Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cerwin-Vega Stroker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cerwin-Vega Stroker

    Har några oanvända Cerwin-Vega Stroker element av den äldre modellen liggandes. Tycker själv att de är ganska snygga så jag tog några bilder

    Någon annan som använder sig av den här äldre Stroker serien?

    Detta är riktigt gamla element men som var extremt kraftfulla på sin tid. De tog hem många världsrekord i tävlingar och står sig ganska bra även bland dagens baselement, inte minst 18” modellen som har annat magnetsystem, kraftigare talspole och betydligt bättre slaglängd jämfört med 12/15 versionerna.

    Elementen har spindel både på fram och baksidan för att garantera linjär slaglängd och möjlighet till att påverka T/S parametrarna via en justerskruv på framsidan (något man dock inte bör pilla med om man inte vet vad man gör).

    Ska ev bygga en låda till 12" för att ha i bilen. Har en annan 18" som sitter i ett horn som används till fester osv men den här kanske hamnar i en mer välgjord basreflexlåda så småningom. Har även en fabriksny 15" men den har jag inte orkat ta några bilder på.








    Last edited by P1200VB; September 22, 2011, 13:51.

  • #2
    Re: Cerwin-Vega Stroker

    Ahh nostalgi på hög nivå, minns när jag hade en Stroker 18" i min lilla 1a kopplat till ett bryggat LAB gruppen 1600... Tror även grannarna minns det, jag spelade så tavlorna i grannkärringens bokhylla ramlade ner.... ! Stroker(gamla mod) är väl även den sista basen Gene Cerwinsky(stavning?) var med och utvecklade ?? Jag tycker att de gamla modellerna är riktigt bra fortfarande, inget för den som gillar sq dock. Dessutom är dem ju snygga i sin brutalitet,det är liksom inget snack om va de ska användas till...

    Comment


    • #3
      Re: Cerwin-Vega Stroker

      Ja det stämmer att han var med och utvecklade den. Den här serien är en vidareutveckling av "ur strokern" som kom någon gång på 70-talet om jag inte minns fel. PA högtalare i grunden, därför de har lite speciell karaktär. Själv så tycker jag faktiskt att de låter bra, gillar den hårda klangen i ljudet.

      Comment


      • #4
        Re: Cerwin-Vega Stroker

        Nostalgi! riktigt goa basar! Skulle gärna vilja ha en 18" spelandes i bilen!

        Comment


        • #5
          Re: Cerwin-Vega Stroker

          Fina bilder på fina basar. Har själv en 18" i bilen

          Comment


          • #6
            Re: Cerwin-Vega Stroker

            Tackar. Tagit några bilder på den Stroker 15 DVC jag har liggandes, också fabriksny. Så nu har jag totalt 4 st Stroker 18" varav tre av dem är oanvända, en oanvänd Stroker 15" samt 2 st oanvända Stroker 12"




            Comment


            • #7
              Re: Cerwin-Vega Stroker

              Samlar du eller något?
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Cerwin-Vega Stroker

                Lite så, fast de är ju tänkta att användas. Har en 18" som jag använder i ett horn och har med på fester osv sen tänkte jag bygga en låda till antingen en 12" eller 15" och ha i bilen så småningom och ev en basreflexlåda till en 18" för att ha hemma till stereon.

                Hade en 18" i en basreflex förut men den sålde jag innan jag flyttade till lägenhet. Fungerade ganska bra men var lite väl lågt avstämd (24Hz), tror Stroker basarna låter bättre om man stämmer av dem runt 30Hz eller något högre och effekttåligheten blir ju betydligt högre också.

                Spelade så att hyresgästernas kristallkrona ramlade ner från taket en gång, då var man inte så populär.

                Comment

                Working...
                X