Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

    Hejsan
    Jag håller på / har hållt på att koppla ljud i min bil nu i snart 3 månader, har av olika skäl stannat av varje gång jag börjat, och aldrig blivit klar, och det har varit pga att jag har missljud i högtalarna och jag kan inte hitta felet

    Vi börjar med att nämna lite grundläggande info för er som vill försöka hjäla mig
    Systemet är uppbyggt på detta sätt (inget märkvärdigt):

    Slutsteg
    * 12V från 12V på batteriet, ca 1-2dm till säkringshållare, dragen genom torpeden sen via en tröskel hela vägen bak till baksätet där slutsteget ligger (På tyg)
    * GND är draget från ett sätesfäste (renslipad metall) och går in i ett delningsblock, där det dock bara sitter en kabel utåt (till slutsteget)
    * Remote från ISO (Läs nedan)

    Huvudenheten (kopplat via ISO, 4 kablar är inkopplade, resten klippta och undanstoppade)
    * 12V (direkt draget med ny kabel av mig, för att inte "riskera" att bilens orginal via ISO är dålig)
    * GND (direkt draget med ny kabel av mig)
    * Tändning (Bilens orginal)
    * Remote (Dragen av mig till slutsteget)

    Jag tycker inte att det varit några konstigheter än så länge

    Högtalarna
    * 4st, 3st inkopplade just nu
    * Egna dragna kablar med kabelstrumpor och krympslangar

    Lågnivå
    * Dragen via mittkonsollen, vad jag sett ligger inga kabelstammar eller liknande längs med några signalkablar

    Utbytta produkter utan att felen försvann:
    * Samtliga högtalare (Trodde felet kunde vara pga slitna / dåliga högtalare)
    * Samtliga högtalarkablar (Trodde felet kunda vara pga dålig kontakt, dåliga kablar, dålig dragning, vill ej påverkas av orginalkablage)
    * Huvudenheten (Trodde att felet var pga Signaljord-fel)
    * Slutsteg (testat 3 olika, Mac Audio, Alpine & Pioneer)
    * Lågnivå (Testat 4 olika, olika dragna för att inte vara påverkade av någon störning)

    Har testat de flesta grundläggande felsökningar som tex
    * Kopplat ur allt annat än det jag behöver för att starta slutsteg + huvudenhet (Dvs någon Antennkabel, Backkamera, USB kabel osv har EJ varit inkopplad)
    * Kopplat ur all övrig utrustning (Baslåda, Slutsteg, Kondensator till Baslådans Slutsteg mm)
    * Kör självklart inte bilen när jag testar, ej heller Tändning (för att utesluta tex Soppapumpar osv), Radioläge som gäller
    * Spelar ingen musik eller någon typ av ljud när felet uppstår, har inte ens testat spela något förren jag har tyst i högtalarna när jag inte spelar något :P

    Tanken / Planen är att ha ett fyrkanalssteg som driver framsystem + bakdörrar, 6.5" (coax) + UP1C diskanter fram och 5.25" bak (coax) och då med hjälp av 2st Lågnivå (fram+bak)

    Och nu till felet

    När jag startar stereon (Radioläge) så lät det först som ett generatorljud, ni vet hur det låter, det var med bara EN högtalare inkopplad, jag kopplade in fler (+2st så det är totalt 3) då övergick det till ett "donkande" ljud ca var annan sekund eller så

    Vet inte riktigt vad nästa sak som kan vara fel är? Jag har bytt ut all hårdvara redan, inkl kablage, har tagit bort ALLT som har med orginalkablage / inkoppling att göra, det ENDA kvar som är från "bilens orginal" är 12V Tändning på ISOn

    Den enda saken jag inte testat än är att ha samma GND på HU som på Slutsteget
    Som sagt jag har bytt Huvudenhet till en helt ny Kenwood DDX-6021BT

    Har ni några ideer om vad som kan vara fel?


    Om det gör någon klokare så gäller det en Hummer H2

    Ändring:
    Jag har nu testat med samma jord till HU och Slutsteg, gjorde ingen skillnad alls :/
    Ska testa och se om jag kan hitta en bättre jordpunkt till stereon än den jag har, vet inte hur perfekt den är

    Såhär ser den ut nu:

  • #2
    Re: Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

    Provat dra RCA utanför/ovanför/rakt igenom bilen ?
    Fixa en till/grövre jordkabel till batteri, generator samt från kaross till m-block.
    Provat dra separat jord samt plus till stereo ?
    prova koppla bort stereo från rca och se om du får samma ljud i högtalarna endå.

    Hör av dig annars vid tillfälle så kan jag förklara lite mer samt visa lite mer på vad du kan göra i din bil.
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

      Originally posted by henkz View Post
      Provat dra RCA utanför/ovanför/rakt igenom bilen ?
      Fixa en till/grövre jordkabel till batteri, generator samt från kaross till m-block.
      Provat dra separat jord samt plus till stereo ?
      prova koppla bort stereo från rca och se om du får samma ljud i högtalarna endå.

      Hör av dig annars vid tillfälle så kan jag förklara lite mer samt visa lite mer på vad du kan göra i din bil.
      Grattis till post #1000
      Och ja HU har egen 12v och gnd draget helt oberoende av orginalkablage.
      Har prövat dra en rca/lågnivå rakt över inredningen
      Har prövat använda samma jord för HU och slutsteg

      Är osäker på vad som händer om jag drar ur alla lågnivå, sist jag testade så blev det tyst när jag gjorde det

      Noterade även att om jag drar ur signalkabeln för framsystemet (channel a) så låter det fortfarande i högtalarna fram, måste vara fel på steg-sidan då va? Annars om HU skickar fel så bordd det bara bli till den kanal som är inkopplad?

      Vid tillälle ska jag in till AVD och de får kolla på det, men du kan gärna få pröva du med

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

        Låter som att det är knas på stegsidan där ja, alt är att terminal från högt ligger mot plåt etc.
        Men som sagt, jag tittar om du vill samt jag har steg som vi kan prova med istället...
        Mitt nummer är 0706957680 slå mig en signal ihelgen så kikar vi på de...
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

          Jag jobbar i helgen Men ska vara efter att man slutar då isåfall, efter 20:00 typ
          Tills dess ska vi se hur o-lat jag är och om jag faktiskt försöker förbättra något i veckan :P Så det är så helt och bra som möjligt för felsökning :P

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp en nybörjare: Problem med missljud vid inkoppling av billjud

            Originally posted by Znurf View Post
            Jag jobbar i helgen Men ska vara efter att man slutar då isåfall, efter 20:00 typ
            Tills dess ska vi se hur o-lat jag är och om jag faktiskt försöker förbättra något i veckan :P Så det är så helt och bra som möjligt för felsökning :P
            Ta nån kväll framöver här då dock efter 19-1930 funkar för min del.. dock ganska mörkt ute...
            BilstereoPiraten
            CDT Fantast

            Comment

            Working...
            X