrädan(är trots allt ändå rätt nöjd med ljudbilden på orginalhögtalarna även om dom låter skit) så kan jag komplettera med midbasar senare i framtiden om andan faller på.

          Förslag på 4" koax då? är http://www.jbl.com/EN-GB/Products/Pa...spx?PID=GTO428 ok? eller är det sak samma i den prisklassen? (500-800kr)

          Jo ännu en grej, orginalhögtalarna satt fast med nån sorts clips så dom hade inga såna "vingar" för skruvarna som eftermarknadshögtalare har.
          Såg ut som man kanske får modda lite med en kniv eller nåt för "vingarna".
          Last edited by Foshizzle; November 3, 2009, 16:05.

          Comment


          • #6
            Re: frågor om ljud till Golf III:a

            En Impact G40 tror jag inte skulle sitta helt fel =)
            http://www.bilstereoshopen.se/Shop/I...delId=GN%20G40

            Eller kanske Hertz DCX100.1
            http://www.bilstereoshopen.se/Shop/I...delId=DCX100.1

            Comment


            • #7
              Re: frågor om ljud till Golf III:a

              Det ser ut att lösa sig på bästa sätt detta. Var inne på den lokala elektronikbutiken för att testa aux-in funktionen på lite HU:s.

              Försäljaren gav mig då visitkortet till en kille i min stad som gör installationer så jag ringde upp honom och berättade mitt dilemma. Han menade att han kunde sälja mig ett blaupunkt velocity 6,5" kit för 69€ dvs 6,5" i dörrarna och diskanter där mina nuvarande 4":are sitter i instrumentbrädan. Gissar att det är nåt i stil med dessa http://www.blaupunkt.com/US/7606387000_main.asp

              50€ skulle han ha för arbetet, tyckte det lät ok så jag ska dit imorrn och kolla.

              Borde ju bli bättre att fixa ett skapligt system direkt istället för att jag köper 4" till brädan och midbasar senare eller vad tror ni?
              Last edited by Foshizzle; November 4, 2009, 16:54.

              Comment


              • #8
                Re: frågor om ljud till Golf III:a

                Låter som en bra start.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: frågor om ljud till Golf III:a

                  Ja då var allt installerat och klart då, tyvärr blev jag inte så nöjd med ljudet som jag hade väntat mig. Basen är i princip obefintlig, speciellt när man kör och röster har nåt papprigt över sig.
                  Avsaknaden av bas antar jag beror på att panelen som elementen sitter i inte är tillräckligt styv, får se om man orkar göra nåt åt det i framtiden.
                  Hoppas iaf att ljudet klarnar något när elementen är inspelade eller är det bara önsketänkande?

                  Comment


                  • #10
                    Re: frågor om ljud till Golf III:a

                    Utan dämpade dörrar och steg så lär du inte få någon nämnvärd bas ur dom, tyvärr :P

                    Comment

                    Working...
                    X