Announcement

Collapse
No announcement yet.

låda till orion hcca 10.4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • låda till orion hcca 10.4

    hej jag ska nu bygga en låda till en orion hcca 10.4 men vet inte hur stor den bör vara mm. Den ska vara i en liten bil och jag vill att den ska hänga med i svängarna. Jag funderar på en sluten låda men storleken vet jag ej, jag vet att de trivs i ganska små utrymmen 15-27 liter i sluten men jag vet inget om avstämning mm.
    vad blir skillnaden mellan en låda på tex 20l och en på 25?
    Den ska nog drivas av ett JBL GTO24001 = 2400wrms och som ström tror jag det blir ett Stinger sp1700.
    kan någon hjälpa mig?

  • #2
    Re: låda till orion hcca 10.4

    Är det 10.4 (äldre med grå kon) eller 104 (nya med svart kon)?

    Comment


    • #3
      Re: låda till orion hcca 10.4

      svart kon, vad är skillnaden?

      Comment


      • #4
        Re: låda till orion hcca 10.4

        Parametrarna skiljer en del. Om man i ett beräkningsprogram gör en sluten låda så att båda basmodellerna ska få ungefär samma frekvenskurva, då blir lådan runt 7-8 liter större för 104.

        I teorin är det bara mariginell skillnad på 20 och 25 liters låda till HCCA 104, jag tror nog att 20 liter ska funka.

        Comment


        • #5
          Re: låda till orion hcca 10.4

          ok för ajag har lite paltts brist, hur många liter tror ni att basen tar upp i lådan? i alla program jag kollat men så tycker den att jag måste skriva in fler saker som jag inte hittar... vad andvänder ni för att kolla låder mm? tack för savar

          Comment


          • #6
            Re: låda till orion hcca 10.4

            Enligt basens manual tar den upp ca 3,6 liter, om du bygger lådan 24 liter så hamnar nettovolymen omkring 20 liter.

            I de flesta (alla?) program ska det räcka med att fylla i Fs+Qts+Vas för att kunna räkna ut lämplig lådvolym och avstämning, däremot krävs Sd (konarea) och Xmax (linjär slaglängd åt ett håll) för att kunna se dels hur stora konutslag det kan tänkas bli och dels vilken portdimension som kan tänkas vara lämplig för att undvika flåsljud.

            Det är lämpligt att ange basens RMS-effekt när man ska kika på konutslag och portdimension, då får man ett hum om hur det blir när basen utnyttjas ordentligt.

            Till sist bör man komma ihåg att uträkningarna bara är teoretiska, flera saker påverkar hur det verkliga resultatet blir.

            Comment


            • #7
              Re: låda till orion hcca 10.4

              tack det kan hjälpa mig, uppskattas. vad andvänder ni för program?

              Comment


              • #8
                Re: låda till orion hcca 10.4

                Själv använder jag BassBox Pro.

                Comment


                • #9
                  Re: låda till orion hcca 10.4

                  Ok, ska man pröva.

                  Comment


                  • #10
                    Re: låda till orion hcca 10.4

                    vilken betekning är det som beskriver hur mycket platts basen tar i lådan, är det ej vas??? det står ju 9L vas...
                    Originally posted by Optima View Post
                    Enligt basens manual tar den upp ca 3,6 liter, om du bygger lådan 24 liter så hamnar nettovolymen omkring 20 liter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: låda till orion hcca 10.4

                      Vas anger den mängd luft som motsvarar upphängningens styvhet, eller nåt sånt. Den volym som basen upptar står inte alltid, om den gör det så står den utanför parametrarna. Displacement eller nåt sånt brukar det stå då.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: låda till orion hcca 10.4

                        "Speaker displacement" är en vanlig benämning, i just detta fall är det också den benämningen som står i basens manual. Måttenheten i manualen är dock kubikfot, man får räkna om till liter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: låda till orion hcca 10.4

                          Tack för snabba svar och den infon. Hur många liter tror ni man ska ha på en portad låda och vad skillnaden mellan den och att få en som spelar extra djupt.
                          Last edited by haapppoooo; July 11, 2011, 11:06.

                          Comment

                          Working...
                          X