Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

    Vidare till slutstegsplattan som för enkelhetens skull fick ligga ovanpå reservhjulet. Gick i tankar om plexi & LED's men är glad att jag inte tog det dit i mitt första bygge, skulle inte varit färdig än idag är jag rädd för!
    Använde en "kurvlinjal" för att få fram formerna någolunda och gjorde en mall av papp.












    Prövade ett antal upplägg för stegen och filter, även fast stegen är relativt små är filtrena som ni ser massiva så det lämnade inte så många olika möjligheter att lösa det på.
    Bestämde mig till slut, hade då i åtanke för vilka sidor jag hade ström och signalkablar för att minska risken för störningar.







    Fortsatte med samma design jag använde för säkringshållaren genom att förhöja stegen med kopparrören som spacers och blev ännu mer kreativ med filtren som jag ville ha lite vinkel framåt på.
    Var tvungen att använda blompinnar som passade i kopparrören för att jag skulle kunna skruva fast dem i något, som ja limmade fast i andra änden mot MDF.





    Efter att alla hål var borrade la jag några lager med klarlack och folierade skivan med 3M Scotchprint i mattsvart. Skruvade fast allt och limmade dit örontunnlarna för genomgångar.












    2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

    Comment


    • #32
      Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

      Grymt med genomföringarna!
      sigpic

      Comment


      • #33
        Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

        Riktigt snyggt med rätt enkla medel.

        Om du inte redan fixat det så skulle det vara enkelt att lägga in lite belysning under prylarna.

        Comment


        • #34
          Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

          Såg jävligt bra ut dedär! Tummar upp!
          Sponsorer:
          Bilstereohörnan
          Banner Batterier
          Iceled Electro Styling

          Lite länkar:
          MM Audio på Facebook
          Massive Audio
          Min Garagetsida

          Comment


          • #35
            Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

            Får jag ställa en dum fråga tro? Har du tillverkat distanserna själv eller har du köpt dom och moddat dom? i sånna fall vad har du använt? ^^
            When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
            Shinichi Kudo (Detective Conan)

            Comment


            • #36
              Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

              Originally posted by Mica View Post
              Får jag ställa en dum fråga tro? Har du tillverkat distanserna själv eller har du köpt dom och moddat dom? i sånna fall vad har du använt? ^^
              "Fortsatte med samma design jag använde för säkringshållaren genom att förhöja stegen med kopparrören som spacers och blev ännu mer kreativ med filtren som jag ville ha lite vinkel framåt på.
              Var tvungen att använda blompinnar som passade i kopparrören för att jag skulle kunna skruva fast dem i något, som ja limmade fast i andra änden mot MDF"

              Typ såna här rör skulle jag gissa det är han kapat till.
              http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ro...lvharda-86986/
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #37
                Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                Ah thank you ^^
                When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
                Shinichi Kudo (Detective Conan)

                Comment


                • #38
                  Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                  Jag hade nog försökt få samma vinkel på stegen som filtrena.
                  I övrigt: Kämpa på, kommer bli kanon!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                    Originally posted by Mica View Post
                    Får jag ställa en dum fråga tro? Har du tillverkat distanserna själv eller har du köpt dom och moddat dom? i sånna fall vad har du använt? ^^
                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Typ såna här rör skulle jag gissa det är han kapat till.
                    http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ro...lvharda-86986/
                    Tack Frippe, är exakt sånna jag använt!
                    2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                    Comment


                    • #40
                      Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                      Originally posted by AndreasB View Post
                      Grymt med genomföringarna!
                      Originally posted by Skapligt View Post
                      Såg jävligt bra ut dedär! Tummar upp!
                      Tack ska ni ha!

                      Originally posted by jimmy s View Post
                      Riktigt snyggt med rätt enkla medel.

                      Om du inte redan fixat det så skulle det vara enkelt att lägga in lite belysning under prylarna.
                      Hade väl en tanke på det också, men eftersom jag skippade plexi och att tiden drog iväg skippade jag sånt när de ändå inte syns hela tiden.. Kanske är ett steg framåt såklart framöver om jag vill pyssla lite mer!

                      Originally posted by Bantou View Post
                      Jag hade nog försökt få samma vinkel på stegen som filtrena.
                      I övrigt: Kämpa på, kommer bli kanon!
                      Det kanske hade varit nått, tänkte jag aldrig på ens.. Som med belysningen kanske det skulle vara en liten utveckling framöver, men som sagt är allt på plats o färdigt redan så jag har andra planer för bilen som står före i kön nu innan jag eventuellt skulle börja pyssla med detta igen..
                      2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                      Comment


                      • #41
                        Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                        Jag hade föredragit "stealth" lådor till basarna på vardera sida i skuffen eftersom en vanlig låda är lite tråkig, enkel och tar mer plats men det sprack för ett antal olika anledningar.
                        De största var dels att jag inte hade erfarenhet med glasfiber och jag är såpass pedantisk att jag inte kunnat nöja mig med en halvdan färgmatchning mot golv & baksäte i skuffen, klä om allt skulle kosta och ta upp mer tid.
                        Ville fortfarande göra det bästa av det jag kunde och tog massa mått i skuffen, satte mig med AutoCAD och fick fram de "optimala" måtten för att behålla så mycket bagageutrymme som möjligt samt för att se till att den skulle sitta snyggt från kant till kant och höjden skulle tillåta användning av bagagegardinen.




                        När jag var klar med exakta måtten den skulle ha skickade jag ritningen till en bekant som jobbar med CNC fräs och kunde skära ut alla bitarna åt mig.
                        Jag gjorde själv ett försök med de verktyg jag har men resultatet var inte godkänt med glipor på nån mm, nu satt alla bitar perfekt och jag kunde va nöjd!




                        Eftersom jag fortfarande inte ville ha en platt och tråkig baffel hade jag planerat att fixa lite kurvor också.
                        Fräste ur spacers, en för att lyfta basen lite från baffeln och en för ytterkanten så kunde jag få utseendet jag var ute efter.






                        Sedan använde jag fräsen igen för att göra en kant runtom så jag kunde häfta fleecen i. Limmade och skruvade ihop större delen av lådan.










                        Med en låda som gick från kant till kant och basar som bara skulle ha 18 liter styck fick jag skilja av lådan till två kammare anpassat för volymen. Det blev ganska mycket tomrum kvar i mitten så satte ytterligare två som fick agera stag och samtidigt ville jag inte ha tomrum som kanske skulle ge eko eller annat missljud.
                        Antar att det inte var något att va orolig över med basar på denna nivån men enkelt att ordna till för att slippa undra över det i efterhand.
                        Tätade med PL400 och fyllde även de mindre tomrummen som fortfarande blev med fogskum.





                        2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                        Comment


                        • #42
                          Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                          För att snygga till lådan lite till ville jag ha en "Hertz" logga på baffeln. Det enda jag hittade färdigt att köpa var klistermärken som jag inte riktigt gillade eftersom det skulle se "billigt" ut, så återigen satte jag mig i AutoCAD för att rita upp loggan precis i de mått jag ville ha och fick den utfräst med CNC fräs i 2mm aluminium.
                          Så här blev resultatet efter att jag målade ramen i orange.




                          Detta medförde ju såklart ett problem i och med att baffeln skulle ha kurvor, men samtidigt var jag ju tvungen ha en flat yta för loggon att sitta på.
                          Jag löste det hela med att göra två bitar av MDF med samma mått som ramen, en som jag limmade på plats under fleecen och en som jag använde som "press" mot den första med hjälp av skruvhål som passade mot den undre biten när polyster/glasfiber blev lagd.
                          Kanske lättare att förstå med hjälp av bilderna nedan!








                          Sen var det bara att dra fleecen över och börja pensla polyester. Här ser ni då hur den andra MDF biten, omsluten av folie för att inte fästa, används som press mot den första för att få en plan yta till loggon.










                          När fleecen stelnat började jag lägga lager med glasfibermatta och väv tills den blev hård nog. Eftersom den inte har inverkan på struktur blev det bara 5-6 lager totalt, då kunde jag iallafall inte se någon sviktning när jag tryckte emot.






                          För att kanterna skulle bli skarpa igen använde jag en skiva MDF täckt i aluminiumfolie som trycktes emot glasfiberspackel för en platt underkant. Efter det stelnat tog jag ett lååångt vattenpass och tvingade fast på rätt avstånd från kanten och använde den som guide för fräsen så jag fick en rak och fin kant.











                          Sen kom då sk*tjobbet att slipa & spackla som tog flerfaldiga timmar. Flertal gånger som jag trodde jag fått till allt och sprayade spackel som sista steg fann man ju flera ojämnheter & defekter som man fick gå tillbaks och rätta till.







                          2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                          Comment


                          • #43
                            Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                            Sjukt imponerad av arbetet hittills!
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

                            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                            sigpic

                            Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #44
                              Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                              Trevlig text och bilder! Verkligen många riktigt bra och inspirerande idéer i tråden. Glad att du tog beslut på att lägga upp en byggtråd i alla fall!


                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                                Det där såg ju inte helt illa ut! Imponerande arbete!
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X