Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kenwood kdc-x5200bt vs Alpine 178bt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kenwood kdc-x5200bt vs Alpine 178bt

    Hej!

    Har dom senaste 4 åren haft en Alpine178bt som huvudenhet, men fick i början av året lov att sälja hela anläggningen till följd av plötsligt strul med bilarna jag skulle bygga i.

    Då jag varit nöjd med 178bt så tänkte jag beställa en ny till mitt nuvarande bygge, men när jag tittade runt på sidan jag skulle beställa ifrån hittar jag en Kenwood kdc-x5200bt som på papperet erbjuder samma/liknande egenskaper till halva priset av Alpinen.

    Visst skiljer det på filtrena i dom då Kenwooden har 13 bands grafisk vs
    Alpinens 9 bands parametrisk.
    Kenwooden har i sin tur tätare steg i tidskompet, 2cm gentemot 3.2 hos Alpine.

    Kommer till 99% att lyssna på musik med Spotify som källa kopplat via usb.
    Stegen jag har är Gladen fd75c4 och Gladen fd130c2.
    Högtalare blir antingen Gladen sqx eller zero pro.

    Frågan i slutändan blir om någon har ingående erfarenhet av båda dessa spelare och vill/kan förklara vad dom kritiska skillnaderna är på dom, samt om karaktären på Kenwooden passar sig med övrig utrustning.

    Självklart är det mina öron som ska trivas med ljudet och det bästa är ju att själv lyssna på båda, tyvärr så finns inte den möjligheten just nu, därav jag frågar här om råd.


    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Kenwood kdc-x5200bt vs Alpine 178bt

    Kan svara på mina egna frågor nu när jag tittat mer ingående på specarna.
    Alpinen går tyvärr bort eftersom filtrena inte klaffar med mina behov då jag ska köra hela systemet aktivt.

    Alpinen har 200hz högpass som högsta värde på front och rear, så det går inte att få till det med diskantdelningen.
    Jag tycker att det känns väldigt konstigt att en huvudenhet med förövrigt fina egenskaper ska ha så begränsade filter, kanske har jag missat någon info kring filtrena helt enkelt.

    Valet föll nu på en Kenwood kdc-x5200bt, återkommer framöver med lite info om den när jag testat och bekantat mig med den.

    Comment


    • #3
      Re: Kenwood kdc-x5200bt vs Alpine 178bt

      Det finns ju Alpine 193BT och 195BT, båda går att köra 3-vägs aktivt.

      Mvh Micke

      Comment


      • #4
        Re: Kenwood kdc-x5200bt vs Alpine 178bt

        vad säger du om bytet ?
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

        Comment

        Working...
        X