Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man locka fler tävlande?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hur ska man locka fler tävlande?

    hmmm detta låter riktigt spännade klart det skulle vara skoj att få "igång" mer tävlande innom SQ så om det blir nåt och man har tid och möjlighet så hjälper jag gärna till =)
    VW Passat TDI -99

    Sponsorer
    AVD - Sundsvall
    ReClean - Östersund
    Frassesbilglas.se - Brunflo
    RisEtrade.se - Ångsta
    OL Constructions (Light ON) - Östersund
    Powerchip.se - Sverige
    Bilskadecenter - Östersund


    Och ett stort tack till Tomas Nilsson - Digital Designs och Martin Alerstam - Inac Batterier

    Comment


    • #17
      Re: Hur ska man locka fler tävlande?

      Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
      Tryck upp affischer, dela ut dessa till samarbetspartners (butiker) över hela landet, be dem hänga upp dessa där de syns - så tanken om att tävla väcks när kunden handlar...

      Tryck upp visitkort/flyers/folders med tydliga budskap "VILL DU TÄVLA I BILLJUD" eller liknande, ge dessa till butiker i hela landet med uppmaningen att de ska placeras synligt i butiken, och dela även ut dessa på träffarna...

      Gör ett par SNYGGA och informativa youtube-filmer där grunderna förklaras, sprid dessa genom ex. signaturer på de olika forumen.

      Skapa en facebookSIDA.
      Kan nämna att med "samarbetspartners" menar jag inte bara de som är aktiva med att anordna tävlingar idag, dessa drar ju sina strån till stacken med råge, jag menar ALLA butiker runt om i Sverige, vare sig det är enbart webbshops, fysiska butiker, eller båda nämnda. Det känns ganska givet att dessa bör vara intresserade, dock behöver de troligtvis få materialet rätt i näven...
      Svensk importör/generalagent av:

      Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

      Best European Distributor 2011 - Alpine

      Comment


      • #18
        Re: Hur ska man locka fler tävlande?

        Det var precis det här jag var ute efter när jag skrev mitt lilla inlägg! Få till en diskussion, det är alltid en början till att skapa något bättre Inte för att jag på något sätt tycker att bilstereoförbundet är dåligt, bara att det borde kunna vara många fler aktiva.

        Comment


        • #19
          Re: Hur ska man locka fler tävlande?

          Originally posted by Weine View Post
          Det var precis det här jag var ute efter när jag skrev mitt lilla inlägg! Få till en diskussion, det är alltid en början till att skapa något bättre Inte för att jag på något sätt tycker att bilstereoförbundet är dåligt, bara att det borde kunna vara många fler aktiva.

          det här är då något som skulle locka mig som ny inom SQ eller billjud över huvudtaget :P
          ja, jag lider av en sjukdom !

          Comment


          • #20
            Re: Hur ska man locka fler tävlande?

            Originally posted by rutger j View Post
            Ps! bra förslag som nämns i tråden, hoppas någon klubb eller butik ser dem nu bara för det är där "nybörjare" ska dyka upp
            Ungefär som vår ONSDAGSTÄVLING vi körde för 2 år sedan, mellan 11 och 19 bilar som tävlade vid 5 tävlingstillfälle.

            Men man behöver inte göra som jag gjorde, pokaler till alla på pallen vid alla tävlingstillfällen.
            Sen den som tävlat 3 ggr och spelade högst vann ett Mosconi AS 300.2
            sigpic

            Webshop

            Besöksadress butik

            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

            Comment


            • #21
              Re: Hur ska man locka fler tävlande?

              Utveckling på Administratorns tänk:

              Erbjuda "Drive-in" bedömningar.

              Dvs en butik eller liknande sätter upp ett tält med en stor skylt utanför där vem som helst kan få sin bil bedömd av en ljuddomare.
              Kanske ha en utmaning oxå, typ 'Låter Din anläggning bättre än en ny Volvo med humpe dumpe paketet..?'
              Måste ju finnas dussintals med veckoträffar sommartid där butiker skulle kunna erbjuda detta..?

              Mvh
              Rutger
              Du lär så länge du lever, heter det.
              Jag tror att motsatsen är lika sann.
              Bengt Feldreich
              _______________________________________
              _______________________________________

              Comment


              • #22
                Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                Halloj . tänkte komma med ett halvpuckat förslag , Inte helt genomtänkt bara något som for in i huvudet efter jag läst denna tråd ,

                Man skulle göra en helt ny gren // tävlingformat

                En annan håller mer på med motorsport om dagarna nu för tiden och kör lite då och då Folkrace.

                Kunde man inte kunna komma på något liknande till billjud,
                Något som har en "Låg" standard ,

                Som ex . i folkrace kan en person komma som knappt kan använda kopplingen på sin bil och Testa . Och personen tycker att det var jäkligt kul med det här så han åker någon tävling till och kommer trappa upp sig efter ett x antal gånger ,
                Till sist är föraren så pass duktig// självsäker att han törs ta steget in i en "tyngre" sportgren inom motorsporten,

                Det finns ju ett par problem dock .
                Det är ju alla "Proffs" som kan komma och knäcka dem med sina $$$ bilar :P .

                i folkrace händer detta med, men hålls tillbaka mycket tack vara att bilarna är på bud efter tävling , DVS det finns bilar som är påkostade men inte så jäkla mkt tack vara att man kan bli av med den .

                Kunde inte man kunna en något liknade koncept ?
                Vi säger att t,ex bilarna i frågan nu är skrotbilar t,ex,
                och gammla begangade saker finns det överallt att få tag på till en hyffsad prislapp .

                Dock tror jag detta skulle vara mer åt db drag hållet då. men fortfarande kanske någe som skulle dra nytt folk mot sporten ,

                Det som behövs då är kanske att man har en simpel regelbok . där mest säkerhet och olika begränsningar står . t,ex att man inte får köra en bil utan säkring och att batterierna måste vara bra monterade men bra klämda kabelskor osv . och att man inte får göra för stora anspråk på karossen i frågan ,

                Som sagt en halvdum ide men det kanske kan putta in någe bra ord i någon kunnig skalle som kläcker ifrån sig världen pang grej.

                En annan som haft en uppväxt där det t,om fanns butiker som sålde stereo grejjer i ens lilla håla samt hade tävlingar och utställningar och hållt på att snickrat själv . Vill inte se denna finna sport gå i graven : /
                9-3sc -08 ,Hu:Pioneer 2din. Frontsteg LA 2ch. Front Infinity 5020cs, Bassteg DLS CAD11, Basar DLS Nobelium 10 x 2

                Comment


                • #23
                  Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                  Originally posted by rutger j View Post
                  Utveckling på Administratorns tänk:

                  Erbjuda "Drive-in" bedömningar.

                  Dvs en butik eller liknande sätter upp ett tält med en stor skylt utanför där vem som helst kan få sin bil bedömd av en ljuddomare.
                  Kanske ha en utmaning oxå, typ 'Låter Din anläggning bättre än en ny Volvo med humpe dumpe paketet..?'
                  Måste ju finnas dussintals med veckoträffar sommartid där butiker skulle kunna erbjuda detta..?

                  Mvh
                  Rutger
                  Det där skulle åtminstone passa mig alldeles perfekt! Jag har inga som helst intentioner att hålla på och dokumentera kabeldragningar och liknande, finner det totalt onödigt, strävar ändå bara efter ett "bra" ljud.

                  Med vänlig hälsning, Thomas
                  Drömmer...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                    Måste säga det sprudlar av sköna idéer. Särskild support skulle jag vilja ge åt "Burger Meet", men koppling till föranmälning verkar omständig om än fördelaktig för att locka folk till forumet.
                    Jag tror en bra väg är att försöka få ihop "Burger Meet" med BSF, kanske genom allt från dekaler, till bara textbitar som säger att "vill du veta mer - finns det på Bilstereoforum.se" etc...
                    Precis som man sett garaget.org dekaler under sidoblinkers hade det vart nice med något liknande för Bilstereoforum

                    Nästa förslag jag vill hypa; videogenomgångarna. Det tar en del tid och kraft i anspråk, men gösses vilken bra idé och vilken utmärkt kanal att få ut till massorna!
                    Det skulle kunna bli små serier, i stil med http://www.youtube.com/user/EXOcontralto där man kan få lite grundläggande tips och tricks för säkerhet och hur man går tillväga.

                    Avslutningsvis vill jag lägga in några kronor i debatten om Teams.
                    Konsekvenser av att promota teams är väl snarare att man EXKLUDERAR folk som är nya, oinvigda, och inte har ett team eller polare som håller på?
                    I mina ögon höjjer det tröskeln att komma in.
                    Men jämför man med hur det verkar se ut inom dB kulturen där Teams tycks vara vanligare (om än inte tokvanliga...) och ser fördelar med gemenskap etc det kan ge, och sedan vill applicera detta på SQ... ....kanske det går perfekt.
                    Eller så är det så att det helt enkelt är lättare att suga in folk i dB, oavsett vad för Team-kultur som finns.
                    Jag menar inte att Teams är nödvändigtvis av ondo för folk att hoppa på SQ.
                    Men jag menar att det inte nödvändigtvis är det som fattas heller.

                    Mvh Surk

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                      Smådekaler för både forumet och förbundet är ngt jag önskar se.
                      De ihop med en viss dekal som pekar mot en viss butik är det enda som kommer på min bil.

                      Sedan finns det visitkort, flyers osv att tillgå från just förbundet med "Vill du veta mer"-temat kring tävling. Sett dessa i ngr butiker och på tävlingar (tex Elmia där de hade sin monter med STickans o Hewis bilar) och de är käcka och bra IMO.

                      Sedan zrken att db fångar folk lättare är att:
                      1: Det är högt.
                      2: Det är häftigt.
                      3: Det är högt OCH häftigt.
                      4: Det är ngt som MÄRKS, det fångar intresset då de hörs på håll och kan ge fysiska omskakande upplevelser.
                      5: Det är show....det syns mer....

                      Sade jag att det är show, högt, häftigt och fångar folk uppmärksamhet lättare?

                      Välljud anses överlag vara TÖNTIGT..specielt hos den yngre skaran folk som bara ser häftighetsfaktorn framför sig (jag serstora likheter inom spelvärlden där skademätare har börjat dominera mer och mer och den bästa spelaren är den som gör mest skada...oavsettvad som sker runt om denne. Toppar man DEN listan är man BÄST, men nog om denna liknelse).

                      Så frågan JAG ställer mig är mer....hur skall man få upp intresset kring SQ på ett "häftigt" sätt?
                      OEM-biten är EN väg (speciellt då man tar tex. Nonnes högt och rentspelande BMW i beräkningen, likaså Patriks Audi som för tillfället spelar skjortan av de flesta originalsystem och då har han vad jag vet just nu bara 2 2" och 2 6" drivna på ORIGINALenheten (men det kommer ändras )).
                      Det är en sak som visar att man behöver inte bygga om bilarna TOTALT som många andra dårar här inne gör (host modda baksäten för att ge plats åt steg osv.......totalmodifierar i-brädor osv för att nå så ultimat ljudbild man kan osv osv.)
                      På ngt sätt behövs det mer show över SQ med för att fånga uppmärksamhet kring det.....frågan är hur...

                      Se på EM och andra stora utländska träffar.... Boothbabes drar folk ÄVEN till SQ-bilar.......sex säljer men det är ngt jag själv inte direkt uppskattar och jag tror INTE att det är en väg förbundet vill gå för att locka till sig folk....
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Sedan zrken att db fångar folk lättare är att:
                        1: Det är högt.
                        2: Det är häftigt.
                        3: Det är högt OCH häftigt.
                        4: Det är ngt som MÄRKS, det fångar intresset då de hörs på håll och kan ge fysiska omskakande upplevelser.
                        5: Det är show....det syns mer....
                        Givetvis, det tar jag som en "naturlag" i sammanhanget

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Så frågan JAG ställer mig är mer....hur skall man få upp intresset kring SQ på ett "häftigt" sätt?
                        OEM-biten är EN väg....
                        För att spela djävulensadvokat - hur skulle det vara häftigt för en oinvigd att bli intresserad av bilar som ser helt orginal ut?
                        Uppmärksamhet och intresse brukar riktas mot saker som avviker från mängden. ....om man inte SER så är det lättare när man HÖR -utifrån.

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Det är en sak som visar att man behöver inte bygga om bilarna TOTALT som många andra dårar här inne gör (host modda baksäten för att ge plats åt steg osv.......totalmodifierar i-brädor osv för att nå så ultimat ljudbild man kan osv osv.)
                        -Fine att det kanske lockar gemeneman till att försöka om man inser att man inte behöver vara en fena på att plasta och klä om paneler för att det skall låta gött... På såvis tror jag OEM biten är en öppnare för fler tävlande - men ställer mig tillsvidare skeptisk till att det skulle fånga uppmärksamhet, som du påpekar:

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        På ngt sätt behövs det mer show över SQ med för att fånga uppmärksamhet kring det.....frågan är hur...
                        Jag lekte just med tanken på att man skulle kunna ha ett Stort-tvärsvart-mörkerläggningstält en SQ bil får stå i. Man behöver kika in för att hitta vad som är på insidan. Som ett kinderägg. Poängen är att det skall bli rimligt mörkt. Detta för att minska ljusoch "wow på allt som syns"-faktorn, och ljudet får ta sin plats.
                        ....kanske bara som engångsevent. Men det hade vart kul!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                          Just saken att behöva midofiera bilen kraftigt för att låta BRA är MÅNGA somdrar sig för.......vilket gör att OEM lämpar sig till denna krets, och den är mångt större än du tror

                          Man får försöka se brett på saker och ting för att få fram saker som tilltalar de flesta...
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                            Jag tycker detta kan vara en riktigt bra ide.
                            Kanske att det kan bli för mycket att ta hand om för dem som anordnar allt att både ha hand om dem "ordinarie" tävlande och rookies. Lr?

                            Sen allt hänger ju på hur många som dyker upp och vill tävla inom "rookiedelen".
                            Jag själv vill se enklare klasser.

                            Själv så har jag tävlat med Easca som var hur bra som helst. Och reglerna var både enkla och rättvisa. PÅ dem tävlingarna så var det ofta nybörjare och mycket blandat folk. Men på EMMAs tävlingar är det nästintill bara vägg lr monsterbyggen med flera kg i effekt. Tycker jag iaf.

                            Jag vill kunna rulla in på en tävling betala en mindre avgift och lätt å smidigt hamna i en klass som jag förstår mig på och ser mig kunna ha en ärlig chans. Bland andra med likadant "kioskdunk".

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                              En sak som funkar för att få folk bort till en sq-bil, är att organisera "lyssna på en tävlingsbil" mera offentligt på en tävling.
                              Om speaker drar fram en eller två biler och annoncerar demo för publiken, så är ja säker på att många av dom som inte törs fråga ägaren direkt, kan komma fram oh lyssna. Jag vet själv hur det var att stå som åskådare oh titta på dom "stoora killarna" oh dom feta byggen.. Det krävs lite stake för att gå bort o fråga om en demo..

                              Organiserar man lite kan nybörjare skaffa sig kontakter innom miljön oh kanske våga komma igen. Det är oxå klart upp til var enkelt emmadeltakare att vara öppen oh prata med åskådare / publik och vara villiga att ge demo till folk som kommer på tävlingar.
                              Joakim Skovlund
                              Autodesign AS
                              Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                              Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

                              BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hur ska man locka fler tävlande?

                                Ett annat sätt att få folket till SQ bilarna är att ha en tävling vid sidan av där publiken får lyssna och lägga sin röst på vilken bil dom tycker låter bäst.
                                sigpicMS-SOUND
                                Micke7406

                                Comment

                                Working...
                                X