Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.


    Combo-boxidén skrotades då det inte funkade och ersattes av en enkel sub. Mer om det finns ett par sidor längre fram.


    Hej på er!

    Håller på att försöka få till lite bättre ljud i min nya Mazda 3 kombikupé 2017.
    Jag hade planer på att göra en bygg-tråd men vet inte om det passar in då jag har en annorlunda syn på hur
    det ska låta enligt de flesta här på forumet (högtalare bak). Strunt i det nu!

    Jag ska ha in följande i min Mazda:
    Original huvudenhet
    Framhögtalare: JL Audio TR650-CSi. Utbytta till Gladen Zero PRO 165.2 DC Active
    Bakhögtalare: DLS R1073 (7x10") Borttagna och sålda
    SUB: JBL GTO 1214 (12")
    Slutsteg Till DLS och JL Audio: Mosconi 100.4
    Slutsteg till JBL SUB: Pioneer GM-5500T
    DSP: Mosconi 4to6 (med RCD)

    Till bakhögtalarna och SUB har jag ritat en låda. Jag ska även fästa slutsteg och DSP på denna låda.
    Kort sagt, nästan allt ska fästas i denna låda. Jag ska även göra lådan så den går att plocka ur "enkelt".

    Såhär ser lådan ut jag har ritat:


    Lådan har indelade separata lådor för var högtalare. Jag kommer även göra sidostycken som matchar bilens väggar, så den kommer inte se så kantig ut.
    Lådan kommer att kläs med konstläder och formsys med stickade kanter.
    För DLS-högtalarna har jag 21 liter vardera. Mejlade DLS om lådvolymen då manualen inte var så exakt om vilken lådvolym som var bäst.
    DLS själva hade gjort en låda på 21 liter och var enligt dem själva "perfekt". Suben har en sluten låda på 28.3 liter.

    Jag kommer att byta ut JL-högtalarna när ekonomin tillåter och kanske även JBL-suben.

    Vad tror ni om mitt koncept?

  • #2
    Re: combo-box

    Precis när jag postat detta så tyckte jag måtten på lådan såg märkliga ut. Gick ut och kontrollmätte ytterligare en gång. Jag har ritat lådan 120x51 cm istället för 102x51 cm :P råkat vända på nollan och tvåan av någon anledning. Tur jag såg det innan jag sågat till den. Har ritat om lådan nu. Får sätta Mosconi-steget i mitten så får det nog plats.

    Comment


    • #3
      Re: combo-box

      Bygg det du tror blir bra. Om det inte blir bra så gör om och gör rätt.

      Comment


      • #4
        Re: combo-box

        Såhär blir lådan i rätt mått:


        Jag tog bort mellanväggarna då jag inte tror de behövs. Tanken från början var att jag tänkte att lådan skulle säcka ihop utan stöd i mitten, men jag tror inte det. Lådan byggs ju i 22mm mdf så det borde klara sig. Jag tänkte fräsa en fals runt hålet för suben så den ligger plant med toppskivan. Har inte mätt hur hög kant suben har. Kanske 7 mm eller så. Är det dumt att göra så?

        Comment


        • #5
          Re: combo-box

          Jag tror du ska ha mellanväggarna kvar. Tror basen kommer motarbeta 6x9 annars. Men kan ha fel.

          Comment


          • #6
            Re: combo-box

            Alla högtalare har sina egna lådor. Jag tog bara bort stöden i mitten under där förstärkarna är placerade.

            Comment


            • #7
              Re: combo-box

              Aha!! Då var det en annan sak. Kan nog vara bra att få lite luftflöde till stegen.

              Comment


              • #8
                Re: combo-box

                7x10" ihop med 12" bas bak är att elda för kråkorna.

                7x10 kommer att spela ner i basområdet vilket du inte vill om du ska ha ett linjärt resultat.

                En delning runt 100-150hz bak hade jag nog föredragit, hål mellan sub och 7x10 i frekvens så det blir definition samt att frekvensen inte peakar där dom möts.

                Spelar en 6x9/7x10" bastoner så kommer subben att låta billig/släpa.

                Man kan också bara låta 12an spela en oktav och dela kanske runt 50-55hz på de ovala högtalarna för att ta hand om snärten.
                Men den vill man ha framifrån och inte bakifrån så ..... höga delningar på "rearfill" föredras av de flesta som vill ha ett korrekt ljud.
                Last edited by Nonne; January 10, 2018, 11:45.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: combo-box

                  Originally posted by Nonne View Post
                  7x10" ihop med 12" bas bak är att elda för kråkorna.

                  7x10 kommer att spela ner i basområdet vilket du inte vill om du ska ha ett linjärt resultat.

                  En delning runt 100-150hz bak hade jag nog föredragit, hål mellan sub och 7x10 i frekvens så det blir definition samt att frekvensen inte peakar där dom möts.

                  Spelar en 6x9/7x10" bastoner så kommer subben att låta billig/släpa.

                  Man kan också bara låta 12an spela en oktav och dela kanske runt 50-55hz på de ovala högtalarna för att ta hand om snärten.
                  Men den vill man ha framifrån och inte bakifrån så ..... höga delningar på "rearfill" föredras av de flesta som vill ha ett korrekt ljud.
                  Jag är rädd att du pratar en hel del över min kunskapsnivå så förstår inte riktigt hur jag ska följa dina råd.
                  Anledningen till att jag ska sätta dit mina 7x10 är att jag har dem och vill ha ljud bakifrån. Har inte så mycket pengar och vill använda de grejerna jag har. Kort sagt, göra det bästa jag kan med de grejer jag har.
                  När du säger "hål mellan sub och 7x10 i frekvens", menar du fysiskt hål i mellanväggen mellan sub och 7x10?
                  Jag kan ju naturligtvis dela bort den mesta basen ur 7x10rna om det gör ljudet bättre.

                  Jag har lekt lite med Mosconis dsp program. Jag märker att jag kommer behöva en del hjälp. Jag ska ändå labba själv först så får vi se.
                  Last edited by Eazy; January 10, 2018, 21:33.

                  Comment


                  • #10
                    Re: combo-box

                    Originally posted by Eazy View Post
                    Jag är rädd att du pratar en hel del över min kunskapsnivå så förstår inte riktigt hur jag ska följa dina råd.
                    Anledningen till att jag ska sätta dit mina 7x10 är att jag har dem och vill ha ljud bakifrån. Har inte så mycket pengar och vill använda de grejerna jag har. Kort sagt, göra det bästa jag kan med de grejer jag har.
                    När du säger "hål mellan sub och 7x10 i frekvens", menar du fysiskt hål i mellanväggen mellan sub och 7x10?
                    Jag kan ju naturligtvis dela bort den mesta basen ur 7x10rna om det gör ljudet bättre.

                    Jag har lekt lite med Mosconis dsp program. Jag märker att jag kommer behöva en del hjälp. Jag ska ändå labba själv först så får vi se.
                    Med hål menar jag mellanrum i frekvenserna behåll mellanväggarna.

                    När vi kommer till Mosconis DSP så hjälper jag så klart mina kunder
                    Spara ner filen du gjort och mejla mig denna.
                    Då är det enklare för mig och hitta eventuella fel.
                    Sen skickar jag tillbaka filen, du laddar in den i DSPn ..... klart
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: combo-box

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Med hål menar jag mellanrum i frekvenserna behåll mellanväggarna.

                      När vi kommer till Mosconis DSP så hjälper jag så klart mina kunder
                      Spara ner filen du gjort och mejla mig denna.
                      Då är det enklare för mig och hitta eventuella fel.
                      Sen skickar jag tillbaka filen, du laddar in den i DSPn ..... klart
                      Verkligen tacksamt med hjälp med DSP;n!! Jag håller på att bygga lådan just nu. Märks man blivit äldre för det tar längre tid än det brukade.

                      Kommer nog ta lite tid innan jag fått ihop allt med kabeldragning osv.

                      Jag ska ju ta ut ljudet efter original förstärkare. Jag tror att förstärkaren sitter på a-stolpen på passagerasidan. Jag ska ju ha mina förstärkare och DSP bak i bilen. Är det bättre att dra högtalarkablar till bak eller ska jag ha långa rca-kablar? Undrar också om grovleken på högtalarkabel in till DSP;ns hög/lågnivån ingång har någon betydelse?

                      Comment


                      • #12
                        Re: combo-box

                        Originally posted by Eazy View Post
                        Verkligen tacksamt med hjälp med DSP;n!! Jag håller på att bygga lådan just nu. Märks man blivit äldre för det tar längre tid än det brukade.

                        Kommer nog ta lite tid innan jag fått ihop allt med kabeldragning osv.

                        Jag ska ju ta ut ljudet efter original förstärkare. Jag tror att förstärkaren sitter på a-stolpen på passagerasidan. Jag ska ju ha mina förstärkare och DSP bak i bilen. Är det bättre att dra högtalarkablar till bak eller ska jag ha långa rca-kablar? Undrar också om grovleken på högtalarkabel in till DSP;ns hög/lågnivån ingång har någon betydelse?
                        Jag använder en 0.75mm2 kabel som signalkabel, har aldrig haft en störning.
                        Jag hade kört högnivå framifrån för att sedan ha så korta RCA kablar som möjligt mellan DSP och steg.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: combo-box

                          Fortsätter väl i min tråd med en fråga till. Jag ska ju ha alla grejer bak och det är väl ca 5 meter från batteriet. Vilken grovlek på strömkabel kan jag klara mig på?

                          Det som skall drivas är ju följande:
                          Slutsteg Mosconi 100.4
                          Slutsteg Pioneer GM-5500T
                          DSP: Mosconi 4to6
                          Jag tänker mig en kabel från fram till bak och sen ett strömfördelningsblock (som jag kanske kan tillverka själv).

                          Det jag använt mig av tidigare (till ovanstående slutsteg) är Biltemas Startsats Jag vet att detta förmodligen är skrot, men när jag köpte det var det magert med ekonomin.

                          Tips tages tacksamt emot med strömkabel samt även uppsäkring och eventuellt även strömfördelningsblock.

                          Comment


                          • #14
                            Re: combo-box

                            Bara Mosconiförstärkaren förtjänar minst 20mm2 kabel, det där Pioneer steget lämnar nog runt 60 watt per kanal med rätt mätmetod.
                            Så byt ut det i framtiden och satsa på minst 35mm2 kopparkabel framifrån .... och inte CCA kabel
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: combo-box

                              Mosconis DSP klarar sig med 0,5mm2 kabel, vi matar dom med ström i en Ai-Net kabel från Alpine HU och det funkar finfint
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X