Announcement

Collapse
No announcement yet.

Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

    Jahap, nu är det såhär:
    sponsored by: my wallet
    built by: my hands..

    Detta medför ingen spons, och därmed ingen skyldighet att ha en projekttråd egentligen.., blir det nu så att ingen kommenterar, så känner jag ingen anledning att fortsätta hålla igång tråden..,

    så kommentera nu för i hel***,
    bra / dåligt, spelar ingen roll..


    Jahap, bilen är en vanlig halvgammal kombi som blev köpt mest som spontanköp, å senare märkte jag att den har än rätt rejäl lastförmåga..,
    Som spontanköp så var det aldrig tänkt att bygga någon seriös stereo i den.., men efter att ha haft bilen i någon månad så, " Nä måste ha bas", slängde ihop en liten låda med 2 st skit 8" or, med sådär 300w till, spela som 2*12" på 1000w..,

    Och efter några månader med de så tröttnade jag såklart igen.., har en massa bilstereo liggnades på hyllan.. och fixade fram en gratis baslåda så peta in 2 st 15" och slängde in, ( samma 300w steg som innan ), spelade på bra.., ingen konkret men tippar 140db-ich..

    Och till slut så slog en FB kommentar helt rätt, " varför ha en massa bilstereosaker liggande på hyllan, där dem bara sjunker i värde å gör ingen nytta.. ", då starta bygget rätt ordentligt..,

    In åkte 3 st extrabatterier, 10-15m, kabel, 70mm fram-bak, och 50mm resten, samt the-big-three, och sist men inte minst 3000wrms till basarna.., dunka på gött gjorde de..

    Som bevis nedan:



    Så nu när bilfan gick igenom besiktning så är det dagst att gå ALL IN!..
    Rensa ut all fulkopplad batterier å baslåda mm:



    Jordpunkten som jag körde med.., är rätt osäker på den., men ändå det bör funka rätt bra.., eller?



    Byggmaterial blev inköpt:





    Och nu gör jag den steget som jag alltid har försökt att undvika.., att inte ha kvar reservhjulsbaljan till reserhjulet..



    LITE dämpning.., känns ovärt att bränna så mycket $$ på dämpning i en sådan bil.,





    Bästa sättet att rita circlar enl mig..





    Några av batterierna som ska användas.., kunde inte få in mer än 2 st i baljan..,



    Original locket är perfekt



    Limma in lite stöd för batterierna:



    Och så var de dags för lite kabel.,





    Såhär pressar jag mitt kabel.., funkar perfekt.., ( feltemans tång.., )



    Eltejt för utseendets skull samt polaritets skull, ( rött = +, svart = -)



    Batterierna sitter fast, det ska in en träbit emellan dem och..,



    imon, bör det dra igång mer rejält..,
    ALLT FÖR IDAG!
    website

  • #2
    Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

    mjaha, militant inställning jag skådar!

    - vad händer i produktväg?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

      Originally posted by zrken View Post
      mjaha, militant inställning jag skådar!

      - vad händer i produktväg?
      ingen spons = ingen reklam för produkter... hehe

      men 2 st kicker 15" basar,
      spl dynamics 3500steg,
      spl dynamics 150.4 steg
      rockford forsgate 300w steg
      nonamne 10" basar * 4 ( saknar "högbas", då 15" kommer att spela DJUUUUPT )
      sedan blir de nog, MTX 6.5", 2vägs framsystem,

      något faller kanske bort något tillkommer får se.., ( har allt redan så..., )
      website

      Comment


      • #4
        Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

        10" i dörrarna alternativt kickarna fram!

        Vad är det för bil? Mondeo?

        Ang jordpunkt så brukar det var bra jord vid punkter dä ngt rejält är infäst
        typ säkerhetsbälten, fjäderbenstorn, kofångare och dyl.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

          jahap, hänt lite saker.,

          ang det som Hewi här nämnde att montera 10", i dörren, eller kicken så, har andra rekomenderat samma , och hur bra och rätt de än är, så känner jag för att gå emot flödet..,



          Jahap, vad har hänt sen sist nu?
          skaffade nya batterier, :



          Nemen titta här en paket,



          Site skitbasar var de:



          Men dem ser skapliga ut ,



          Sen lite tråkig nyhet:
          Jag hade kopplat klart batterierna i baljan , och allt var bra.., men när jag börja tänka på att om något går fel så är det helt omöjjligt att komma åt batterierna.., och den ångesten vill jag inte åka runt me.., så batterierna åkte ut igen, ( och alla 3 är till salu.., ska iväg FORT , i bra skick om någon är intresserad., PMa )



          Sen kom kompisen å skulle ha en baslåda byggd åt honom så tiden å materialet mm försvann..,
          var iväg å köpte en ny lass:



          En himla massa beräkningar, funderingar , och mätning senare så blev måtten någorlunda bestämda, och bitarna började skäras..



          Min super feta sågbänk..,



          Baffelbitarna klara..



          5 lager av 16mm spånskiva, = över 8cm tjock baffel.., de räcker nog..



          Lite lim, ( jag har nog underskattad allt när de gäller åtgång.., )



          Limmet torkar..



          Basarna, dem gillar den nya baffeln..,



          Ok hur fa*, ska man lösa detta nu?



          Jag tänkte nog inte igenom detta



          Efter att ha testat lite olika verktyg i mitt arsenal så verkar detta funka bäst..,
          borra en massa hål, sedan sneborra dem, och sist ta det som återstår med tigersågen..





          Och till slut får man ut en tårta



          Sen så grovslipade jag insidan med min favorit kombination av verktyg



          Den funkar hur bra som helst, käkar bara bort, trä, mdf, aluminium mm



          Sedan finslipade jag hålen, samt runda av baksidan :







          Lagom:

          website

          Comment


          • #6
            Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..



            The point of no return.., nu sitter den där å kommer inte att komma ut igen..



            Eftersom man inte kommer åt på utsidan av lådan för att dra in skruvar så kom på på denna lösning.., den drar ihop sidorna så limmet kan torka å sedan tar man bort den..,



            Basaran passar GÖTT



            Å mycket utrymme för magneterna..





            Baffeln är 5 lager ca 80mm tjock.., väggarna blir 3 lager tjocka ca 48mm



            Och såklart tänkte jag inte till att en port ska också hållas av baslådan sidor, så har hittat på en lösning åt detta.., kommer mer nästa uppdatering..

            website

            Comment


            • #7
              Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

              Satt extra trä på änden av porten på insidan av lådan och rundat av den:
              ser ut som stryk, men funkar nog..



              Lite stag är aldrig fel, dock har lådan nästan 5cm tjocka väggar





              Insidan:



              Nu ska sista väggen på lådan byggas upp och lådan slutas.
              spreja insidan av porten svart och





              Klurar på hur jag ska göra med batteribanken, blir nog bestämt tills nästa gång





              Stumt är de!



              Batterifacket:



              Små mariginaler



              Allt ska snyggas till rätt rejält sen..,
              Funderar om man ska klä, elelr måla, eller hur man ska ytbehandla det hela till slut



              Koppar, har fa* sparat på den biten länge i väntan på en fet bygge.,,
              det är inte priset, som är det svåra utan att hitta en sådan klump koppar som är så gått som omöjjligt







              Mååååånga hål blir de..,
              Men de är nog den tuffaste metallen jag har arbetat med.., borren fastna, å gängningen gick otroolitg trööögt

              website

              Comment


              • #8
                Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                grymmt bygge :-) kommer nog att spela gött nä de rockar igång. när har du tänkt dig att ha de färdigt? kul med bilder och framför allt å se att de inte är bara ja som kör med sticksåg å andra lösningar. haha. man får ta va man har hemma. hoppas du fläskar upp mer bilder snart. alltid kul å få se hur de går framåt å i bland kanske bakåt, lycka till
                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                Comment


                • #9
                  Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                  Originally posted by perkan View Post
                  grymmt bygge :-) kommer nog att spela gött nä de rockar igång. när har du tänkt dig att ha de färdigt? kul med bilder och framför allt å se att de inte är bara ja som kör med sticksåg å andra lösningar. haha. man får ta va man har hemma. hoppas du fläskar upp mer bilder snart. alltid kul å få se hur de går framåt å i bland kanske bakåt, lycka till
                  Tack.,
                  ja det går jo rätt fort frammåt,
                  men sådana byggen blir aldrig klara, man vill hela tiden förbättra bygga till något..
                  website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                    Borra större, ser ut som gängtopparna i kopparn har deformerats(av snittet)

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Borra större, ser ut som gängtopparna i kopparn har deformerats(av snittet)

                      Pierre
                      hmm, värt ett försök.
                      website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                        Går säkerligen lättare att gänga också.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                          Jag borrade 8,5mm och hade vridna gängtappar och massor t-röd när jag gängade mina skenor

                          Comment


                          • #14
                            Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                            party-van....t-röd, ja vad ska man säga.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                              Jahap, målet för dagen är att få bilen att spela musik..,

                              Här har vi batteribanken om ska in i bilen:




                              SLutade upp med att jag borrade smått större hål än rekomenderad å gängade, å det funkar kalas..,



                              Övre 2 rader är m10, och nedre raden är m8, för mindre krävande saker som framsystem osv.



                              Snabbgängning, gäller bara att ha en himla stadig hand så funkar det hur bra som helst..



                              Min förra batteribank låg emot baksätet, så förra kabeln som gick fram-bak, var för kort, som tur så hittade jag en skarvhylsa till just 70kvadrat ,



                              Trycker in lite batterier



                              Kopparhögen börjar hitta in i bilen och



                              Kör med en sådan snabblösning för att avsäkra batterierna, en 200A säkring direkt på batteriet.



                              Så mycket helt onödig vikt, dem där plasterna alltså.., huh



                              Tog paus i strömdragning å drog högtalarkablarna, blev 4mm högtalarkabel.



                              Det tar sig.



                              Bilen blev så låg bak att jag fick ha domkraft under bilen för att kunna arbeta i bekväm höjd..



                              Klaaar



                              website

                              Comment

                              Working...
                              X