Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

    Om man har 2st, exempelvis 10" basar,brukar man köra dom i stereo eller mono då?.

    Vilket låter bäst?.

  • #2
    Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Om man har 2st, exempelvis 10" basar,brukar man köra dom i stereo eller mono då?.

    Vilket låter bäst?.
    Eftersom ingen annan svarat: I 99% av fallen kör man dem i mono skulle jag tro , det är väl ytterst lite stereoinformation i basregistret samt att 2st 10" oftast hamnar bak i bilen vilket gör att man kanske inte ens vill ha ngt stereoljud därifrån som kan störa framsystemet? Eftersom många endast kör med 1st bas i SQ så funkar bas i mono uppenbarligen mkt bra
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

      Originally posted by Hewi View Post
      Eftersom ingen annan svarat: I 99% av fallen kör man dem i mono skulle jag tro , det är väl ytterst lite stereoinformation i basregistret samt att 2st 10" oftast hamnar bak i bilen vilket gör att man kanske inte ens vill ha ngt stereoljud därifrån som kan störa framsystemet? Eftersom många endast kör med 1st bas i SQ så funkar bas i mono uppenbarligen mkt bra

      Tack! Hewi.
      Tänkte att det var mono,men ville bara kolla först.

      Comment


      • #4
        Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

        Hmm. Jag skulle prova att köra dem steteokopplade på steget men med mono signal.. Tänker man till lite så kan det nog vara klokt att göra så om man har ett kraftigt stereosteg... kanske.
        Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

        Comment


        • #5
          Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

          Ja nu menar jag alltså signalen inte kopplingen vilken givetvis beror på vad man har för basar/steg men jag tror det var signal mässigt som frågan var ställd.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

            En CD-skiva har stereoinformation hela vägen ned i subbasen. Sen beror det ju på placeringen av basarna om man har nytta av att köra i stereo eller inte
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

              Originally posted by Robsarve View Post
              En CD-skiva har stereoinformation hela vägen ned i subbasen. Sen beror det ju på placeringen av basarna om man har nytta av att köra i stereo eller inte
              Har man tex. en bas per sida fram i bilen så kanske det gör nytta då mao.

              Men har man två tätt ihop i bak? Njaeä......
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                Min tanke (bland många tankar jag har just nu)var att ha 2st 8" på varje sida i fram under instrumentbrädan.Så då kanske det är bäst att köra dom i stereo,på ett 2 kanals steg.

                Men just nu vet jag inte vad jag ska göra ,eller ha för grejer.

                Om jag ska använda min 1st Anthem 10" bas i fram,eller ha 2st 8" i fram,en på varje sida.

                Eller om man skulle ha 2st 10" basar i hatthyllan (men då kanske det inte spelar så bra ihop med framsystemet?.

                Comment


                • #9
                  Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                  Originally posted by Välljudsfantast View Post
                  Min tanke (bland många tankar jag har just nu)var att ha 2st 8" på varje sida i fram under instrumentbrädan.Så då kanske det är bäst att köra dom i stereo,på ett 2 kanals steg.

                  Men just nu vet jag inte vad jag ska göra ,eller ha för grejer.

                  Om jag ska använda min 1st Anthem 10" bas i fram,eller ha 2st 8" i fram,en på varje sida.

                  Eller om man skulle ha 2st 10" basar i hatthyllan (men då kanske det inte spelar så bra ihop med framsystemet?.

                  1 Anthem 10 fram. Utan tvivel.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Min tanke (bland många tankar jag har just nu)var att ha 2st 8" på varje sida i fram under instrumentbrädan.Så då kanske det är bäst att köra dom i stereo,på ett 2 kanals steg.

                    Men just nu vet jag inte vad jag ska göra ,eller ha för grejer.

                    Om jag ska använda min 1st Anthem 10" bas i fram,eller ha 2st 8" i fram,en på varje sida.

                    Eller om man skulle ha 2st 10" basar i hatthyllan (men då kanske det inte spelar så bra ihop med framsystemet?.
                    Två 8'or på varsin sida fram röstar jag på. Som Erik sa så finns det information ända ner i sub'en separerat i vä och hö (även på Emma-skivan). Det är bara synd att så få vet om det.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                      Hm...

                      Då får det bli 1 st Anthem 10" fram.....eller 2st 8".....nu blev man mer gråhårig .

                      Finns det någon som kör med 2st 8" fram med bra resultat?.Anthem 10" fram vet man ju funker bra,men det hade varit kul att prova något nytt.

                      Har lite på känn att 2st 8" fram (av bra kvalité förstås) skulle kunna låta riktigt bra.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                        Originally posted by Välljudsfantast View Post
                        Hm...

                        Då får det bli 1 st Anthem 10" fram.....eller 2st 8".....nu blev man mer gråhårig .

                        Finns det någon som kör med 2st 8" fram med bra resultat?.Anthem 10" fram vet man ju funker bra,men det hade varit kul att prova något nytt.

                        Har lite på känn att 2st 8" fram (av bra kvalité förstås) skulle kunna låta riktigt bra.
                        Vad är anledningen att du känner du vill byta? 2st 8tum kommer kräva mer total volym, men en på varje sida kanske är enklare att bygga?

                        Rent ljudkvalitetsmässigt så är det inga problem med en Anthem. Det är nog bevisat mer än tillräckligt...
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                          Tänk bara på om du kör stereo och 2 basar MÅSTE tidskompa basarna var för sig!
                          Vill man göra det lätt för sig kör man EN bas som Jonas rekomenderar!
                          Man kan inte säga vilket som är det bästa allternativet, fler ellement och du får fler möjligheter till problem!
                          Eller ett sjuhellsikes drag om dom lirar ihop!

                          Fast jag kört 2 basar i 1 låda i min bil så har dessa varit i var sin kammare, bak mot ryggstöd skiljer det ca 0,3 ms för att basen ska bli så där astajt som man vill ha den "i en Bora".
                          I min "väljudsvärld" finns inte flera enheter i samma låda!

                          I kommande setup blir det nog 1 bas.....eller 2 kanske......nä 1 är bättre.....1 fram också eller.......
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                            Originally posted by jonash View Post
                            Vad är anledningen att du känner du vill byta? 2st 8tum kommer kräva mer total volym, men en på varje sida kanske är enklare att bygga?

                            Rent ljudkvalitetsmässigt så är det inga problem med en Anthem. Det är nog bevisat mer än tillräckligt...
                            Jag vill väl egentligen inte byta,utan helst skulle jag vilja veta vilket som låter bäst.Men det enda botemedlet mot det, är väl att testa bägge setuperna.

                            Fast jag vill ju inte bygga 2 gånger.

                            Det får nog bli en Anthem 10" först,sen får man se.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Drivning av 2st 10" i mono eller stereo?.

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Tänk bara på om du kör stereo och 2 basar MÅSTE tidskompa basarna var för sig!
                              Vill man göra det lätt för sig kör man EN bas som Jonas rekomenderar!
                              Man kan inte säga vilket som är det bästa allternativet, fler ellement och du får fler möjligheter till problem!
                              Eller ett sjuhellsikes drag om dom lirar ihop!

                              Fast jag kört 2 basar i 1 låda i min bil så har dessa varit i var sin kammare, bak mot ryggstöd skiljer det ca 0,3 ms för att basen ska bli så där astajt som man vill ha den "i en Bora".
                              I min "väljudsvärld" finns inte flera enheter i samma låda!

                              I kommande setup blir det nog 1 bas.....eller 2 kanske......nä 1 är bättre.....1 fram också eller.......
                              Om jag skulle använda 2st 8" basar så skulle dom spela på varsin sida ifram under instrumentbrädan,så dom får varsin låda.

                              Comment

                              Working...
                              X