Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd till Solo X 12 låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver råd till Solo X 12 låda

    Har en Solo X 12 som sitter i en bandpasslåda just nu. Basen sitter i den slutna kammaren och spelar in i den portade. Den är portat med 2 st 6" portar och avstämd till 42-43 hz.

    Tycker inte att jag kan få med dom lägsta frekvenserna i vissa låtar (lägsta frekvensen i Young Jeezy - Put On) så jag antar att den är för högt avstämd.

    Sen blir basen rätt så varm (känns på lukten).

    Täänkte istället bygga en portad låda till den så den kyls bättre och man kan ha lite översikt på den. När det gäller Tex värme och illaluktande rök


    Gissar på att det finns någon här som har byggt en "spela högt låda" till en sådan här bas.
    Vill inte skriva SPL-låda då jag tycker att det låter som en burp-låda.

    Vill alltså kunna spela musik högt, inte bara specifika frekvenser.

    Basen har 2x2 ohms spolar och är av den modellen som finns att köpa på dbakuten just nu (svart kon)

    Mvh Danne
    Hopp, ska man göra nu då?

  • #2
    Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

    Ja är inte riktigt säker nu men jag har för mig att den basen ska ha antingen 215 liter eller 315 liter portat. Men så fort Björn ser detta så svarar han nog eller så kan jag ta reda på det åt dig
    SM GULD 2009 ESPL 4
    SM GULD 2010 ESPL Unlimited
    HiFiMicke
    2011 BMW SQ EDITION Black On Black
    Team dBAkuten
    BMW e91 m-sport

    Comment


    • #3
      Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

      Har redan prata lite med Björn, dock inte om lådvolym. Enligt han som jag köpte lådan av så har Björn byggt denna.

      Men jag vet inte, känns som att det inte borde flexa och smälla så mycket i lådan om det är han som gjort den.
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • #4
        Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

        215 o 315 liter till en 12" bas tycker ja låter väldigt mycke... du tänker inte på solo x 18" hehe. för solo x 12" ska ju trivas i ganska små lådor.
        Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

        Comment


        • #5
          Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

          ja ja fick då en mindre chock då ja läste volymen!

          Comment


          • #6
            Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

            Vad jag vet så vill en Solo X 10 ha 180 liter för att prestera på topp. Men det är bara vad jag har hört.

            Får väl se vad Björn har att säga.
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #7
              Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

              Ha i åtanke att den absolut lägsta tonen i 'put on' är så snuskigt lågfrekvent att du vid poppande av andra låtar än just den troligtvis aldrig kommer märka av det :P

              Comment


              • #8
                Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                Jag hade rätt bra ljud i den frekvensen med min Solo X 18 som jag hade innan. Nu låter det mest som att basen ska paja.
                Hopp, ska man göra nu då?

                Comment


                • #9
                  Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                  Originally posted by Softis View Post
                  Jag hade rätt bra ljud i den frekvensen med min Solo X 18 som jag hade innan. Nu låter det mest som att basen ska paja.
                  Ställ på subsonicfiltret lite då?

                  För det låter som du spelar ganska rejält under lådans avstämning :P

                  Comment


                  • #10
                    Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                    Jo, ja kanske får göra de. Ska testa lite.

                    Men jag vill iaf ha en slotportad låda för att spela högt uträknad.
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                      hmm, 300 liter till en Solo X 12a? Min låda till Solo X 18 är på 300L +. å de är i överkant till musik.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                        Originally posted by Softis View Post
                        Jo, ja kanske får göra de. Ska testa lite.

                        Men jag vill iaf ha en slotportad låda för att spela högt uträknad.
                        Ja, det är Björn som har byggt lådan.

                        Använd subsonic.. Det är en bandpasslåda som inte är byggd för att spela den djupaste basen. Den var byggd för att piska på stenhårt och det gör den definitivt i en volvo 944 med trattarna upp genom hatthyllan.

                        Lådan var byggd för att spela högt med låg slutstegseffekt.
                        Den slutna lådan är ganska liten och därmed är basen dåligt ventilerad.
                        Därför känner du att basen luktar när du krämar på.

                        Btw min låda till solo x 18 var 120 liter och den lät bra till all möjlig musik.
                        Last edited by svampfest; December 21, 2009, 00:56.
                        sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                          Då har jag min Solo X 12 igen. Har inte satt i den i den portade lådan. Men det blir iaf en 178 liters (minus port och bas), hamnar runt 156 har jag för mig. Byggd i dubbla lager 22mm spån runt om, baffeln blir i 3 lager 22mm spån.

                          Ska nog bli stumt och bra
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                            har björn byggt den ärdet garanterat inte lådan det är fel på det vet jag därtimot kanske han inte byggt den till samma bil som duhar det har stor betydelse

                            Comment


                            • #15
                              Re: Behöver råd till Solo X 12 låda

                              Hans ord: Det är en discolåda

                              Därmed inget jag vill ha Nästan ren SPL låda blir det.... nästan
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment

                              Working...
                              X