Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

    Ser enkelt och bra ut, dock en aning intresserad av om inte åtminstone SUB-steget kommer gå i protect om du kör på lite under en timme eller två.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #32
      Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

      Jag vill verkligen inte att A6an ens ska nå att gå in i protect. Kanske får ta och stoppa in två fläktar på den i veckan.
      Hur varmt blir A3 steget? Den kommer ju knappast vara under samma belastning som A6an när man spelar högt. Är den något att oroa sig över?
      Lincoln Mark Viii
      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
      Sub: 4x DD 1508
      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

      Comment


      • #33
        Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

        Originally posted by Tim View Post
        Jag vill verkligen inte att A6an ens ska nå att gå in i protect. Kanske får ta och stoppa in två fläktar på den i veckan.
        Hur varmt blir A3 steget? Den kommer ju knappast vara under samma belastning som A6an när man spelar högt. Är den något att oroa sig över?
        Det som borde bli varmast är det steg du använder för subkanalen. Det är min erfarenhet, även om det såklart är lite beroende på hur man använder sina steg och vilka steg man nu har.

        Men om du har dem monterade på det sättet, som det ser ut helt inneslutna i en extremt liten volym, så borde nån form av tempskyddskrets säga ifrån kan jag tycka.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #34
          Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

          Det är ju inte 100% slutet. Kikar du på bilderna så kommer lådan vara öppen bakifrån. Så får man den luften att cirkulera (hyffsat stort utrymme mellan sätet och lådan) så blir nog tempen inga problem alls.

          EDIT: Nämen se vad UPS kom med

          Två paket silent coat och sedan olika absorbers etc
          Last edited by Tim; August 20, 2012, 13:41.
          Lincoln Mark Viii
          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
          Sub: 4x DD 1508
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

          Comment


          • #35
            Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

            Ser riktigt bra ut och det var en smart lösning med magneter på locket för slutstegen!

            Min polare hade ett A3 steg och ett DLS ur36i 3-vägssystem i sin bil och det lät riktigt bra tyckte jag. Det gick o dra på utav bara fan
            Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

            Pioneer PRS!

            Comment


            • #36
              Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

              Magneterna vart väl inte så värst bra och finns väl risk för att det låter illa av basen. Men ska testa iallafall och se hur det blir. Annars får det bli kardborrband
              Det låter riktigt positivt!
              Spännande sen att få höra hur mitt framsystem låter
              Lincoln Mark Viii
              Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
              Sub: 4x DD 1508
              Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

              Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

              Comment


              • #37
                Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                Originally posted by Tim View Post
                Jag vill verkligen inte att A6an ens ska nå att gå in i protect. Kanske får ta och stoppa in två fläktar på den i veckan.
                Hur varmt blir A3 steget? Den kommer ju knappast vara under samma belastning som A6an när man spelar högt. Är den något att oroa sig över?
                Du har utgångar till fläktar i båda stegen.Har under de tio år som jag kört Ultimate stegen aldrig varit med om att de går i protekt.
                ps dra dubbla ström å jord till stegen.
                Last edited by dlsaren; August 22, 2012, 20:03.

                Comment


                • #38
                  Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                  Jag tänkte faktiskt inhandla en kondensator för A6 steget. Är det en investering värd pengarna tycker ni? Kikar på den från DLS för 1000:- Sen tänkte jag också uppgradera batteriet i bilen. Då bör jag väl klara mig hyffsat utan ström problem, eller?
                  Lincoln Mark Viii
                  Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                  Sub: 4x DD 1508
                  Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                  Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                  Comment


                  • #39
                    Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                    En update då!
                    Hände inte så mycket som jag ville idag eftersom det började ösregna men jag fick något gjort!
                    Mesta delen av dagen spenderades åt att försöka få in 6.5" bafflarna, såga till dom samt att skära till dörren.
                    Kommer att blir otroligt tight mellan dörrsidan och elementet och jag försöker väldigt mycket att få det att bli bra. Just nu får jag in ett långfinger mellan elementet (kanten, inte gummit eller konen utan kanten för skruvarna) och dörrsidan där det är som närmast. Jag är oroligt att det är för lite mellanrum. Hur mycket tycker ni jag bör ha? Hur långt ut slår såna här högtalare egentligen?
                    Jag har skärt så mycket att det knappt finns dörrsida kvar
                    Och kan inte köra utan baffel för då tar högtalaren i rutan när man drar ner den. Ska slipa ner baffeln lite imorgon men kommer bara få ner den kanske 5mm som mest.

                    Hur som helst, när det regnade fick jag lite gjort. En adapter platta för diskanterna så dom sitter i original hållaren. Ser förjävligt ut men det kommer ändå inte synas

                    Och sen så insåg jag ju att man kommer se diskanterna igenom gallret på dörrsidan därför att dom typ lyser i silver.
                    Det ordnade jag med lite färg! Nu kommer dom iallafall inte synas! Lite bonnigt dock men det kommer iallafall inte synas!

                    En målad och en kvar, se skillnaden


                    Kommer att bli bättre update imorgon när jag äntligen får plats i garaget och förhoppningsvis får klart problemen med middarna i dörrarna och kan äntligen börja dämpa samt testa systemet
                    Får avsluta kvällen med lite Turmion Kätilöt
                    Last edited by Tim; August 25, 2012, 00:53.
                    Lincoln Mark Viii
                    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                    Sub: 4x DD 1508
                    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                    Comment


                    • #40
                      Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                      En till update på kvällskvisten då
                      Kan börja med att jag har lite frågor.
                      Första är angående min huvudenhet. Jag har en Kenwood DDX-3021 och den tar inte emot AUX från mig (har android mobil jag försöker köra ifrån). Den hittar ingenting, manualen är inte mycket till hjälp och jag har faktiskt knappt någon aning om vart jag ska klicka på stereon för att få igång AUX för det finns inget som bokstavligen heter AUX. Antingen har man Nav, iPod, AV-In 1, AV-in 2 (som inte går att trycka på), CD, USB och radio. Min 3.5mm front ingång heter AV-in 2 men man kan ju inte trycka på den även fast man kopplat in mobilen.
                      Jag känner mig helt lost, jag har faktiskt ingen aning om hur man ska göra detta, finns inte heller en source knapp på stereon. Allt jag har är en knapp där jag kan switcha mellan DVD, AV-Out 1&2 och annat jox.

                      Nästa fråga är min baslåda. Inuti bilen låter det väl helt okej det lilla jag testade men när jag lyssnade på själva basen och baslådan med bakluckan öppen låter lådan otroligt illa. Jag minns inte att jag hört en baslåda låta så illa förut. Det är ett otroligt ihåligt ljud och vad det låter som extremt mycket resonans.
                      Vad kan vara fel?

                      Men men, nu kommer lite bilder på dagens arbete.
                      Att som jänkarna säger "Bara att stoppa i 6.5" i original 6x8 hålen är inge svårt" är väl lite att ta i underkant.
                      Har fått slipa som fan på dörrsidan för att elementet ska gå fritt samt måste jag ha en baffel för att annars tar magneten i fönstermekanism
                      Men fick till det tillslut!

                      Målade baffeln svart så det inte syns så mycket

                      Lite svårt men försökte få bild på spelet mellan gummihupphängningen och dörrsidan. Får nästan in mitt pekfinger där emellan. Borde väl räcka hoppas jag.

                      Kommer dock att spela mycket musik ut i dörren xD

                      Sen dags för dämpning! Första lagret

                      Efter tre lager Silent Coat sen ett lager med Silent Coats Absorber 35
                      Borde väl bli bra hoppas jag. Körde tre lager för att verkligen vara säker på att det är stumt
                      Dock så tog jag bilden innan jag började dämpa inneplåten.

                      Diskanthållarna. Dämpades för att vara säker på att dom inte alls kommer låta illa. Varför dom skulle göra det vet jag faktiskt inte but better be safe than sorry! Stumma som fan nu iallafall

                      Sen i med lite Absorber 35 där också ^^


                      Fortsätter imorrn som vanligt!
                      Lincoln Mark Viii
                      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                      Sub: 4x DD 1508
                      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                      Comment


                      • #41
                        Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                        Jobbig dörrsida! Se till att det blir tätt imellan dörrsida och runt midbasen så inte ljudet går ut imellan springan du har där runt om så kan det nog fungera bra ändå
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #42
                          Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                          Ja minst sagt en jobbig dörrsida! Men fick ihop det tillslut

                          Lite bilder från idag då, inte så mycket att se egentligen.
                          En dörr klar

                          Påbörjar nästa! Svårt att få in hela ark i dörren

                          Medhjälpare i garaget

                          Och så fixades det till hos passagerarna också. Kommer inte finnas några högtalare här men bra att iallafall dämpa allt, minska lite ljud


                          Sen så testades systemet lite.
                          Nu är jag en total nybörjare på ljud men diskanterna var ju extremt mumsiga! Går inte att få dom att låta illa, dom låter gudomligt!
                          Midbasarna, det lilla jag testade så gillade jag dom väldigt mycket! Mycket tight och riktigt fint ljud! Ingen risk för att det blir grötigt
                          Jag har inte ställt in någonting alls på ljudsystemet för att jag har faktiskt ingen aning om hur man gör eller vad man ska ha. Typ delning på sakerna och liknande. Ni kanske kan hjälpa med det?

                          Hur som helst, fick en helt värdelös film på sakerna när det spelar lite iallafall!
                          http://www.youtube.com/watch?v=5Dgxy...ature=youtu.be

                          Samt en film på dämpningen
                          Sista stället jag knackar på är där dom fyllt med skum från fabrik, stumt som fan! Synd att man inte kan få dörrarna så
                          http://www.youtube.com/watch?v=hwObP...ature=youtu.be
                          Last edited by Tim; August 26, 2012, 23:03.
                          Lincoln Mark Viii
                          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                          Sub: 4x DD 1508
                          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • #43
                            Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                            Gillar att du provspelar med Supertramp!

                            Comment


                            • #44
                              Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                              Klart det ska provas med ett av dom bättre banden som finns
                              Lincoln Mark Viii
                              Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                              Sub: 4x DD 1508
                              Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                              Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                              Comment


                              • #45
                                Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                                Hallå där! Nu får du skärpa dig. - Vadå, supertramp... dubbeltramp vad det väl frågan om?
                                Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                                Pioneer PRS!

                                Comment

                                Working...
                                X