Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Polo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: VW Polo

    Lägger upp projekttråden här också, hoppas det kan inspirera någon.

    Bilen jag bygger i är en VW Polo 1,4TDI från 2004, Tyskimport, lagom mätarskruvad men i mycket bra skick! Jag har mappat den och den går förvånansvärt fint, dryga 100hk och drar väldigt lite om man vill

    Numera sänkt ~40mm och rullar på 17" hjul, den får kanske en Ljus toning runtom lite senare. I övrigt kommer den inte "stylas" mer än så. Bilder från när jag precis fått hem den:





    Vad skall hända då?
    Den skall bli en ganska tung bilstereobil med fokus på SQ, men ändå fortfarande vara 100% bruksbil hade jag tänkt.
    Vissa av prylarna jag tänkt "stoppa i" tävlade jag med i Rookie 40000 år 2006 (Blå Audi A4), vissa är köpta senare.
    Eftersom jag sa tung bilstereobil så menade jag att mycket saker skall i den, Det kräver en del planering iom. storleken för att fortfarande vara "bruksbilsvänlig". Jag vill åtminstånde ha lite plats kvar i skuffen till en matkasse eller två, och det skall inte skrika ombyggt om inredningen...
    Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

  • #2
    Mellanregister och diskant...

    Mellanregister och diskant...

    Jag började efter urmontering med att bygga om instrumentbrädan såhär:











    Brädan är dämpad med Dynamat undertill, ringarna runt högtalarna är orginalringarna till 5,25orna som är lite modifierade (spacklade och lackade) för att passa formen av brädan.
    Phoenix Gold Titanium Elite 5 heter framsystemet, det delas passivt vid 3000Hz 24db/oct. med det biffiga filtret som hör till.
    Diskanten är nu efter en del testande utbytt mot en Pioneer PRS som jag tycker låter en hel del snällare och mindre vass, den sitter tillsvidare monterad som på bilderna men kan hända att jag testar en lite annan montering senare.
    Last edited by Theo; August 25, 2009, 00:25.
    Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

    Comment


    • #3
      Re: VW Polo

      Fint bygge Theo, kommer följas.

      // Janne

      Comment


      • #4
        Re: VW Polo

        Tack, haha Janne K....? Tjena isåfall!
        Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

        Comment


        • #5
          Re: VW Polo

          Heh yeees, live and kickin! Allt bra eller?
          Blir jävligt impad av ditt bygge, fick ju till brädan riktigt bra.

          Comment


          • #6
            Midbaslåda...

            Midbaslåda...

            Jag har tidigare byggt ett antal dörrsidor, vissa med extremt mycket tid nerlagt på dem och det kan ju bli jäkligt snyggt, och även bra om man gör rätt. Men den här gången ville jag testa något nytt. Jag började utforska utrymmet under instrumentbrädan/fläkten, och såg att det nog skulle funka med en liten sluten låda där, så jag började pussla med små MDF bitar och lite plast...





            7 liter var max vad som gick att få ut utan att fotutrymmet blev lidande, lite speciell design


            Efter en del mycket positiva tester så satt jag dit en ring och spacklade runt den för att få en snygg form och något att fästa ett galler i senare


            Efter lite mer spackel så klädde jag in lådan med svart superstretch-vinyl, (som jag tyvärr inte har några bilder på). Men såhär ser det ut när man tittar in i bilen med lådan monterad

            Lagom diskret

            Jag började först med att testspela med en polares JL Audio W0 8", den tålde 1000W från ett bryggat Genesis DMX förvånansvärt bra och spelade långt över förväntan! Oerhört effekttålig, troligen mycket beroende på den väldigt lilla lådan. Det vibrerade i princip ingenting om inredningen heller, inte fel!

            Jag hade tidigare köpt på mig en begagnad något fetare Hertz ES 200 som såklart skulle testas med, och jäklar! vad den spelar Tål att pressas riktigt hårt och spelar med riktigt bra kontroll på väldigt höga volymer! Jag är grymt nöjd med den än så länge, egentligen klarar man sig bra utan riktig subbas men inte jag i längden

            fortsättning följer...
            Last edited by Theo; August 25, 2009, 00:31.
            Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

            Comment


            • #7
              Re: VW Polo

              Ser bra ut Theo. Men PRS-diskant bättre än Elite (Morel) ??? Jag tycker ju diskanten är sämsta biten i PRS-systemet. Där ser man vad en installation kan göra.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: VW Polo

                Jag tycker den är mer lättlyssnad, framförallt på högre volym (som det blir en del av). Jag är kanske inte rätt man att uttala mig om hur högtalare låter, men jag tycker att PRSarna är inte riktigt lika detaljrika kanske. Mer åt det "gosiga" hållet eller nått och det tyckte jag passade Kan ju hända att jag testar elite-diskanten senare igen, och tycker annorlunda. Jag kör såhär ett tag...

                Tack föresten! //Theo
                Last edited by Theo; August 26, 2009, 17:20.
                Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

                Comment

                Working...
                X