Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Tyvärr är det några veckor bort innan dubbelmidsdynaudio låter igen (7")

    Pierre
    Ja det skulle vara kul at höra, tycker ju att de morel byggda U6 påminner lite i ljudet om oldschool dynaudio, och vad jag tycker om dem har jag ju skrivit ganska klart : ) Ps så köpte jag upp ditt gamla par med miniblocks här om dagen.

    När har du kvällsöppet?

    Mvh

    Fredde
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • #32
      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

      Originally posted by Fluff View Post
      Ps så köpte jag upp ditt gamla par med miniblocks här om dagen.

      När har du kvällsöppet?

      Mvh

      Fredde
      Kul, dom drev tidigare dom dubbla 7"-arna.

      Dåligt med äkta öppettider 2014(och någon vecka till i 2015), så "enl. ök" fungerar bra.
      070-152 82 44 prat eller sms
      billjud@seastreamsgarage.se
      eller ett pm "här".

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #33
        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

        Du kan ju köpa ett handsfack på skroten o kanske köra en 8" i handsfacket :P

        Comment


        • #34
          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

          Inget är omöjligt, handsfacken är dock i mycket sprick vänlig hårdplast : )
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #35
            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

            Originally posted by Fluff View Post
            Inget är omöjligt, handsfacken är dock i mycket sprick vänlig hårdplast : )
            Stärk med glasfiber sen dämpa utsidan?:P

            Comment


            • #36
              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

              Tja, subbas tankarna får vänta, har nog med huvudbry avseende framsystemet, men är något jag tänkt lite på, och lutar åt en RF T1 10 tummare eller två, men det är inte skrivet i sten, har som sagt en rejäl samling prylar, och den blir inte mindre, som den prylbög jag är, så är jag på jakt efter en DLS X12 (2 ggr 3 ohm), eller ett par DLS UW10 or skulle sitta fint, om någon känner för att avyttra En UW10 som frontsub skulle vara läckert !
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #37
                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                Villes prat om bas la lite krokben för mig, så kom hem med en nyinköpt DLS Nobelium 12I idag........... Så principfast klarade jag att vara ��, men skall förhoppningsvis ha bestämt mig för vilka mid basar det blir imorgon. Nästa steg efter det blir att lära mig plasta.

                Fluff
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • #38
                  Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                  Haha åh fan :P sj kommer ja byta ut gladen sqx8a mot en gz hydrogen 20x kommer lira i 10 liter slutet i handsfacket

                  Comment


                  • #39
                    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                    Låter skoj, hur långt ner i frekvens kommer den innan den slår i f-3db på 10 liter?
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • #40
                      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                      kretiva inspel önskas,

                      Nu har jag spelat UP6I (alukon) mot UP6 ("plast kon) i många timmar, och som midbasar i mina testlådor låter de väldigt likt (mellan hp50hz/12db och lp 450hz/12db).

                      Har inte vågat köra gigantiskt mycket effet in i dem då mitt ena yellowtop batteri har sagt upp sig och jag nu kör testriggen på ett batteri. Samt att jag inte vill bli lynchad av grannar och sambo. Men har poppat på med middarna i 2 ohm på ett genesis 4 Ch och diskant/mid på andra kanalparet.

                      Och det låter banne mig identiskt, så är det så dumt att jag skall välja UP6I elementen för att det har samma kon design som den nyinförskaffade Nobelium 12I basen? Känns lite tacky....

                      Så om någon har andra inspel och förslag om fördelar respektive nackdelar mellan UP6 och UP6I så mottages det med tacksamhet.

                      Mvh

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • #41
                        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                        Jag var ju som tidigare nämnts, varit högst begränsat princip fast när det gällde att inte ens tänka på Subbas innan framsystem var på plats i bilen.

                        Tror jag tar och snickrar en låda efter DLS föreslagna volym på vinden ikväll till Nobelium 12I basen, kan behöva lite omväxling efter allt midbas lyssnande. Och faktiskt skönt göra något med händerna. Fick en färdig kapad port med rätt längd tillsammans med basen, så portad 34 liters låda skall snickras. Och om jag inte gillar den kan jag ju lätt bygga om den till 34 liter sluten som också är den rekommenderade slutna lådtypen, men då fick man bara köra en talspole för annars blev QTS värdet inte något vidare. Men testa alla alternativ skall jag definitivt. Men är grymmt skeptisk till en 12a i portad låda med en 3 tums port, men jag har haft fel förr.

                        Fick lyssna på en Norrman som hade samma bas i sin laserblå golf, men han vägrade tala om vad den spelade i för volym i somras, men det såg betydligt större ut än 34 liter brutto innervolym, men det är ju svårt at veta, men sjukt bra lät det drivet av ett gammalt dls D1000.

                        Så nu skall jag laga mat till familjen, så att jag sen får snickra i fred : )

                        Fluff
                        Attached Files
                        Last edited by Fluff; January 6, 2015, 18:04.
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #42
                          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                          Originally posted by Fluff View Post
                          Låter skoj, hur långt ner i frekvens kommer den innan den slår i f-3db på 10 liter?
                          vet ej.. gz har ju fs 36 o sqx8 har ju fs på 45 hz.. på en sida rekomenderar de 10-15 liter men pmshopen o de säger 10 liter slutet
                          Last edited by ville91; January 6, 2015, 18:14.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                            Originally posted by Fluff View Post
                            Jag var ju som tidigare nämnts, varit högst begränsat princip fast när det gällde att inte ens tänka på Subbas innan framsystem var på plats i bilen.

                            Tror jag tar och snickrar en låda efter DLS föreslagna volym på vinden ikväll till Nobelium 12I basen, kan behöva lite omväxling efter allt midbas lyssnande. Och faktiskt skönt göra något med händerna. Fick en färdig kapad port med rätt längd tillsammans med basen, så portad 34 liters låda skall snickras. Och om jag inte gillar den kan jag ju lätt bygga om den till 34 liter sluten som också är den rekommenderade slutna lådtypen, men då fick man bara köra en talspole för annars blev QTS värdet inte något vidare. Men testa alla alternativ skall jag definitivt. Men är grymmt skeptisk till en 12a i portad låda med en 3 tums port, men jag har haft fel förr.

                            Fick lyssna på en Norrman som hade samma bas i sin laserblå golf, men han vägrade tala om vad den spelade i för volym i somras, men det såg betydligt större ut än 34 liter brutto innervolym, men det är ju svårt at veta, men sjukt bra lät det drivet av ett gammalt dls D1000.

                            Så nu skall jag laga mat till familjen, så att jag sen får snickra i fred : )

                            Fluff
                            känns som 34-35 liter portat e för liten för en 12a.... skulle kört kanske 45-50 liter netto om den ska gå djupt. kanske avstämning 37-38 hz sedan 250-300 cm2 slotport

                            Comment


                            • #44
                              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                              Originally posted by ville91 View Post
                              känns som 34-35 liter portat e för liten för en 12a.... skulle kört kanske 45-50 liter netto om den ska gå djupt. kanske avstämning 37-38 hz sedan 250-300 cm2 slotport
                              Är det inte lite halvsvårt att bara kunna gissa sig fram en storlek på lådan samt port? Enligt DLS själva så säger dom 36,5L portad till just detta element.
                              Jag har själv varit i kontakt till Gunnar på DLS om denna låda, och han säger att lådvolymen stämmer av det som står i informationen.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                                Originally posted by Emil.S View Post
                                Är det inte lite halvsvårt att bara kunna gissa sig fram en storlek på lådan samt port? Enligt DLS själva så säger dom 36,5L portad till just detta element.
                                Jag har själv varit i kontakt till Gunnar på DLS om denna låda, och han säger att lådvolymen stämmer av det som står i informationen.
                                ja sa bara att de literna låter lite för en 12a i portat. 34-45 liter sluten brukar va optimalt till många 12or.. men mejla dls om låda till den

                                Comment

                                Working...
                                X