Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project Touran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Project Touran

    Efter att ha ägt bilen X antal år och kört 22000mil så är åter motivationen på topp så bilen skall få sig lite välljud.

    Av en slump sprang jag på en komplett inredning på returbilen i kungsåra för en spottstyver och kan nu i lugn och ro knåpa ihop det jag skjutit på i flera år.

    Bilen kommer byggas under våren/sommaren i mån av tid, och just tid är det som är svårast att införskaffa tyvärr när man har familj och för mycket arbete inbokat.
    Jag delar garage med Pierre på Seastream så produkterna kommer finnas genom hans och Ljudbyggarens sortiment.

    Prio ett är att dämpa valda delar av bilen samt få ordning på en nya bräda av SQ snitt med en mittkonsollen anpassad för en iPad och en Pioneer P99RS.

    Vilka högtalare det blir får tiden utvisa men tanken är att brädan skall ha utbytbara bafflar så man kan byta och testa lite produkter vart det lider.
    På hyllan finns redan element från Gladen, Dynaudio, Seas, Tec, Soundstream, DLS och QX Series som kanske skall testas någon gång

    Slutsteg blir i första skedet ett Mosconi ONE 60.6 som placeras under passagerarstolen, men jag gissar att det hamnar Zero steg i skuffen inom en inte allt för avlägsen framtid och kanske även en 6to8 om den trådlösa överföringen är så bra som jag hoppas.

    Även bilens yttre skall få lite kärlek och bli av med Sveriges billigaste reklamplats, det som familjen kallar "Den vita blöjan på huven", men vi får se om det är för anonymt att köra runt med en naken bil...

    Bilen sommaren 2012 (utan coilovers på denna bild)
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

  • #2
    Re: Project Touran

    Kommer följas!

    Comment


    • #3
      Re: Project Touran

      Spännande! Har du alltså inget kul alls i den nu i ljudväg? Imponerande att ha klarat dig så länge isåfall, själv får jag utslag och klåda efter några mil i jobbilen! :P
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Project Touran

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Spännande! Har du alltså inget kul alls i den nu i ljudväg? Imponerande att ha klarat dig så länge isåfall, själv får jag utslag och klåda efter några mil i jobbilen! :P
        Så illa som den låter idag har den inte gjort sedan bilen införskaffades. 😁
        Har kört totalt 4 olika huvudenheter, 3olika Pioneer dubbeldin & en Blaupunkt CD, men nu sitter OEM spelaren i sedan några månader och den är absolut inte rolig.

        Dörrarna är ombyggda för 8" sedan länge, men mer om det senare för de skall ändå rivas och MDFen får ge plats för nyfrästa adapterringar i Acetal.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Project Touran

          OEM is da shit!

          Håller tummarna.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Project Touran

            Glöm inte bort Bassrace löftet!!!!
            Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
            sigpic
            Tack till Ljudia AB

            Comment


            • #7
              Re: Project Touran

              Tuned in

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Project Touran

                dåligt me bilder,

                Comment


                • #9
                  Re: Project Touran

                  Originally posted by Digital_designs_golf3 View Post
                  dåligt me bilder,
                  Bilen har fått en välbehövlig rekond & service med lite nya slitdelar för att kunna tjänstgöra något år till.

                  Första budet var en reparation för 60% av bilens värde men jag klarade mig med några tusenlappar när de var klara.
                  Så nu "slapp" jag handla nytt och bygget kan påbörjas på allvar.

                  Bilen är även inflyttad i värmen här hemma så man har gångavstånd till kvällsmek
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Project Touran

                    upp med lite bilder med =)
                    TEAM BERGET

                    Comment


                    • #11
                      Re: Project Touran

                      Körde om dig på E4an här om dagen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Project Touran

                        Poke, pet, update?

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Project Touran

                          Touranen har fått bestå orörd ytterligare ett år pga alldeles för hög arbetsbörda och nu har en del prylar fått fötter och sålts av till de som faktiskt använder dem :-)


                          Men jag har lagt upp ett album med bilder från ett lite äldre projekt, Min Street Volvo från 1998...
                          Såhär byggde jag dörrsidor på forntiden och mycket skulle förmodligen se lika dant ut även om jag byggde nya idag 2013.

                          Detta system drevs i första skedet med mitt RF 50m2, men när det såldes till förmån för mer effekt till basarna så fick huvudenheten så för effekten..
                          även ett test med ett bryggat RF 1100a2 / dörr gjordes och resulterade i att DLS fick skicka nya filter

                          http://bilstereoforum.se/album.php?albumid=230
                          Last edited by JALLE; December 8, 2013, 15:43.
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Project Touran

                            Snyggt byggt! :-)
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Project Touran

                              Originally posted by JALLE View Post
                              Touranen har fått bestå orörd ytterligare ett år pga alldeles för hög arbetsbörda och nu har en del prylar fått fötter och sålts av till de som faktiskt använder dem :-)


                              Men jag har lagt upp ett album med bilder från ett lite äldre projekt, Min Street Volvo från 1998...
                              Såhär byggde jag dörrsidor på forntiden och mycket skulle förmodligen se lika dant ut även om jag byggde nya idag 2013.

                              Detta system drevs i första skedet med mitt RF 50m2, men när det såldes till förmån för mer effekt till basarna så fick huvudenheten så för effekten..
                              även ett test med ett bryggat RF 1100a2 / dörr gjordes och resulterade i att DLS fick skicka nya filter

                              http://bilstereoforum.se/album.php?albumid=230
                              Snyggt sätt att säga: fan, det blev inget med det här, men jag bjuder på nåt annat så kanske jag kan slippa undan lite
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X