Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

    tjusigt värre ... ser jue toppen ut de där å väldans trevlig bil ska göra lika ja å i min a4a... e jue cp trångt att dämpa ytterplåten nertill .. så blir fram me stickisen å kapa plåt .. sen blire plastning

    Comment


    • #17
      Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

      Jamen verkligen tjusigt!
      God inspiration med plastlösningen. I min tråd fick jag precis tips av Svugg om en lösning med metall och popnit... Men det här känns ju betydligt mer hanterbart )

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #18
        Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

        Originally posted by racer-putte View Post
        tjusigt värre ... ser jue toppen ut de där å väldans trevlig bil ska göra lika ja å i min a4a... e jue cp trångt att dämpa ytterplåten nertill .. så blir fram me stickisen å kapa plåt .. sen blire plastning
        Ja, det var ett rent h*lvete att komma åt där.. Är det en B7:a också? Alltid intressant att följa andra byggen i likadan bil såklart!

        Originally posted by zrken View Post
        Jamen verkligen tjusigt!
        God inspiration med plastlösningen. I min tråd fick jag precis tips av Svugg om en lösning med metall och popnit... Men det här känns ju betydligt mer hanterbart )
        Tackar! Vägde också fram o tillbaks med metall, men hade ju också problemet vid det övre hålet då det var tvungen försänkas så det hade varit betydligt jobbigare tror ja!
        2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

        Comment


        • #19
          Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

          Fyfan va hemskt de ser ut o dämpa dörrarna! =(

          Har också en a4, en B6 visserligen men är ju samma interiör =)

          Bara dämpat skuff/balja/skärmar hittils så dörrarna blir väl nästa steg men de lockar fan inte =)


          Hur stor skillnad blev det i din när du dämpade taket? Vill helst undvika de på min då jag har taklucka..

          Sen funderar jag på om det är värt att lägga nånting i golvet? De är ju rejält tjocka mattor i dessa bilar, men plåten i sig ser ju helt odämpad ut typ?

          Hur som helst! Kul bygge och riktigt fin bil! Dehär kommer följas

          Comment


          • #20
            Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

            Menn jag har för mig man kan dela dörren på dessa så att man kan ta loss ytterskinnet eller om man tar ur hela delen där hissmotor och allt sitter så det bara blir ytterplåten kvar...

            Comment


            • #21
              Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

              Originally posted by mr_c View Post
              Fyfan va hemskt de ser ut o dämpa dörrarna! =(

              Har också en a4, en B6 visserligen men är ju samma interiör =)

              Bara dämpat skuff/balja/skärmar hittils så dörrarna blir väl nästa steg men de lockar fan inte =)


              Hur stor skillnad blev det i din när du dämpade taket? Vill helst undvika de på min då jag har taklucka..

              Sen funderar jag på om det är värt att lägga nånting i golvet? De är ju rejält tjocka mattor i dessa bilar, men plåten i sig ser ju helt odämpad ut typ?

              Hur som helst! Kul bygge och riktigt fin bil! Dehär kommer följas
              Svårt att säga med taket, hade ju inte annat än originalljud i när det blev dämpat där.. Men de fattiga dämpningen som sitter på från fabrik uppe i taket är ganska patetiskt och det va ju stora ytor med endast tunn plåt i en avant, så det gjorde nog endel faktiskt vill jag tro!
              Har sett bild på en A4 sedan med taklucka och där var det ju mycket mindre ytor att det nog blir mer acceptabelt att skippa..

              Golvet tror inte jag heller gör mycket i dessa bilar, inte för mig o den kaliber mitt ljud kan spela iaf! Är nog skillnad om man verkligen går all-in på golvet, men jag satte endast ett par ark på ytorna som är under fötterna.

              Ledsen att jag inte är till mer hjälp!

              Originally posted by puttel View Post
              Menn jag har för mig man kan dela dörren på dessa så att man kan ta loss ytterskinnet eller om man tar ur hela delen där hissmotor och allt sitter så det bara blir ytterplåten kvar...
              Det stämmer, om jag vetat hur jävligt det skulle bli att komma åt hade jag gjort det direkt... Envisheten tog överhand och körde på ändå
              2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

              Comment


              • #22
                Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                Två lager silent coat på ytterplåten, ett på mellanväggen och lite mer i dörrsidorna.








                För att fästa spacern i dörren använde jag bult istället för samma lort som sitter original. Dessa är bara plastpluppar som är pressade in i hålen, men de ploppade ur hur lätt som helst.. Inte speciellt optimalt om man vill att de ska bli stumma!




                Silikon mellan spacer och dörr, sen använde jag Dynaliner som tätning för högtalaren.




                I dörrsidan sitter det en sorts plastring som trycker mot ytterkant på originalhögtalarna för att fungera som en slags tätning och inte låta ljudet försvinna ut i dörrsidan.
                Hade gjort spacerns mått för att behålla denna, att sitta nån mm från som syns när jag provmonterade sista gången.
                Försökte stärka den lite med silent coat och sedan satte jag en tjock tätlist på spacern som gör att kanten pressas mot och skapar en förhoppningsvis duglig tätning mot dörrsidan..








                Svårt att se kanske men här visas hur den trycker mot tätlisten.




                Sist dämpade jag lite mer med Dynaliner över allt och skruvade fast glasfiberpluggarna med lite silikon runt kanterna.








                Kabelskorna blev klämda och lödda på terminaler, sedan lite krympslang över.




                Ett annat problem jag fick var att fästa diskanterna då de var större än original.
                De är iklickade med clips som sitter i grillen.




                Fick hitta på en egen lösning som jag inte är direkt stolt över. Ser fattigt ut men kunde inte hitta nått annat sätt om jag ville behålla originalgaller.
                La ett antal lager med glasfiber och formade stripor för att passa runt diskanten som jag limmade fast med PL400 i dörrsidan.








                Kapade bort clipsen som håller diskanten och fick allt till att passa!



                2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                Comment


                • #23
                  Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                  Gallren för högtalarna tyckte jag va ganska täta. De kan inte tas av och sättas tillbaks igen då de är plastsvetsade på dörrsidan.
                  Nya kostade mig en dryg hundring per sida så det va inga problem!
                  Borrade ur det mesta och använde sen min dremel för att få bort så mycket som möjligt utan att ta bort strukturen som ändå blir lite skydd samt höll formen på gallret.
                  Satte små bitar av trä på baksidan med hjälp av PL400 som jag kunde häfta fast "acoustic transparent" fronttyg över, sen var det bara att använda en gammal lödkolv och smälta fast de nya gallren.
                  Försökte göra på samma sätt med diskanterna men det blev för trångt med tygen mellan dörrsidan och gallret att de inte kunde klickas i sina fästen.


















                  Och allt tillbaks på plats. Blev enorm skillnad bara när man stänger dörren och inte hört nått skaller från dessa ännu.

                  2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                  Comment


                  • #24
                    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                    riktigt cleant bygge, dörrsidorna ser mumsiga ut!
                    \m/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                      Eftersom jag skulle i med en egen baslåda betydde det att originalbaslådan blev obetydlig. Det friade upp ett fint litet utrymme som sitter backom en lucka till höger i skuffen och planen var att använda detta utrymme för säkringshållaren.






                      Först var tanken endast att såga ut en kontur i MDF och låta det vara snabbt och enkelt avklarat...



                      Men med bara detta skulle man se massa naken plåt från hjulhus/chassi vilket jag inte kunde leva med. Mer plastning plus många timmars spackel & slipande innan den tog formen jag ville ha.
                      Här fick jag bevis på att jag inte har stor erfarenhet med glasfiber, som synes med ett antal större luftbubblor.. Köpte en roller som användes hädanefter!
                      Använde samma fästpunkter som baslådan med hjälp av hålband som bockades till.













                      Sen ville jag ha några snygga genomgångar för kablarna som skulle in. Jag hade en bild i huvudet hur jag ville det skulle se ut och tog mig lååång tid innan jag fann en passande lösning.. Nämligen öronpiercings!
                      Kallas även tunnlar och var perfekt då de fanns i alla storlekar för mina kablar och varierande utseende. Just dessa köptes via Ebay och kom från kina, väldigt billigt jämfört med svenska sidor och såklart återspeglas det i kvaliten men för mina ändamål spelade det ingen roll!
                      Då var det bara att försänka baksidan och lite smältlim för att hålla dem på plats.









                      För hållaren skaffade jag kromat kopparrör från Biltema som jag använde som spacers för att lyfta upp den en aning från MDF'en.







                      Målade den mattsvart och för att snygga till den ännu lite till ritade jag upp en "Audison Connection" logga i illustrator som jag fick skuret som klistermärke hos en designfirma i närheten.









                      I sista minut bestämde jag mig för att behålla slutsteget som sitter monterat på baslådan original och driver bakdörrarna. Hade alltså tänkt låta bak vara dött men kan va fint när man har passagerare med, när jag är själv fade'ar jag bort dom ändå.
                      Eftersom jag inte planlagt för detta blev placeringen lite lustig och kunde säkerligen blivit löst snyggare, men den syns aldrig som den sitter nu.




                      2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                      Comment


                      • #26
                        Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                        RIKTIGT SUPERNICE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                          Originally posted by racer-putte View Post
                          RIKTIGT SUPERNICE
                          Tack! Mera kommer troligtvis imorgon...
                          2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                          Comment


                          • #28
                            Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                            Snyggt! Enkelt och stilrent, gillar lösningen för kabelgenomföringarna.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                              Håller med föregående , gissar på att dörrarna spelar riktigt gott!
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • #30
                                Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

                                Originally posted by Hewi View Post
                                Håller med föregående , gissar på att dörrarna spelar riktigt gott!
                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Snyggt! Enkelt och stilrent, gillar lösningen för kabelgenomföringarna.
                                Tack ska ni ha! Genomgångarna är jag absolut nöjd med, relativt billigt och finns ju tusentals varianter i alla olika storlekar. Hade inte sett detta använt i mitt syfte innan men sett några som börjat efter min tråd blev utlagd på DIYMA, kul att ge tillbaks inspiration liksom!
                                Dörrarna spelade bra, men inte fått testa dem än med rätt delning så jag kan spela dem ännu högre med nya 80PRS'n ja köpt, så ser fram emot de till våren när den ska ut ur vinterdvalan igen!
                                2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

                                Comment

                                Working...
                                X