Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

    Originally posted by Nonne View Post
    Du är inte bara KING, du är GIPSY KING!

    Flåt, kunde inte hålla mig
    Riktiga män skadar sig och gnäller fan inte om det Vilken kategori tillhör du
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      Hallå nån som kan formulera sig bättre till "Emilius"!!!

      Näe, det blir faktiskt fler o fler, TROTS den så kallade bristfälliga reklamen.

      Powermeets första träff var också en "fikaträff med typ 40 bilar första året", låååångt innan Emilius var född.

      Elmia hade också sin början, jag har ingen aning, men det var långt innan man kunde APP:a till sig saker.

      Pierre
      Nu finns det ingen anledning att bråka eller dylikt,
      vi diskuterar, och jag tar faktiskt inget i arvode för att yttra mina åsikter om hur sporten ser ut i ögonen på en oinvigd vilket borde vara till någon nytta iallafall, när det är just såna som mig ni ska locka åt er.

      Då har jag ingen lust att höra vidare prat om "innan jag var född" med en attityd som fullkomligt stinker av "Jag är bättre för du föddes långt efter Rockford Fosgate grundades och kan därmed ingenting"

      Det är bara onödigt.

      Powermeet startade 1978 ja. Jag vet faktiskt inte varför du tar upp detta när det år efter år nuförtiden talas om att det inte pulas i bilstereohobbyn ens i närheten av lika mycket som det gjordes på 90 talet, nånstans gick det snett,
      när det tillochmed var flera hundra procent dyrare på den tiden.

      Appa sig till saker, det behövs nog ingen som formulerar mer än du när du har såna roliga formuleringar

      Jag ska genast ladda ner en app för att dra kabel i bilen, lär vara mycket tidsbesparande.

      Comment


      • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

        Originally posted by klåp View Post
        Tävlingsklasserna i dB är alltid svåra att skriva ut innan eftersom dom bestäms av Wayne harris i USA nu finns alla spikade o klara sedan en månad tillbaka vilket är fruktansvärt tidigt för att vara dB drag brukar inte finnas ett klart reglemente förarens i mars annars.

        I SQ kan jag ej svara på men brukar vara liknande.

        Jag förstår ditt resonemang om infon o vi jobbar för fullt med de hela.

        Vårar mål var att ha kick off på Elmia som vi alltid har haft.
        Dock fick vi svar för en månad sen att de ej fanns någon plats till oss längre.

        Som sagt tror de mesta kommer vara 100% spikat inom 2 veckor.
        Väntar bara på sista infon själv vilket jag borde få denna vecka.

        Så lugn o fin så ska denna sässong bli bra med.

        Som sagt suger åt mig av allt o försöker så gott jag kan
        Bra svar. Jag förstår nu fullt ut varför det är svårt för er.
        Och som sagt tidigare, jag gnäller inte på er alls, jag bara ifrågasätter och försöker lära mig någonting på kuppen, och förhoppningsvis hjälper jag er på något vis.

        Wayne Harris säger du, hur kommer detta sig?
        Hur såg det ut innan denna Wayne såg till så ingen visste hur man kommer tävla nästa år?

        Du behöver inte förklara hela bilstereobranschen för mig, jag vet att du inte har tid, men det handlar ju om att finna alternativ och förbättringar.

        Comment


        • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

          Emilius,
          Du har börjat nosa på att Bilstereotävlande är komplext.
          Det finns ett gäng olika ligor, med olika regler, massor av tävlingsformat och under dessa, massor av klasser av utrustning som får användas i respektive klass.
          Det är ex inte nödvändigtvis samma regler i en "dbdrag" tävling överallt. (även om det förstås finns rekord och dylikt som sammanställs och som följer samma standard)

          Så hur tar man reda på allt i den här djungeln? Ja, inte bara du/fler/andra/många/vi är förvirrade. Ett sätt som man försöker lösa detta med är att man försöker använda någon 'organisation' som tillhandahåller regler, tävlingsformat och klasser. Och så importerar man vad man tror är intressant för den publiken som finns och vill tävla (nu ser du tydligt debatten varför det inte är glasklart vilken väg man skall gå, för att få folk att vilja tävla. Frågan är alltid - vad vill folk göra - och hur kan tävlingar arrangeras så det fungerar både i Sverige och internationellt. För de som vill vara med och slåss om ex EM,VM.

          Men så händer det att format dyker upp här och var som är nya och spännande för tävlandet, som sätter nya utmaningar som verkar kuliga. Lite som propper droppers när det nu kom (se ovan). Vi hade något annat nyligen på gång här som diskuterades i någon tråd som verkade roligt också, minns ej namnet. Har för mig finland hade lr har en fling för maxboom (nu får ni rätta mig som har kollen)..

          Poängen är fortfarande den samma - det är ligger djävligt mkt bakom kulisserna att förhålla sig till för arrangörer, för domare, för deltagare, för de som bygger nytt. Som Pierre skrev en bit upp, det är precis inom snar tid som frågetecknen för året löses upp och kommer ut. Det är viktigt att poängtera att det inte enbart är 'arrangörernas fel' här, som inte har bättre framförhållning, utan att det helt enkelt sker saker en bit bakom kulisserna och att det är djävligt mkt att hålla ordning på.

          Edit:
          Med detta sagt får man försöka förhålla sig till det som är rent klass och tävlingsmässigt - när det väl kommer ut.
          Sedan, vilket påtalats och kastats pajjer över halva riket på grund av allt vad 'marknadsföring och reklam' osv, att inte de som kan tänkas ha till uppgift att göra detta inte lyckas så väl som folk önskar. Men när det kommer till kritan är det folk som gör enorma jobb på sin fritid, som faktiskt inte bara är på ett forum och härjar - utan ser till att något händer där ute, så vi har tävlingar alls. Kudos till dessa.
          Last edited by zrken; March 4, 2013, 02:39.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

            Originally posted by zrken View Post
            Emilius,
            Du har börjat nosa på att Bilstereotävlande är komplext.
            Det finns ett gäng olika ligor, med olika regler, massor av tävlingsformat och under dessa, massor av klasser av utrustning som får användas i respektive klass.
            Det är ex inte nödvändigtvis samma regler i en "dbdrag" tävling överallt. (även om det förstås finns rekord och dylikt som sammanställs och som följer samma standard)

            Så hur tar man reda på allt i den här djungeln? Ja, inte bara du/fler/andra/många/vi är förvirrade. Ett sätt som man försöker lösa detta med är att man försöker använda någon 'organisation' som tillhandahåller regler, tävlingsformat och klasser. Och så importerar man vad man tror är intressant för den publiken som finns och vill tävla (nu ser du tydligt debatten varför det inte är glasklart vilken väg man skall gå, för att få folk att vilja tävla. Frågan är alltid - vad vill folk göra - och hur kan tävlingar arrangeras så det fungerar både i Sverige och internationellt. För de som vill vara med och slåss om ex EM,VM.

            Men så händer det att format dyker upp här och var som är nya och spännande för tävlandet, som sätter nya utmaningar som verkar kuliga. Lite som propper droppers när det nu kom (se ovan). Vi hade något annat nyligen på gång här som diskuterades i någon tråd som verkade roligt också, minns ej namnet. Har för mig finland hade lr har en fling för maxboom (nu får ni rätta mig som har kollen)..

            Poängen är fortfarande den samma - det är ligger djävligt mkt bakom kulisserna att förhålla sig till för arrangörer, för domare, för deltagare, för de som bygger nytt. Som Pierre skrev en bit upp, det är precis inom snar tid som frågetecknen för året löses upp och kommer ut. Det är viktigt att poängtera att det inte enbart är 'arrangörernas fel' här, som inte har bättre framförhållning, utan att det helt enkelt sker saker en bit bakom kulisserna och att det är djävligt mkt att hålla ordning på.
            Självklart, ingen som pekar ut någon som ansvarig för "felet" här heller.

            Jag bara nosar runt på om det går att förbättra för såna som mig utan att egentligen veta hur det ser ut. Men man ska ju inte behöva veta hur allt bakom kulisserna ser ut heller, det ska vara inbjudande ändå

            Någon nämnde nåt om hur det såg ut förr i Bilsport till exempel.
            Jag bläddrade nyss i en Bilsport från 2001 och såg en tvåsidig reklam för ett bilstereoevent, SASCA nånting.

            Nu har jag inte läst Bilsport på senaste tiden, men på vilket sätt skiljer sig 2001 från 2013 i det avseendet att man inte kan göra reklam i Bilsport några månader innan till exempel? Är det Wayne Harris "fel" isåfall?

            Propper droppers lät roligt ja, varför det inte vart ett stående event vet jag inte och det är oviktigt dessutom. I övrigt syftar du nog på "Top dog".

            Intressanta grejer som säkert många gillar, men det ena finns inte kvar och det andra är fortfarande troligtvis inget för mig.

            Blir nog att "dema" för mig framöver, jag tror inte jag kommer köpa billigare grejer och avstämma och bygga för att spela en ton alldeles för högt för min smak, bara för att kunna ha en sportslig chans, i år iallafall.
            Så viktigt är heller inte tävlingsmomentet för mig. Men att mäta lite vore kul såklart.

            Nu ber jag ingen anpassa sig efter mig och det förstår ni nog själva.
            Som sagt ger jag bara mina synpunkter och visar vart jag står i det hela.
            Det kan vara värt massor eller ingenting, också oviktigt.

            Lite måste jag ändå ifrågasätta att det spenderas mycket tid att försvara läget som det är, och någon ropar att ungdomar inte ska komma med synpunkter för vi föddes för sent, istället för att göra radikala ändringar för att gripa tag i just de lite för unga.

            Jag ber inte om att alla ska lära sig datorprogrammering eller vad som nu krävs, men en bra sak kanske är att kolla hur andra föreningar eller klubbar eller företag eller vad det nu kan vara gör för att nå till folk, kanske. Vad vet jag. Ni kanske gör något sånt redan, det är ingen som sagt, men jag säger det iallafall.

            Några säger att det är lite åt skogen som det ser ut, ja då är nånting inte rätt.

            Och jag är okunnig, jag vet inte vad ni ska göra, åter igen, jag bara höjer frågan.

            Comment


            • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

              Originally posted by Emilius View Post
              Nu finns det ingen anledning att bråka eller dylikt, vi diskuterar

              Då har jag ingen lust att höra vidare prat om "innan jag var född" med en attityd som fullkomligt stinker av "Jag är bättre för du föddes långt efter Rockford Fosgate grundades och kan därmed ingenting"

              Det är bara onödigt.

              Powermeet startade 1978 ja. Jag vet faktiskt inte varför du tar upp detta när det år efter år nuförtiden talas om att det inte pulas i bilstereohobbyn ens i närheten av lika mycket som det gjordes på 90 talet, nånstans gick det snett,
              när det tillochmed var flera hundra procent dyrare på den tiden.

              Appa sig till saker, det behövs nog ingen som formulerar mer än du när du har såna roliga formuleringar
              Ingen som bråkar, jag bara skrev en efterlysning eftersom jag är så kass på att få dig att förstå, som det verkar. Dom som sysslar med det här känner till "problemet", men det låter som att "ingen som gör något", på dig, och jag kunde som sagt inte få dig att förstå.

              Jag är absolut inte bättre än nån, jag varken tävlar eller är med i organisationen, jag drar bara mitt strå i stacken för att jag tycker det är roligt(den där sk ideella insatsen), och då jag är rätt normal(förutom en massa onödiga intressen) och är klart äldre än dig, så har jag lite andra perspektiv.

              Se, jag fick dig att le till slut.

              Pierre
              Last edited by Horsyhorse; March 4, 2013, 08:17.
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                Originally posted by Emilius View Post

                Blir nog att "dema" för mig framöver, jag tror inte jag kommer köpa billigare grejer och avstämma och bygga för att spela en ton alldeles för högt för min smak, bara för att kunna ha en sportslig chans, i år iallafall.
                Så viktigt är heller inte tävlingsmomentet för mig. Men att mäta lite vore kul såklart.
                Det finns ju Bassrace. Och kör du en repa vid t.ex. 149,9dB i 25Hz så lär det garanterat uppskattas.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                  Originally posted by Emilius View Post
                  Någon nämnde nåt om hur det såg ut förr i Bilsport till exempel.
                  Jag bläddrade nyss i en Bilsport från 2001 och såg en tvåsidig reklam för ett bilstereoevent, SASCA nånting.

                  Nu har jag inte läst Bilsport på senaste tiden, men på vilket sätt skiljer sig 2001 från 2013 i det avseendet att man inte kan göra reklam i Bilsport några månader innan till exempel?
                  2001 var det Tidningen Bilsport som höll i SASCA dåvarande EMMA i Sverige.
                  2013 är det ett förbund som jobbar ideellt med bilstereo.

                  2001 hade bilstereo fortfarande en dragningskraft som fenomen.
                  2013 har bilstereo lika stor dragningskraft som att bygga tändkulemotorer.

                  Där finns idag väldigt få faktorer som främjar bilstereokulturen. Att hitta intresset idag mot att göra det för tjugo år sedan är inte direkt lätt.

                  Varför Bilsport idag väljer att strypa bilstereon på ELMIA har sina förklarliga skäl. Ett är att det har sköts otroligt dåligt av utställare som tagit in sprit och sålt det till publiken och katastrofen för några år sedan när vi hade en styrelse som inte såg till förbundets bästa utan hade en stor personlig vinning i det hela.
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                    Ska slå ett slag för att 'dyka upp på tävlingar' utan att nödvändigtvis tävla. För egen del drog jag på 5-6 event förra året utan att ens ha en spelande bil, då som regelrätt 'besökare'.
                    Man snappar upp sjuhelvette mycket av att bara hänga på och se sig omkring, fråga lite allmänt om utrustningen och vips har man både samtal igång och en stund senare allt som oftast fått till sig en demo.
                    Är inte övertygad om att jag blir en 'tävlande' iår heller (även om det finns en och annan som petar på mig). Ska jag skaffa en tävlingsliscens är det nog mer för att kunna dema för ngn som 'droppar förbi' (istf att behöva parkera 200mil bort) snarare, än att behöva bråka med reglementen och grejjor för att "bli bäst och vinna allt".
                    På de här Bilstereotävlingarna är det i mitt tycke ett rätt litet moment själva 'tävlandet'.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                      Originally posted by Emilius View Post
                      Ett tips kan ju vara att inte kategorisera ungdomar/eventuella nya tävlande som "söndercurlade" bakom ryggen på dem så som Lonefox uttryckte det.

                      Visst finns det säkerligen många som är så, men det är väl inget som man bör dra alla över en kam för öppet på ett forum till exempel,
                      där såna som jag försöker hitta information om tävlingar.

                      Varför jag skulle vilja umgås med folk som ser mig på detta sättet det vet jag inte.

                      Jag är inte gråhårig så jag får väl anses tillhöra den curlade generationen, så jag kan väl agera lite språkrör.

                      Bara lite blandade uttalanden;

                      Jag har aldrig tävlat i varken vanlig dragracing eller DB-drag (som exempel),
                      men jag är sugen på att testa på nånting som har med billjud att göra.

                      Varför vet jag exakt hur reglerna ser ut för dragracing men har ingen aning om reglerna för till exempel DB-drag ser ut?

                      Jag har försökt letat rätt på detta och det skulle tydligen finnas nånstans på Emmas hemsida,
                      tror jag hittade det nån gång och skulle läsa igenom, fick ladda ner Acrobat reader har jag för mig, men jag minns inget av det,
                      ändras varje år, jag fattar mig inte på dem, rörigt.

                      Sen är inte siffrorna så viktiga för mig, jag vill bara ha kul.

                      Jag tycker höjdpunkten vore om någon intresserade sig för vad jag byggt och ville lyssna, prata lite skit,
                      och jag lyssnar gärna i andras bilar om möjlighet finns.

                      Antonic pratade om reklam och det är en viktig synpunkt tror jag.
                      Reklam på tävlingar och bilträffar, visst, men om det hålls på nån bakgata och information skrivs ut här på forumet så når den inte så många.

                      Jag har fortfarande inte hittat en solid hemsida eller ens en sida på facebook där man lägger ut korten vad detta går ut på och får det att se roligt ut,
                      just nu ser det bara ut som en liten klubb med hemlig ritual för att bli medlem i?

                      Sociala medier och allt vad det nu är, det är en av många saker som är viktiga för att synas nuförtiden,
                      vare sig den icke-söndercurlade generationen vill eller inte
                      Det du säger är en helt annan sak än de frågor man råkar på och får på många andra håll.
                      Frågor som man LÄTT kan googla fram svaren på....varför gör de inte det?
                      Det är DEM jag anser vara söndercurlade. De som ej söker sig till informationen om hur.

                      Ta den frågan du tog upp om hur man skall gå tillväga då man inte vet.
                      Frågan man en fråga om HUR man tävlar så är det enklaste svaret: "Kom till en tävling så hjälper vi dig där" vilket är en annan sak än det jag syftar på.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                        Originally posted by Emilius View Post
                        Bra svar. Jag förstår nu fullt ut varför det är svårt för er.
                        Och som sagt tidigare, jag gnäller inte på er alls, jag bara ifrågasätter och försöker lära mig någonting på kuppen, och förhoppningsvis hjälper jag er på något vis.

                        Wayne Harris säger du, hur kommer detta sig?
                        Hur såg det ut innan denna Wayne såg till så ingen visste hur man kommer tävla nästa år?

                        Du behöver inte förklara hela bilstereobranschen för mig, jag vet att du inte har tid, men det handlar ju om att finna alternativ och förbättringar.
                        Ja du de är svårt att säga eftersom de var han som starta de hela.
                        Eftersom detta format används i hela världen o allas säsonger ser olika ut så är de som de är.
                        Detta år är reglementet oförändrat från förra året men de pratas om stora förändringar inför 2014
                        Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                        sigpic
                        Tack till Ljudia AB

                        Comment


                        • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                          Originally posted by octan View Post
                          Det finns ju Bassrace. Och kör du en repa vid t.ex. 149,9dB i 25Hz så lär det garanterat uppskattas.
                          Jo det är ju klart, man kan ju alltid tävla utan ambitioner att vinna hela rasket,
                          kanske inte 25Hz, kanske 26Hz då

                          Man kan ju alltid prova på såklart. Får se hur det blir,
                          har bara basarna än så länge.

                          Nu har jag fått höra från flera olika håll och som sagt hade jag ingen koll på läget innan, nu vet jag lite mer och jag förstår varför det är svårt, det enda jag har att komma med är reklamsynpunkten då, sen får de som håller i det hela göra vad de känner av min åsikt

                          Lonefox, jag har inte för avsikt att starta bråk som sagt,
                          ville bara få fram att det inte ser bra ut med såna uttalanden,
                          personerna du pratar om känner sig nog inte lika välkomna då.
                          För alla är väl välkomna i sporten oavsett uppväxt?

                          Jag tror säkert vi kan komma överrens där och no hard feelings osv.

                          Comment


                          • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                            Originally posted by Emilius View Post
                            Jo det är ju klart, man kan ju alltid tävla utan ambitioner att vinna hela rasket,
                            kanske inte 25Hz, kanske 26Hz då

                            Man kan ju alltid prova på såklart. Får se hur det blir,
                            har bara basarna än så länge.

                            Nu har jag fått höra från flera olika håll och som sagt hade jag ingen koll på läget innan, nu vet jag lite mer och jag förstår varför det är svårt, det enda jag har att komma med är reklamsynpunkten då, sen får de som håller i det hela göra vad de känner av min åsikt

                            Lonefox, jag har inte för avsikt att starta bråk som sagt,
                            ville bara få fram att det inte ser bra ut med såna uttalanden,
                            personerna du pratar om känner sig nog inte lika välkomna då.
                            För alla är väl välkomna i sporten oavsett uppväxt?

                            Jag tror säkert vi kan komma överrens där och no hard feelings osv.
                            Nejdå......jag är inte heller ute efter bråk.
                            MEN om man tar i relation att jag tillhör dem som fick ta sig till tävlingar och butiker med mina frågor och funderingar då internet ej användes i samma utsträckning så har jag vääääldigt svårt för folk som inte söker sig själva till det som intresserar dem med sina frågor utan samma frågor ställs OM och OM och OM igen på allehanda FORUM och de får otroligt mkt svar på de mest grundläggande saker de faktiskt kan söka sig till själva via en enkel googlesökning.

                            Jag pratar INTE om hur det går till på en tävling, vilken klass man kan köra i osv. DET är frågor man får svar på på tävlingar som Rikard förklarade innan.

                            Jag pratar om mer fundamentala saker som kabelstorlek, baslådetyp osv.....sådant man får enklare svar och grepp om om man tar sig till de med kunskap....vi pratar om äpplen och päron
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Nejdå......jag är inte heller ute efter bråk.
                              MEN om man tar i relation att jag tillhör dem som fick ta sig till tävlingar och butiker med mina frågor och funderingar då internet ej användes i samma utsträckning så har jag vääääldigt svårt för folk som inte söker sig själva till det som intresserar dem med sina frågor utan samma frågor ställs OM och OM och OM igen på allehanda FORUM och de får otroligt mkt svar på de mest grundläggande saker de faktiskt kan söka sig till själva via en enkel googlesökning.

                              Jag pratar INTE om hur det går till på en tävling, vilken klass man kan köra i osv. DET är frågor man får svar på på tävlingar som Rikard förklarade innan.

                              Jag pratar om mer fundamentala saker som kabelstorlek, baslådetyp osv.....sådant man får enklare svar och grepp om om man tar sig till de med kunskap....vi pratar om äpplen och päron
                              Jag kan babbla på om huruvida passande det är med uttalande i stil med detta i en tråd som faktiskt handlar om tävlingar och förbundet och så vidare och inte lika mycket om fundamentala saker, men jag tror inte det tillför tråden speciellt mycket. Men då har jag fått vädra min åsikt iallafall litegrann

                              Så jag säger kör hårt med din inställning, jag fungerar på annat sätt iallafall, men tänk på representationen så blir det garanterat inga missförstånd

                              Comment

                              Working...
                              X