Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med låda till RF RFP-410

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med låda till RF RFP-410

    Hej

    Finns här någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att räkna ut en låda till min gamla Rockford bas. Alt. hjälpa mig med formler för beräkning.
    RFP-410
    10"
    4 ohm nom. imped.
    38 FS (Hz)
    3.5 RE(ohm)
    1.94 LE(mH)
    4.6 QMS
    0.37 QES
    0.34 QTS
    1.7 VAS (cu.ft)
    48.6 VAS (lit)

    Platsen jag har för lådan är max: bredd 450mm djup 400mm höjd 400mm.

    Ska det vara en sluten elller basreflex låda?
    Hur många liter är rimligt?
    Ev. port längd o diameter?

    Lådan ska placeras under passagerar soffan i min crossbuss.

    Tack på förhand
    /Henrik

  • #2
    Re: Hjälp med låda till RF RFP-410

    40 liter totalt med 2 st 3" rör som är 31 cm långa, trattar behövs nog inte. Jag har även tänkt att dämpmatta ska sitta på innerväggarna, men vill du inte ha sånt så är det bara att skippa det.

    Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, men jag vet inte riktigt vilken avstämning som kan tänkas passa bäst i din bil. Det är ju bara att prova olika rörlängder.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med låda till RF RFP-410

      Originally posted by Optima View Post
      40 liter totalt med 2 st 3" rör som är 31 cm långa, trattar behövs nog inte. Jag har även tänkt att dämpmatta ska sitta på innerväggarna, men vill du inte ha sånt så är det bara att skippa det.

      Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, men jag vet inte riktigt vilken avstämning som kan tänkas passa bäst i din bil. Det är ju bara att prova olika rörlängder.
      Tackar!
      /Henrik

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med låda till RF RFP-410

        Originally posted by Optima View Post
        40 liter totalt med 2 st 3" rör som är 31 cm långa, trattar behövs nog inte. Jag har även tänkt att dämpmatta ska sitta på innerväggarna, men vill du inte ha sånt så är det bara att skippa det.

        Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, men jag vet inte riktigt vilken avstämning som kan tänkas passa bäst i din bil. Det är ju bara att prova olika rörlängder.
        Om man istället vill ha ett rör antingen 3" eller 4" rör hur långt skulle det behöva vara då?
        /Henrik

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med låda till RF RFP-410

          1st 4" rör har i princip samma area som 2st 3", så ett 4" på 33cm funkar för samma avstämning. 1st 3" är inte att rekommendera då det blir hög lufthastighet i porten med den lådvolymen.

          Mvh Mattias Hedin
          Last edited by Hedde; June 11, 2010, 01:04.
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med låda till RF RFP-410

            Nu behöver jag hjälp igen! Nu ska jag bygga ny låda fast med två element enligt ovan. Förslag på låda mottages tacksamt!!!
            /Henrik

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med låda till RF RFP-410

              Byggde en sluten låda med två basar på ca 46 liter som låter skit! En jävulsk djupbas men ingen "snärt" alls. Kan jag montera i port/ar i denna eller är det helt fel alltihop?
              /Henrik
              Last edited by Henrik_F; November 5, 2014, 21:43.

              Comment

              Working...
              X