Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 bra ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: bmw e39 bra ljud

    Originally posted by Nielsen
    Oavsett vad som byggs (inte bara på detta forum altså) så talas det inte så ofta om hur mycket jobb och tid som går åt till att välja grejer och material, saker som lirar ihop. Jag uppfattar det som att du tänker undersöka ämnet noga och välja med omsorg och överväga nyttan med varje inköp. Intressant tycker jag.

    Ang resonansen då. Jag tror att det finns en risk att vi talar om varandra i dörrfrågan. Baffel och element sitter stumt monterade i dörr.
    Dörrsidan är bara en fasad till dörren om man så vill. Jag har bilder på det längre bak i tråden. All plåt i dörrarna är dämpad, gissar att det rör sig om ca 5kg dämpning per dörr i nuläget. Undrar om ett andra lager ger effekt. Kanske kan va ide att lägga ett par lager till på det största plåtytorna...

    Om det är avståndet mellan dörrarna som är problemet så blir jag nog tvungen att ställa till det i eq:n, men jag har inte testat att det än, jag vill hellre åtgärda problemet på riktigt om det går. Har du nåt tips på hur man enklast ringar in avståndet som felkälla...
    Det skulle kunna vara en "luftläcka" oxå. Ibland kan man få konstiga ljud av att det inte är tätt och det finns ju rätt mycket som läcker i en dörr tyvärr.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #62
      Re: bmw e39 bra ljud

      Originally posted by jonash View Post
      Eftersom jag vet lite mer så kan jag säga att om dem middarna som finns i besittning nu installeras rätt så behövs knappt nån sub.....
      Tänkte skriva "verkar fått till framsystemet", men så kollade jag igenom tråden o hittade ovan...

      Det är inte alla som hamnar där, så grattis.
      (O då ställer det ännu högre krav på sub/montage/tweakning, men det ska nog gå)

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #63
        Re: bmw e39 bra ljud

        Originally posted by Nielsen
        Quotar mitt eget inlägg här

        Var det ingen som blev ens lite provocerad att mitt subsågande.

        Tacksam för förslag och/eller problematiserande i subämnet.

        Hjälp
        Byt bil!

        Har inte byggt i en BMW så har inga konkreta råd att ge.
        Men mycket sitter i tidskomp och delning. Kupéns påverkan kan göra att man får dela helt annorlunda än i teorin. Fick dela min 8" i Corradon vid 35Hz för att den inte skulle gå för högt.
        Har du bra middar så räcker det att subben spelar bara de allra lägsta frekvenserna. Spelar de för mycket i samma område så lär det grötas ihop.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #64
          Re: bmw e39 bra ljud

          Originally posted by Nielsen
          Quotar mitt eget inlägg här

          Var det ingen som blev ens lite provocerad att mitt subsågande.

          Tacksam för förslag och/eller problematiserande i subämnet.

          Hjälp
          En av de bästa sub jag hört när det gäller det absolut lägsta frekvenserna, var i GZ Peugeot. Den har överraskande kraft i botten, men saknar lite attack. En tolva monterad open-air och spelar ut i motorrummet.

          Oftast får man antingen eller. Bråddjup botten eller punch, bara att välja, men oftast inte båda från samma element. En del experimenterar med två olika subbar som delar på jobbet sas. En lite mindre som fixar punchen och en större för mullret. Funkar oftast bra, men kräver ytterligare ansträngning med tidskomp och annat.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment

          Working...
          X