Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

    Detta bygge är redan påbörjat men i lite långsam takt med framlyssning av de saker som skall in i bilen, och detta kommer ta sin tid, då jag inte vill stressa, har ju redan som beskrivs nedan en "nöd ljud installation" i bilen så att jag inte skall stressa i onödan

    När jag hösten 2013 var på besök hemma i Sverige såg jag en annons för en Volvo 480 ES med 2 ägare och 7500 mil på mätaren, så slog Nostalgi nerven till och det blev affär då jag avverkat 3 st 480or på 90 talet, och kände att jag behövde en lite skoj och ovanlig hobby bil.

    Den fick i somras en snabbinstallation av en JVC KD-SH 77 HU(lite begränsade filter, men med väldigt rent och fint ljud, dock något analytiskt) ett (oanvänt i kartong) DLS UP5 kit i framdörrarnas original uttag och infälld UP1 i dörrsidan, en Rockford 12" i 37 liter sluten låda, Ett RF punch 401s till framsystemet och ett RF Punch 601s till basen (aningen overkill, men på vettiga nivåer är basen trots sitt ringa pris ett fint hifi element.).

    Drog 31mm2 kabel ( jag glömde över lag kabelstrumpa så skall dra om det), dubbla lågnivå, slipade upp en fin jordpunkt, och drog lite högtalarkabel, och lite dämpning av framdörrarna (med betoning på lite). Borrade hål i torpedväggen för strömkabel, och satte in en gummibussning samt rostskyddade hålet.

    Allt detta tog den icke familjebokade tiden under en veckas tid inklusive bygge av baslådan.

    Anledningen till att detta inte är dokumenterat i bilder, är att det var just ett snabb bygge av de grejor som låg kvar hos mina föräldrar samt vad som kunde köpas på Biltema, och blev därför ett snabbt men icke vackert bygge för att se hur jag tyckte att det var att bygga billjud efter ett många år långt uppehåll.

    Och trots mycket stress med uttråkad familj som ville bada, grilla, handla, spela boll, fika, se på film, bada och sola mer, så hade jag kanonskoj.

    Så när jag i våras flyttade hem till Sverige så packade jag upp alla kartonger med prylar som varit undan packade, för att förbereda ett seriösare bygge i min lilla röda 480ES, som dottern här i huset har döpt till Grodan.

    Jag är Genesis frälst och något av en genesis steg samlare, och ångrar bittert att jag i ett svagt ögonblick gjorde mig av med mina SA50 och SA30 steg på tidigt 00 tal, verkar inte vara lätta att få tag på ersättare idag, att det blev RF steg i snabbinstallationen var för att de är helt ok (sista så kallade oldschool RF stegen innan kina designade och tillverkade steg tog över deras produktion), samt att de var de som var uppackade vid tillfället. Annars hade det blivit genesis direkt.

    Nu i höst har jag även köpt på mig lite saker och byggt en testrigg i mitt arbetsrum för att kunna testköra element, steg basar och hela system, för jag skall lyssna mig fram till vilka element och filter jag vill ha med start av tester av mellan register, diskanter och filter, för att senare gå vidare till tester av midbasar.

    Men det som kommer i nästa inlägg blir mitt test av vilka diskanter, passiva filter och mellanregister jag skall använda, jag har redan smyg startat men då det blir en sjuk mängd kombinationer och en ansenlig mängd material som skall spelas för att lyssna igenom detta skall jag ta upp detta i sin helhet i nästa post.
    Attached Files
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

  • #2
    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

    Riktigt spännande att du bygger i volvos "bastard"
    Det här kommer jag att följa.
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • #3
      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

      Tester av mellan register, diskanter och passiva filter.

      Då jag har tänkt att ha ett mellanregister och diskant med passiv delning och sedan köra midbas och subbas helt aktivt delat så kändes det naturligt att testa filter, mellanregister och diskanter samlat och inte var för sig.

      Testerna görs med Genesis 4 channel som är neutralt och fint, och med DLS UP6I middar som spelar i slutna 9,5 liters lådor. men mer om tester av midbasar senare, UP6I basarna är väl inspelade och gott tjänliga som generisk referens.

      Jag har lyssnat, mätt och testat en absurd mängd prylar den sista månaden, då jag har haft en hel del liggande, har även impuls köpt lite grejor, som ju kan vara "bra att ha", och det som av monteringspraktiska skäl blivit avfört innan detaljerad avlyssning är DLS UP4I mellan register (svårmonterat i min tänkta lösning), DLS T25 diskant (lite för vass och högt fs som inte tillät låg nog delning), Amega Q Cox 350 (bra, men inte bra nog för denna installation så hamnar nog i familjens Saab 9-3 sportwagon i framtiden), DLS ref R4 (ifrån 1995, så såg lite torra ut och att de blir svårmonterade) mellan register och DLS PRA1 (lite för vasst ljud).

      Så det som har hamnat i final för diskant och filter är följande komponenter

      DLS UP1 diskanter (genomskinligt membran)
      DLS UP1I diskanter (svart membran)
      DLS RC1 diskanter med två olika spridningslinser (Tack så oändligt mycket Gunnar Spetz, du är en ängel)
      DLS UP2,5I mellanregister dome
      DLS U2,5 mellanregister dome
      DLS U2,5 mellanregister dome med fast resonanskammare

      DLS Ultimate (ifrån U36 anno 1996 eller så) 3 vägs filter
      DLS Ultimate Pro(ifrån UP36 anno 2006) 3 vägs filter
      DLS Ultimate Pro (ifrån UP6 anno 2005) 2 vägs filter (ej med på bilden)
      DLS Ultimate Pro (ifrån UP36I anno 2013) 3 vägs filter

      Vid de första detalj testerna så kunde jag ta bort följande komponenter i första rundan.

      DLS Ultimate Pro (ifrån UP6 anno 2005) 2 vägs filter då det lät konstigt med alla dome mellanregister.

      DLS UP1 diskanter (genomskinligt membran) Lät lite för vasst och hade tydliga tendenser till "essighet".
      DLS UP1I diskanter (svart membran) Lät även dess något för vasst, men med betydligt mindre essighet än UP1 med genomskinligt membran.

      Vid lyssning på större mängd varierad musik försvann följande komponenter.

      DLS U2,5 mellanregister dome med fast resonanskammare (lät lite burkigt trots att resonanskammaren är dämpad.
      DLS UP2,5I mellanregister dome (lät inte så korrekt som U2,5 samt verkade ha lite vassare ljud med samtliga filter och med eller utan dämpning)
      DLS Ultimate Pro(ifrån UP36 anno 2006) 3 vägs filter (lät inte lika balanserat som övriga 3 vägs filter)
      DLS Ultimate (ifrån U36 anno 1996 eller så) 3 vägs filter (lät lite metalliskt i övre mellanregistret och nedre diskanten, kan kanske vara kondensatorer som blivit gamla)

      Så den kombination som lite oväntat lät bäst i mina öron med allt ifrån DDD inspelad Mozart, till Raspig hårdrock via Techno och R´nB var följande som nu skall in i den planerade anläggningen är.

      DLS RC1 diskanter men oklart med vilken spridningslins.
      DLS U2,5 mellanregister dome (utan resonanskammare)
      DLS Ultimate Pro (ifrån UP36I anno 2013) 3 vägs filtren med jumper för aktiv midbas så att det endast spelar diskant och mellanregister samt HP för mellanregister.

      Jag var mycket imponerad över det modernare DLS ultimate pro filtret med grymma spolar, utan en enda järnkärna på spolarna, och måste faktiskt säga att det var blindtest mellan filtren så det var inte ögonen som bestämde.

      Var dock något besviken på UP2,5I mellanregistret som jag trodde skulle låta bättre än de gamla U2,5, men då U2,5 var värst på sin tid så kanske de skulle jämförts med något mellan register ifrån Gothia eller Scandinavia serierna idag. Ett U36 kit kostade ju för nästan 20 år sedan trots allt ungefär lika mycket som ett UP36I kit gör idag.

      Nästa test omgång blir midbasar, men tror det kommer ta ett tag då allt måste spelas in ordentligt så att jag kan göra rättvisa jämförelser samt att jag skall bygga två membranlådor för att simulera dörrsidor. (enligt beprövade Dr.Backe principen som ju har funkat för mig förr)

      God fortsättning,

      Fluff
      Attached Files
      Last edited by Fluff; January 3, 2015, 20:16. Reason: comma
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #4
        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

        Intressant läsning, detta volvo projekt skall följas.
        Niklas Bengtsson

        LjudiBil.Com

        Comment


        • #5
          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

          Originally posted by Kofoten View Post
          Intressant läsning, detta volvo projekt skall följas.
          ggr 2!

          Ang testerna med diskanter: Provade du dem både i fas och vända 180 ur fas?
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

            Är det din bil på bilden? Är det inte Golden Gate bron?!

            Kul projekt! Ska bli intressant att se monteringen sen!

            Att ha en egen "hobbybil" som man kan bygga loss helt vilt, är någon som låter lockande!

            Comment


            • #7
              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

              Originally posted by Hewi View Post
              ggr 2!

              Ang testerna med diskanter: Provade du dem både i fas och vända 180 ur fas?
              Jepp har testat olika fasvändningar av mid och diskanter på alla fyra filtren, och med alla olika diskant inställningar i filtret, samt givetvis med helt rak kurva på HU EQ. Har blivit MYCKET skruvande i och ur på filtren.

              : )

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #8
                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                Originally posted by RogerH View Post
                Är det din bil på bilden? Är det inte Golden Gate bron?!

                Kul projekt! Ska bli intressant att se monteringen sen!

                Att ha en egen "hobbybil" som man kan bygga loss helt vilt, är någon som låter lockande!
                Nix, inte min bil på bilden, den står undanställd för vintern, men det var en av få bilder på nätet av en ES modell i rätt färg med de smala och olackade sidolisterna. men den är rostfri och har just fått en ny generator, vattenpump och servo pump.

                Men den är helt felfri (bortsett ifrån medfödda el fel som för tankarna till elsystem signerade Lucas).

                Fluff
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • #9
                  Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                  Originally posted by Landén View Post
                  Riktigt spännande att du bygger i volvos "bastard"
                  Det här kommer jag att följa.
                  Ja, den var ju lite annorlunda när den kom, i tilägg till att vara volvos första produktions bil med framhjulsdrift, så har den ju en kabelstam som är det tjockaste jag sett i en normal personbil, mer än 10 cm tjock, och med en Renault motor med Porsche byggd topp, som ingen verkar förstår sig på.

                  Har för övrigt köpt en småskabbig Volvo 480 turbo som vinterbil som kommer få donera lite inredningsdetaljer i vår när den gjort sitt : )

                  Fluff
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                    Då Diskant och mellanregister är framtestat så är det midbasarnas tur att testas fram, men då min bättre hälft kom in i mitt arbetsrum med en vild blick och undrade vad jag trodde jag gjorde när jag testade de första högtalarna i sluten låda så får kvällens inläg helt enkelt handla om vad som skall testas och hur, samt vad jag letar efter.

                    Jag är osäker på om jag skall köra dubbla midbasar per dörr eller enkla, men då jag idag har inskaffat två Genesis miniblock så kan det ju bli så att det lutar åt att det blir dubbla midbasar per miniblock (dvs ett miniblock per kanal). men det är inte säkert, har något dual mono som skulle kuna göra ett fint midbas steg oxå, så det är som sagt en öppen fråga. (tack för hjälpen med förmedling av stegen Roffe).

                    Det som skall testas den närmsta veckan (om inget oförutsett inträffar) är :

                    2 st oanvända DLS U6 (byggda av Morel) ifrån mitten av 90 talet som INTE har fått konen insjunken som annars är vanligt och har hänt med mitt andra par som jag hade liggandes.
                    2 st DLS R6 (ifrån ett RC36 kit), byggda 1995.
                    4 st DLS UP6 ifrån 2005/2006 (svart "plast" kon)
                    4 st DLS UP6I ifrån 2014 (aluminium kon).

                    Då U 6 orna, UP6 orna och ett par UP6I or är oanvända så skall de spelas in ca 20 timmar först så att jag har ett jämnt fält att lyssna av.

                    Kommer dela dem aktivt vid 450 hz LP och 50 hz HP, de skall vid avlyssning köras i sluten 9,5 liters lådor samt 9,5 liters membran lådor så jag får lite hum om hur mina eventuella monterings alternativ ser ut.

                    Membran lådorna står i limning just nu, skall bara klä och dämpa dem imorgon sen blir det til att fortsätta spela in högtalare paralellt med provlyssning.
                    Attached Files
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                      Det här verkar bli en intressant och spännande tråd
                      Ser trevligt ut hittills

                      Mvh Micke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                        Tack,

                        Fluff
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                          Skall följas!
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                            Kommer att följa bygget och kanske kan man få en provlyssning sen, vi är ju nästan grannar
                            :

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                              "du har ju en hel butik med grejjor"

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X