Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till MDS Audiophile 1090 10"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till MDS Audiophile 1090 10"

    Hej!
    Fick en gammal goding, en MDS Audiophile 1090 10" av en kompis som jag nu skulle vilja bygga en låda och se ifall man kan få den till att spela dugligt för mina öron.

    Är sugen på att bygga en portad låda främst för den högre verkningsgraden och att basen kan bli lite mera lättdriven i en portad låda.

    Någon här som testat denna bas i en portad låda med gott resultat eller är det bara sluten som gäller? Målet är iaf att den ska fylla ut ljudet, möta upp och spela dom lägre frekverserna som mitt Hertz HSK 165.4 framsystem inte klarar av.
    Har blandad musiksmak så lyssnar på det mest så ska gärna vara en avstämning som fungerar och spelar så brett som möjligt.
    Tanken är att jag ska testa driva den med 2kanaler på mitt Focal Solid4 steg vilket ger ca. 200Wrms i 4ohm.

    Har för övrigt inte jättemycket plats att tillgå i bilen pga. en hundbur så kan inte bygga en jättestor låda men en 30-40liter borde inte vara nått större problem bara jag anpassar måtten. Bilen är en Passat variant-2004

    Av MDS fick jag som förslag att bygga denna låda, men den verkar vara gjord för ett litet rum som det står i beräkningen kan den ändå fungera skapligt i en bil?


    Det är denhär modellen av bas ifall det finns någon äldre/nyar modell av audiophile.


    MVH. Henrik

  • #2
    Re: Låda till MDS Audiophile 1090 10"

    30L, 3" port, 20-25cm långt förefaller intuitivt rimligt givet grafen där uppe, för en liten musikbas.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Låda till MDS Audiophile 1090 10"

      längden på röret är det med eller utan trattar? Finns det någon risk för att det blir blåsljud med sån liten port? eller blir det struligt ifall man skulle vilja sätta en 4" port istället för att minimera risken för oljud från porten kanske?

      Comment


      • #4
        Re: Låda till MDS Audiophile 1090 10"

        3" brukar räcka fint till 10", givet du inte har massor med effekt heller.
        Ska du köra 4", får du jaga rätt på en ny simulering, röret kommer behöva vara längre, och därmed ökar totalstorleken på lådan.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Låda till MDS Audiophile 1090 10"

          Okej får testa med en 3" port då Hur skulle det påverka lådan om reflexröret inte går att sätta på baffelsidan?

          Måste räkna om måtten på lådan från ritningen ovan, men fortfarande få ut samma litermått, lådans djup eller höjd får inte överstiga 27cm. lådan måste stå på sida så måste nog antingen bygga lådan så att porten kommer ut på sidan av lådan eventuellt ut genom toppen av lådan, blir det dåligt? annars kan lådan byggas så att den ligger ner och spelar uppåt mot taket med bas och reflexrör på baffelsidan, vilket alternativ kan tänkas låta bäst, vet att i en kombi är det generellt bäst att ha bas och port på samma sida spelandes bakåt men pga. det bergränsade utrymmet lär inte det vara möjligt. MVH

          Comment


          • #6
            Re: Låda till MDS Audiophile 1090 10"

            Tänkte att jag bygger lådan såhär ifall jag har den liggandes så det spelar upp emot taket.
            försökte räkna ut så att det iaf finns 7cm tillgodo mellan väggen och reflexröret där det slutar, för visst är det så att det avståndet bör vara samma som portens storlek?
            Det enda jag är fundersam över är ifall jag får plats med basen är inte säkert på hur stort hål basen behöver en 10" bas är väl generellt 25cm yttermåttet iaf?


            Hade varit enklare att bygga en låda med porten på annan sida än basen, men blir det märkbart sämre?
            typ på detta viset, eller kommer det inte att spela i fas om det blir någon fördröjning när porten inte är på baffelsidan? samt måste reflexröret ha ett exakt avstånd av samma storlek som porten i från en vägg för att det ska bli rätt?
            Last edited by Benz_89; April 20, 2015, 13:24.

            Comment

            Working...
            X