Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

    Originally posted by roffe View Post
    Kommer att följa bygget och kanske kan man få en provlyssning sen, vi är ju nästan grannar
    Vi får hålla tummarna att han är klar till i maj.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #17
      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

      Klar bli man väl aldrig : )

      Men som sagt så skall jag för första gången i mitt liv skynda långsamt med bygget. Då jag aldrig har lärt mig plasta annat än modellbåtar i form, så tänkte jag även undersöka detta med att plasta och se hur det eventuellt går : /

      men mer om det äventyret senare, har just dämpat och klätt membranlådorna samt satt igång ett gäng högtalare på inspelning, så nu skall det spelas in element : )

      Tror kanske man skall ta och skaffa regelboken så man inte gör fler dundertabbar som att inte fota och ha kabelstrumpa. Pendlar ju 4 timmar per dag som skulle kunna ge mig chansen att läsa lite.
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #18
        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

        Originally posted by roffe View Post
        Kommer att följa bygget och kanske kan man få en provlyssning sen, vi är ju nästan grannar
        Givet, men klart, blir man ju bara den dagen man tröttnar, men får se hur mycket som hins med till Maj....
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment


        • #19
          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          "du har ju en hel butik med grejjor"

          Pierre
          Har ju just kastat 2 flyttkartonger med högtalare och grejor som inte mådde bra av 10 års sval lagring....

          Hittade dock en klassiker Coustic XM3 delningsfiltret, som visade sig funka perfekt, ifrån tiden innan det fanns delningsfilter i alla steg.

          Men att man är ekorre som samlar på grejor, (låter bättre med ekorre än prylbög), så är det något jag är helt klar över
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #20
            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

            Beklagar valet av bil... men det skall bli spännande att följa bygget.

            Det går att få riktigt trevligt stomp i dessa bilar men jäklar vad dessa sardinburkar behöver dämpas :-)

            Körde U38 fram i min 440 under hela dess levandstid :-)
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #21
              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

              Originally posted by JALLE View Post
              Beklagar valet av bil... men det skall bli spännande att följa bygget.

              Det går att få riktigt trevligt stomp i dessa bilar men jäklar vad dessa sardinburkar behöver dämpas :-)

              Körde U38 fram i min 440 under hela dess levandstid :-)
              Ja dörrarna och plasten bak har jag ju jäklats med förr, men är osäker på resten av all hårdplast, att benda och slita i 27 år gammal plast brukar ju innebära lite risker.

              Är lite osäker på om jag skall slita ut hela instrument brädan för att bygga om den, eller om jag skall försöka få in mid och diskan genom att bara hålborra inifrån på något sätt, men det får väl tiden utvisa. Bilbesiktningen och farbror blå, var inte lika nöjda med mina plastade stolpar med middar och diskanter på 90 talet, och fick nerslag då de skymde sikten, så får väl försöka med brädan den här gången. Om någon har några bra åsikter eller råd, så mottages dem med tacksamhet.

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #22
                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                Originally posted by Fluff View Post
                Ja dörrarna och plasten bak har jag ju jäklats med förr, men är osäker på resten av all hårdplast, att benda och slita i 27 år gammal plast brukar ju innebära lite risker.

                Är lite osäker på om jag skall slita ut hela instrument brädan för att bygga om den, eller om jag skall försöka få in mid och diskan genom att bara hålborra inifrån på något sätt, men det får väl tiden utvisa. Bilbesiktningen och farbror blå, var inte lika nöjda med mina plastade stolpar med middar och diskanter på 90 talet, och fick nerslag då de skymde sikten, så får väl försöka med brädan den här gången. Om någon har några bra åsikter eller råd, så mottages dem med tacksamhet.

                Fluff
                Av egen erfarenhet säger jag:
                Sätt in 4x12" bak och spela som en idiot i några månader så får du instrumentbrädan i knät... sen är det bara att dämpa på :-)

                Hade jag kört Dome/mindre mellanregister och diskant hade jag nog valt poddar, och då små smidiga varianter likt Kryddan/Henke då du inte behöver någon direkt volym bakom, för dessa vill man ju ha on-axis

                stora as till poddar på brädan som skymmer sikten är ju varken bra för öga eller öra :-)
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #23
                  Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Av egen erfarenhet säger jag:
                  Sätt in 4x12" bak och spela som en idiot i några månader så får du instrumentbrädan i knät... sen är det bara att dämpa på :-)

                  Hade jag kört Dome/mindre mellanregister och diskant hade jag nog valt poddar, och då små smidiga varianter likt Kryddan/Henke då du inte behöver någon direkt volym bakom, för dessa vill man ju ha on-axis

                  stora as till poddar på brädan som skymmer sikten är ju varken bra för öga eller öra :-)
                  Nja, är fakiskt inte någon fan av poddar,rent estetiskt, med den ganska rejäla vinklingen på instrumentbrädan i 480 , så borde det bli bra, lyssnade på en 480 GT i holland för många år sedan med RF audiopile 3,5 tummare och deras silkes tävlingsdiskant (aktivt system), och det lät mysigt med en rejält bred stereobild, dock var det även tidskompat med RFs stoooorrra dyyyyyra låda för det, men bra lät det. ( i mina öron iallafall)

                  Och i en 480 behövs inte 4 tolvor för att det skall rasa grejjor, spelade ner innertaket 1997 med 2 stackars RF S1 410 på var sitt Punch 40 Ix : )

                  Min dåvarande flickvän var inte imponerad, men Classe Nord som höll i föreställningen i Mariefred garvade gott.

                  Fluff
                  Last edited by Fluff; January 4, 2015, 15:08.
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                    Härlig läsning!
                    I'm in.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                      Nu har jag besluts ångest och är mycket velig....

                      Har spelat in de Morel tillvärkade DLS U6 orna rejält, samt spelat dem i både membran lådorna och slutna lådor, de låter helt underbart musikaliskt, kommer konstant på mig själv med att sitta och njuta till musiken, istället för att kritiskt lyssna.

                      Jag har även jämfört dem med de väl inspelade UP6I elementen, och U6 orna låter INTE lika korrekt, och har inte samma tryck i midbasen som UP6I , men de låter (för att citera Askungen). "alldeles, alldeles Underbart".

                      Detta medför två problem :

                      1. Jag har bara två element (och att det är den tidigare varianten av U6 gör det inte lätt att hitta fler i gott skick), jag vill ju ha dubbla midbasar för att kunna rocka på och få lite drag.

                      2. De låter inte helt korrekt ibland, men alltid njutbart, och det är ett svårt val.


                      Jag har även lyssnat av R6 orna det var riktigt SKOJ, de rockade något delt fantastiskt, samma kännsla som i Amega 6 or, men de hade inte nog effekttålighet och lät inte alls korrekt nog för min smak, men gud vad de var skoj att rocka loss med, de utmärkte sig med ett enormt ljud i membranlådorna, som nog är det bästa sättet att simulera en hyggligt tätad dörrsida med lite dämpning i.

                      Nu är det snart dax att spela in och testa alla 4 UP6 mot alla 4 UP6I element, men först skall man förbereda jobbstart imorgon.

                      men har som sagt inte några enkla val framför mig, och goda och kritiska inspel tas imot med tacksamhet,

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                        En fråga: när du skriver R6, är det dessa du menar: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_427 eller är det någon annan modell?

                        Mvh Micke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                          Originally posted by Fluff View Post

                          men har som sagt inte några enkla val framför mig, och goda och kritiska inspel tas imot med tacksamhet,

                          Fluff
                          Tyvärr är det några veckor bort innan dubbelmidsdynaudio låter igen (7")

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                            Skitkul läsning med alla tester och resonemang ska du tävla i år?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                              Originally posted by T-Micke View Post
                              En fråga: när du skriver R6, är det dessa du menar: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_427 eller är det någon annan modell?

                              Mvh Micke
                              Nix, dessa finns inte på DLS produkt sidor längre, de är tillverkade 94/95 och ingick i ett kit som hette RC36 med en morel tillverkad RC1 diskant, ett R4" mellanregister. Bifogar länk till DLS manualen.

                              http://dls.se/econtent/files/98/man_r36_r38.pdf

                              Mvh

                              Fluff
                              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                              God bless the Amp Doctor !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                                Originally posted by Namenlos View Post
                                Skitkul läsning med alla tester och resonemang ska du tävla i år?
                                Tack Namenlos,

                                Kanske tävlande, men det är helt enkelt tidsberoende, och det hjälper ju inte att man inte har mek garage, men tänkte skynda långsamt, och lära lite nytt på vägen, som monteringsregler, nya tekniker och rön, samt plastning.

                                Då jag inte har så bra med varken tid eller mekplats, så vill jag bygga rätt, och inte göra om grundläggande saker igen, då då finns ju risken för att man tappar suget, och det får inte ske : )

                                Så just nu skall jag fokusera på en god start,

                                1 Veta vad som skall monteras som framsystem (här är veligheten det stora problemet.
                                2 Lära mig plasta/bygga dörrsidor och dämpa dessa. (trött på högtalartyg klädda mdf bafflar)
                                3. Dra om kabelstammen när bilen plockas fram för året (samt besiktigats).
                                4 riva ut instrumentpanel och bygga in diskant och middome, samt få tilbaka den med lite dämpning.

                                Sen skall jag börja tänka på resten av installationen, om jag skulle åka runt med ett framsystem drivet av temporärt inmonterade steg och ingen bas i sommar så dör jag inte av det, men vill göra ett bra grundläggande jobb på framsystem och kabeldragning först. Då är man taggad på att byggga vidare.

                                Skall till skroten på fredag och leta 480 grejjor då ryktet säger att det står en 480 där just nu, vllket inte är något som sker var dag : )

                                Fluff
                                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                                God bless the Amp Doctor !

                                Comment

                                Working...
                                X