Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av ljud i Volvo S60!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradering av ljud i Volvo S60!

    Kan ju börja med att säga hej till alla... HEJ!

    Denna tråden kanske skulle lämpa sig i nybörjartråden, men jag vill gärna ha alla (eventuella) svar på ett och samma ställe för att lättare kunna hitta, flytta gärna tråden ifall det inte skulle vara rätt.

    Jo, nu är det så här att jag har köpt ny(are) bil och bestämt mig för att uppgradera min gamla uppsättning av bilstereo som hängt med i ganska exakt 20 år nu
    En av anledningarna är att jag får plats med lite större högtalare i framdörrarna och en annan är väl att ekonomin är, om inte så mycket, i alla fall något bättre nu än när jag var 18
    Jag fick väl lite storhetsvansinne och beställde ett par Amega Q-Comp 60 det första jag gjorde men lugnade mig snart och funderade på om jag inte skulle tänka igenom det hela i alla fall lite grann, så jag sökte lite information på nätet och hamnade slutligen här som verkar vara ett trevligt ställe och där jag tror att jag kan lära mig massor och få den information/inspiration jag behöver.
    Budgeten är naturligtvis inte obegränsad (det sved till i plånboken med Amega kitet) och jag kommer definitivt inte ha den som utställningsobjekt och jag har heller inte någon strävan efter att tävla, även om jag naturligtvis vill att det ser någorlunda snyggt ut.
    Ingen som helst kunskap eller vilja att hålla på med massa glasfiber och plastningar utan vill i största mån att det skall se "orginal" ut när man sitter i bilen (bafflar i MDF i dörrarna och på sin höjd ett modifierat galler i framdörrarna).

    I nuläget har jag alltså ett kit till framdörrarna som jag inte har satt på plats ännu, tänkte att jag skall dämpa dörrarna med lite Silent Coat.

    De 20 år gamla sakerna jag har sedan tidigare är följande:

    Slutsteg:
    Rockford Fosgate Punch 60 ix
    Rockford Fosgate Punch 40 x2
    Högtalare:
    Rockford Fosgate Punch 10"
    Infinity Kappa KCS-50 (5 1/4" Kit)
    JBL (Modell okänd 5 1/4" Coaxial)
    Övrigt:
    Audison SXR2
    BRAX IPC 500.000

    Jag har (små) planer på att byta ut min huvudenhet mot en dubbeldin Kenwood där jag vill kunna ansluta min iPhone och i så stor utsträckning som möjligt vara integrerad med bilen, troligtvis måste jag skaffa mig en rattadapter PC39-VOL-01.
    Planen är också att i den utsträckning det går, återanvända mina gamla trotjänare, dock ej basen, där har jag tänkt skaffa mig något som spelar i hatthyllan istället, eventuellt 2 st DLS Performance OA8.
    I instrumentbrädan har jag tänkt sätta en (eller två beroende på plats) VifaTG9FD-10-04 eller Faital Pro 3FE20 för att lyfta upp ljudet, är detta en dum idé ihop med Amega kitet? Klarar dessa av att drivas av huvudenheten?

    Jag lyssnar i stort sett uteslutande på deep house, minimal och tech house, exempel:
    http://www.beatport.com/genre/deep-house/12
    http://www.beatport.com/genre/minimal/14
    http://www.beatport.com/genre/tech-house/11

    Jag vill hellre att det spelar bra än högt, men det får gärna gå att dra på när man är på det humöret

    Det jag nu helst av allt vill ha är kommentarer på vad jag har, synpunkter på vad jag skulle kunna tänkas behöva samt vilka saker som skulle kunna tänkas passa bra ihop.
    Jag VET att det är individuell smak när det gäller mycket av detta, men vill ändå ha så mycket hjälp jag kan få i nuläget då allt bara snurrar runt i huvudet.
    Jag känner att det blev ganska mycket text och jag har kanske svävat ut lite och säkerligen glömt något också!

    Väl bemött... rytmdoktorn

  • #2
    Re: Gammalt vs nytt i S60?

    Jag hade nog bara kombinerat Amega kittet med ett par mellanregister om jag planerat
    att köra systemet helt aktivt utan passiva filter och vill ha ett 3-vägs system.

    Det kräver då en Hu som klara detta eller en processor.

    Och då hade jag funderat/lyssnat på amegas 3.5" element också just för att det eventuellt matchar bra/bättre klangmässigt.

    Annars så är väl både Vifa och Faital elementen bredbandare?
    Isåfall så kan du ju skippa diskanterna och bara köra amega 6orna som
    midbasar och låta bredbandarna ta resten.

    Med en sådan setup så funkar kanske stegens inbyggda filter till att dela
    hela systemet.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Gammalt vs nytt i S60?

      Oh, tack för ett svar... blev lite orolig där ett tag! Har sett ditt bygge och är djupt imponerad (var det 100/100 poäng på installation första tävlignen?)!
      Jag har också tänkt i banorna kring ett mellanregister, men samtidigt tänkte jag att Amega-kitet borde väl klara av att köra hela vägen från "rätt långt ner" till "all the way up" av sig självt... och att jag sedan bara kompletterar med en eller två bredbandare i panelen för att lyfta upp ljudbilden... men det kanske är helt fel?
      Jag behöver ju inte köra full fräs på högtalarna i instrumentpanelen... vill ju bara få upp ljudbilden lite! Annars tror du alltså att mina steg skall klara av resten? (För att "bara" vara 2x30 + 2x20 så tycker jag själv att de krämar på rätt bra och skulle nog utan problem kunna jämföra de med några andra 2x300 + 2x200 steg!)

      Min prioritet är i alla fall:
      1) Framsystemet
      2) Huvudenhet
      3) Hatthylla/bakdörrar

      Jag har definitivt inte bråttom eftersom jag tror att jag kommer rätt långt med mitt kit i framdörrarna... men "mycket vill ha mer"!
      Dessutom är min sambo på mig nu om att hon också vill ha lite mer flås i sina högtalare, så om någon kan tipsa om en uppsättning (budgetvariant) som passar fint i en V50 så var inte blyg!
      Last edited by rytmdoktorn; July 20, 2013, 00:47. Reason: Spelling

      Comment


      • #4
        Re: Gammalt vs nytt i S60?

        Originally posted by rytmdoktorn
        Ingen som helst kunskap eller vilja att hålla på med massa glasfiber och plastningar utan vill i största mån att det skall se "orginal" ut när man sitter i bilen (bafflar i MDF i dörrarna och på sin höjd ett modifierat galler i framdörrarna).
        Lite formgivning kommer ju att krävas om du ska montera diskant/mellanreg/bredbandare/koaxial "lite högre upp".

        Det är relativt enkelt att få till ett bra midbasmontage i dörrarna, OCH behålla orginalgallret.

        Pierre
        Last edited by Horsyhorse; July 20, 2013, 01:19.
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Gammalt vs nytt i S60?

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Lite formgivning kommer ju att krävas om du ska montera diskant/mellanreg/bredbandare/koaxial "lite högre upp".

          Det är relativt enkelt att få till ett bra midbasmontage i dörrarna, OCH behålla orginalgallret.

          Pierre
          Jo, lite små förändringar någonstans har jag väl nästan räknat med att jag får göra... och tummen är inte riktigt mitt i handen, så det skall nog gå bra det med.

          Originally posted by Hewi View Post
          Det kräver då en Hu som klara detta eller en processor.
          Om man skall leta efter en HU som klarar detta, vad mer exakt är det man skall leta efter?
          Jag har spanat in denna:
          http://www.kenwood-electronics.co.uk...s/cd/DPX405BT/
          I mina ögon har den det jag vill ha, dessutom verkar den ha ett trevligt pris på 1500:-.

          Comment


          • #6
            Re: Gammalt vs nytt i S60?

            Ja... det var väl dax att ta tag i detta nu och sätta in sakerna!
            Jag börjar med det jag har och så får vi se var det slutar... denna tråden kanske bör flyttas till projektdelen istället, men får vara kvar här för min del för det kommer säkerligen fortfarande vara en del frågor från min sida.
            Något som jag själv gillar är att se bilder, även om nu inte mitt bygge kommer bli något monsterprojekt så kanske det ändå uppskattas, så jag lägger upp det jag har gjort hittills.

            Det första jag gjorde var att köpa ett 10-pack dämpmatta för att ha till framdörrarna, valet blev Silent Coat för att det fanns i den butik jag var i samt att det inte kostade allt för mycket.

            Dörrsidan med innerpanelen borttagen, innan dämpning:



            Ett par timmar senare såg det ut så här (de stora hålen kommer att täckas över när allt annat är klart):




            Petade även in lite skumgummi modell "äggkartong" precis bakom högtalarhålet (vet dock inte om det är till någon fördel):



            I dörren där jag tänkte dra högtalarkabeln så sitter det en kontakt med stift, jag har läst om folk som har borrat upp hål och sedan dragit kabeln där... men det tyckte jag kändes olustigt, så jag beställde lite stift från Bilia.
            Beställde till både fram och bakdörr, passade dessutom på att beställa till sambons bil när jag ändå höll på... 300 spänn för ett par dj*vla stift!
            Nåja, då hade jag de i alla fall tills jag behövde dom. När jag väl hämtade stiften så var de dessutom med en kabelstump på redan, så det blev ju till att pilla bort den så gott det gick för att få dit sin egna kabel!




            Sen kom nästa lilla problem, var skall jag sätta delningsfiltret? Jag "kan" inte sätta det inne i bilen för jag får inte igenom fler kablar genom dörren, jag vill inte ha det liggandes inne i dörren... då får det bli innanför dörrpanelen tänkte jag, men det var lättare sagt än gjort för det var inte mycket luftiga platser där... men till slut fick det bli så här (bara att hoppas att högtalaradaptern inte tar i):



            När det gäller dörrarna så är det där jag är just nu... men jag har hållt på med lite annat samtidigt, jag blir knäpp av att hålla på med en sak för länge.
            I instrumentbrädan så har jag tänkt att ha 2 st FaitalPro 3Fe208 som skall bli parallellkopplade, högtalarna är beställda och jag har börjat med att plasta en liten låda till dessa!
            Ja, jag har efter mycket tittande på olika projekt kommit fram till att man mer eller mindre nästan plastar överallt och att jag faktiskt blev lite sugen på att prova på det själv, och då tänkte jag att en sån här liten sak skulle kunna få bli mitt första försök. Jag har ingen som helst aning om vad det blir för storlek eller om jag tjänar något på att lägga dom i en låda jämfört med att låta de spela "öppet" rakt ner i utrymmet under... jag gör lådan så stor som jag kan!

            Först lite maskeringstejp runt hålet för att inte kladda allt för mycket (litet tips från coachen här, använd INTE Biltemas tejp, den är HELT värdelös)



            Sen använde jag mig av en plastpåse i botten för att undvika att det skulle läcka rakt ner. För att få till en någorlunda form på "baljan" så använde jag mig utav ett finmaskigt stålnät och började så smått pensla på polyester och lägga lite glasfiberväv.
            Efter ett par lager så ser det nu ut så här:



            Jag har även påbörjat en vägg för att sätta fast mina slutsteg mm, vi får se hur det blir när den är klar, jag tycker inte att "hålet" är tillräckligt stort för att få plats med allt.

            Mäta och rita mall:



            Testa mall:



            Lite små justeringar, såga, limma... och slutligen trycka dit skiten:



            Och det är vad jag har gjort i bagageutrymmet än så länge... och det var där allt slutade igår kväll!

            //rytmdoktorn

            Comment


            • #7
              Re: Gammalt vs nytt i S60?

              Du måste ta dig en funderare på orginalplasten där midbasen ska sitta.
              Du behöver kapa bort "droppskyddet" så inte midbasarna "kvävs".
              Nytt droppskydd kan du göra med lite formad dämpmatta som du sätter lite högre upp
              på insidan av plåten.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Gammalt vs nytt i S60?

                Ok, det skall jag absolut ta o kolla på.
                Då jag inte har någon dämpmatta kvar så kanske jag kan testa att göra ett skydd i polyester för jag kan behöva lite träning på det... dessutom så köpte jag ett par fleeceplädar för 10:- styck

                Comment


                • #9
                  Re: Gammalt vs nytt i S60?

                  Jag har gått i funderingar på att byta upp mig lite när det gäller slutstegen... så i går kväll slog jag till på ett begagnat Genesis Profile P4 Ultra (4x100W) på Ebay för ca 2200:-
                  Han har även ett Genesis Profile Sub (1x350W) för ca 1000:- som jag funderar på till framtida subbar.
                  Jag vet inte om det är så, men jag tyckte att priserna var/är bra, då jag fått för mig att Genesis är rejäla doningar!

                  Jag gissar att jag kommer att få bygga om väggen jag gjort till bagaget nu, men det är ett smärre problem, eventuellt kanske jag får bygga en vägg till andra sidan med om jag även köper det andra steget.

                  I och med denna uppgradering så har jag en fråga gällande strömtillförseln till anläggningen, kommer ett par 21 mm2 kablar att räcka? Då batteriet redan ligger i bagagen så är det inte mer än typ 2 meter strömkabel som skall dit. Om jag kör med båda stegen så kanske kondensatorn blir i minsta laget?
                  Batteriet jag har är med följande spec:
                  12V 74AH CCA680
                  http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilres...CCA680-802742/

                  I väntan på detta så kommer inte så mycket att hända de närmaste dagarna, till helgen kommer jag dock att försöka göra färdigt dörrarna.

                  För övrigt är högtalarna till "baljan" i instrumentbrädan avbeställda på grund av beslutsångest... kanske kan knö ner ett par Amega Q-Cox350 där istället? Det får i alla fall avvakta tills vidare.
                  I manualen för Q-Cox350 står att de behöver en lådvolym på minst 2 liter, är det då bättre att låta dem spela rakt ner i instrumentbrädan än att ha dom i en för liten låda?
                  Apropå den, kan man ha båda högtalarna i samma utrymme, eller skall man skärma av "baljan" på hälften ifall jag nu skall ha kvar den?
                  Last edited by rytmdoktorn; August 27, 2013, 12:16. Reason: Spellcheck!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gammalt vs nytt i S60?

                    Ditt strömkablage ska räcka till utan problem med dom stegen, kondensatorn likaså (om du nu ska ha den kvar). Men jag förstår inte vitsen med högtalarna där i mitten? Dom lär ju mest bara röra till ljudbilden, satsa på dom ute på sidorn istället!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gammalt vs nytt i S60?

                      Tack, bra, då behöver jag inte köpa nya kablar i alla fall , och en kondensator är väl inte fel att ha?

                      Jo, nu kan det ju vara så att det blir stor skillnad mot vad jag hade i min förra bil, men min tanke med högtalare i instrumentbrädan är att få upp ljudet från golvet, att det blir i mitten är lite olyckligt, men det är där det finns ett hål... jag har inte så stor lust att göra hål i instrumentbrädan.
                      Men, jag skall få högtalarna i dörrarna kopplat till slutsteget först för att se (höra) hur det låter... som sagt, beslutsångest när det gäller den biten.
                      När du skriver att jag skall satsa på dom ute på sidorna, menar du att jag skall koncentrera mig mer på det jag har i dörrarna, eller att jag skall sätta koaxialerna i dörrarna (eller någon annan stans)?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gammalt vs nytt i S60?

                        Högtalare i brädan är trevligt, men att bara ha i mitten blir rätt så knas. Då skulke iaf jag ha struntat i det och fixat till det med dom i dörrarna istället. Nu vet jag inte hur det ser ut i S60 men du kanske kan få plats med nån liten bredbandare en bit upp i dörren/backspegelkåpan och på så sätt få upp ljudbilden?

                        Kondensator kan göra nytta, men det är mycket viktigare med rejäl batterikraft och bra kablage med bra anslutningar! Men nu har ju du redan kondensator så kör på!
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gammalt vs nytt i S60?

                          Tack, det är just av den här anledningen jag skriver här på forumet, för att få konstruktiv kritik från billjudsbyggare med mer kunskap än mig själv!
                          Det jag inte får kritik för får jag väl se som ok!
                          När det gäller placeringens "att vara eller inte vara" så kan jag ju alltid testa att koppla in ett par lösa högtalare och placera runt dessa i bilen för att se hur det blir, i "värsta" fall kan jag ju alltid stoppa dom i bakdörrarna
                          Nå väl, mitt enda prio just nu är att få ljud i bilen, har åkt runt i ett par veckor nu med endast ljud bakifrån hatthyllan, börjar bli riktigt tråkigt!
                          Last edited by rytmdoktorn; August 27, 2013, 15:00. Reason: Ett litet tillägg bara!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gammalt vs nytt i S60?

                            Jag har nu installerat mina Amega Q-Comp 60 i framdörrarna på min Volvo S60, dämpat dörrarna i mitt tycke helt ok (ett lager Silent Coat på både ytter- och innerplåten) använt mig av orginal plastringar OCH tagit bort regnskyddet (som jag blivit rekommenderad tidigare) och driver detta med ett gammalt Rockford Fosgate 60ix (2x30W som krämar på rätt bra, jag drev 2st Rockford Fosgate Punch 10" med det som bonkade på dugligt tidigare) steg provisoriskt inkopplat för att testa om/hur det fungerar.... och det låter FRUKTANSVÄRT ILLA!
                            Höjer jag något över samtalston så låter det mer eller mindre bara "plopp plopp/brup brup" om högtalarna?

                            Är högtalarna kass? (Tror/hoppas jag inte)
                            Är dämpningen kass? (Tror jag inte, det lät ju bättre utan dämpning med orginalhögtalarna)
                            Är slutsteget kass? (Fungerade finfint för knappt ett år sedan (dock till helt andra högtalare), även om det är ca 20 år gammalt)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gammalt vs nytt i S60?

                              Knepigt. Kan va slutsteget provat koppla högtalarna i stereon.
                              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                              Facebook: husse bygger gladenwagon
                              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                              Comment

                              Working...
                              X