Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

    Hej hej!

    Har under en tid samlat på mig prylar för att stoppa i ljudet i bilen och nu äntligen ska det bli av när min andra bil är gatlaglig och driftsäker
    Samt har jag varit osäker på hur jag vill göra det men nu är det dags att något händer!
    Har lagt beställning på dämpmaterial från Blekingebilradio och så fort det kommer fram så blir det att sätta igång ordentligt.

    Min setup blir:
    DLS Nordica 6.2 som drivs av DLS Ultimate A3 och bak blir det en JL 12w7 som drivs av ett DLS Ultimate A6 steg.

    HU har jag inte införskaffat än och är fortfarande osäker på vad jag ska ha. Vill inte lägga ner för mycket pengar på det men ska ändå vara från bra märke. Får se vad det blir, har ni några tips på en dubbel din med två stycken RCA utgångar (en fram och en sub gärna) som inte är av märket Sony?

    Hur som helst, började riva lite i bilen och insåg rätt snabbt att jag måste ha dämp mattorna rätt snart om något ska kunna hända Men under tiden kan jag iallafall sysselsätta mig med lite olika saker iallafall.

    Hur det såg ut idag, börjar med bilder på bilen ^^





    Tur att det är jänk man skruvar, så otroligt lätt att plocka isär alla saker En dörrsida tar man bort på knappt 10 minuter, sitter med två skruvar

    Det var allt för nu iallafall, blir väl uppdatering imorrn när jag börjat plocka ur i baksätet också. Tar inte så lång tid det, är ju trotsallt ingen Maybach man mekar
    Men ljudisolera har dom faktiskt gjort från fabrik, allt lim på dörren är ifrån en tjock gummi matta (eller nå liknande) som sitter där samt så är hela sparklådorna och mycket annat i bilen fyllt med skum o.O Snacka om överraskad man blev när man såg det
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

  • #2
    Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

    Kan slänga in en liten update åtminstånde
    Köpte en HU idag, blev en Kenwood DDX3021. Inget monster men verkar helt okej för mitt ändamål. Samt så ser den inte heller ut som ett rymdskepp vilket är ett plus!
    Fick in huvudenheten i bilen idag och fixade till alla kablar bakom efter mitt lilla stressmek i våras innehållande sockerbitar och tejp Så det löddes och blev mycket bra.
    Sen fick jag skära lite i instrumentbrädan för att få plats med stereon, dessa bilar är liiiiite för små i måtten för dubbel DIN stereos
    Ursäktar för kvalitén på bilderna, systemkameran såldes för att ha råd med ljudsystemet så har bara mobilen ^^
    Fick in den tillslut iallafall och den sitter fast, minst sagt.


    Samt så revs det ut mer ifrån inredningen idag men det är ju inte så värst intressant att se på
    Allt för nu, tillåter vädret imorrn så fortsätts det med bilen
    Last edited by Tim; August 13, 2012, 23:09.
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • #3
      Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

      Kul projekt! Vad är målet med bilen och när är det tänkt att det ska bli klart?
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

        Målet är väl att få en tyst bil att bli tystare Och med ett ljudsystem då som låter bra nog för mig. Ska göras mer på bilen än bara ljudsystem dock. Jag ska underredsbehandla den och om jag hinner polera den och sedan massa små fix
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • #5
          Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

          Rent generellt låter det som ett gött setup
          - utmärkt prioritering att sälja kamera till förmån för ljud

          Hur pass lådvolym har du tänkt dig till basen? Är det "sneaksetup" lr något som ger en smula mer BRÖÖL än "pff" ?
          I'm in, keep it going!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

            Jo kameran täckte ljudkostnaderna nätt och jämnt Bra deal iochmed att den användes knappt en gång i månaden ^^

            Jag velar som fan med basen. En del i mig säger att jag ska köra slutet för lite finlir. En annan del i mig säger portat. Hade den tidigare i portat och enligt mig så tyckte jag definitivt den kunde spela fint i portat, iallafall för mitt otränade öra.
            Samtidigt vill jag ju stoppa den i sluten för att se om jag hör skillnaden.
            Som exempel. På lång resor skruvar jag ner basen nästan till minimum för att höra mycket musik.
            När jag åker till/från jobbet eller bara någonstans en kort bit så skruvas både basens och stereons vred upp. Då ska det vara riktigt röj.
            Min musiksmak bör tilläggas, metal med en hel del dubbeltramp.

            Jag är riktigt osäker, vad tycker du/ni?
            Lincoln Mark Viii
            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
            Sub: 4x DD 1508
            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

            Comment


            • #7
              Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

              För metal tycker jag det är midbasarna som får jobba mest. Då hade jag provat slutet bill basen. Kan du inte bygga en fullåda och prova?

              Du kan köra portat och ha med en propp att stoppa i hålet när du ska finlira och vill ha sluten låda.

              Comment


              • #8
                Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                Såja, fick ur lite mer ur bilen idag med hjälp av en kompis samt så har vi måttat lite för baslåda samt steg
                Lite bilder då!
                Det är mycket ljudisolering i denna bil, inte undra på varför den var så tyst och inte skramlade alls utan extra ljuddämpning

                Hjulhusen/trösklarna är fyllda med skum från fabrik


                Samt lite saker man hittade under isoleringen under baksätet o.O

                Samt tjockleken under hela mattan på bilen har dom inte snålat med heller... Golvet behöver inte isoleras Asfaltsmatta över hela golvet från fabrik samt denna otroligt tjocka ull..

                Ut med original CD växlare!

                Katten chillar

                En hylla under hatthyllan med original steg, kompass samt någon modul som känner av om man bromsar väldigt hårt och då styvar den upp fjädringen. Dessa ska placeras om då jag behöver extra utrymme i höjd för basen

                Lite tomt ^^


                Och jämförelse original steg, DLS A6 och sedan delningsfiltrerna


                Tanken är att längst in i skuffen ska baslådan vara på vänster sida och på högersida ska jag bygga ett litet skafferi med mina steg och lite andra saker som täcks av en lucka så ingenting syns. Förhoppningsvis
                Lincoln Mark Viii
                Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                Sub: 4x DD 1508
                Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                Comment


                • #9
                  Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                  Ser ut att kunna bli ett riktigt lyckat bygge!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                    Originally posted by Tim View Post
                    Jo kameran täckte ljudkostnaderna nätt och jämnt Bra deal iochmed att den användes knappt en gång i månaden ^^

                    Jag velar som fan med basen. En del i mig säger att jag ska köra slutet för lite finlir. En annan del i mig säger portat. Hade den tidigare i portat och enligt mig så tyckte jag definitivt den kunde spela fint i portat, iallafall för mitt otränade öra.
                    Samtidigt vill jag ju stoppa den i sluten för att se om jag hör skillnaden.
                    Som exempel. På lång resor skruvar jag ner basen nästan till minimum för att höra mycket musik.
                    När jag åker till/från jobbet eller bara någonstans en kort bit så skruvas både basens och stereons vred upp. Då ska det vara riktigt röj.
                    Min musiksmak bör tilläggas, metal med en hel del dubbeltramp.

                    Jag är riktigt osäker, vad tycker du/ni?
                    Då kan jag garantera att jag kommer följa din tråd!
                    Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                    Pioneer PRS!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                      Tackar!
                      Väldigt mycket att klura på när det gäller basen.
                      Vilken lådvolym bör den spela i (sluten)?
                      Enligt JLAudio.com så säger dom 39L men är det med vad basen tar upp i lådan eller inte? :/

                      Iwa: Haha det låter bra det!
                      Last edited by Tim; August 15, 2012, 23:04.
                      Lincoln Mark Viii
                      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                      Sub: 4x DD 1508
                      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                        Originally posted by Tim View Post
                        Tackar!
                        Väldigt mycket att klura på när det gäller basen.
                        Vilken lådvolym bör den spela i (sluten)?
                        Enligt JLAudio.com så säger dom 39L men är det med vad basen tar upp i lådan eller inte? :/

                        Iwa: Haha det låter bra det!
                        Oftast brukar tillverkare skriva ut totalvolymen....
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                          En liten update då!
                          Köpte virke idag och byggde ihop lådan. Köpte 22mm, sågade upp allting och sedan provmonterade ihop allting och såg att bitar inte passade. ARGH! Vi hade fått 19mm istället! Och kvinnan i kassa mätte till och med tjockleken och sa att det var 22!
                          Bah, kvinnor. Man får väl ha medlidande.
                          Hur som helst så fick det väl vara så och då kapade vi till några nya bitar (dom som vart fel mått på iochmed fel tjocklek) och då vart det bra.
                          För att vara min och min kompis allra första lådbygge (första gången jag ens sågar MDF) så vart det riktigt bra faktiskt! Alla bitar passar perfekt med som max en glipa på kanske 0.8mm eller så och det dras ju ihop rätt snabbt när man skruvar.
                          Lådan fick blir totalt 43 liter, då blir den 39 liter med baselementet i då det enligt JL tar upp 4 liter.
                          En fråga, bör jag fylla den med dämpull? Vill att basen skall vara så rapp som möjligt och med lite google sökningar så fick jag fram att jag inte bör ha dämpull då. Men alla mina svar jag fick fram sa hela tiden emot varandra så det är svårt att hitta vad som är rätt ^^

                          Nu ska jag sluta skriva om en kärring och ge er tre bilder!


                          Och provmonterad!


                          Fan vad nybörjare vi känner oss på detta med billjud! Men kul var det faktiskt att bygga lådan!
                          En bandpass nästa? haha
                          Lincoln Mark Viii
                          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                          Sub: 4x DD 1508
                          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                            En update från idag då!
                            Tog först lite tid att skruva ihop baslådan eftersom vi försökte göra det väldigt seriöst
                            Först förborrade vi alla hålen, sedan sikaflex mellan ytorna (kände att det var bättre än trälim), skruva ihop med sikaflex på skruven så det tätade verkligen och sedan drog vi sikaflex på insidan och utsidan av skarvar.
                            Om den kommer att läcka någonstans så är det då mellan baselement och låda och då blir det ännu mer sikaflex där
                            Så jävla kladdigt den skiten är! Uuugh!
                            Sen byggde vi ihop en låda för mina två steg som kommer att täckas över av en lucka som ni ser på bilderna. Allt detta kommer att kläs så fort jag får hem materialet som jag beställt.
                            Det var tight fit in i bakluckan. Fick ligga och sparka in lådorna för att det skulle gå in! Och det är innan jag klätt båda två! Det kommer bli nå helt otroligt svårt att få in det känner jag. Men jag kommer knappast behöva skruva fast sakerna i golvet
                            Det är vad vi har hunnit med idag, lådan tog en jävla tid på grund av sikaflexen ^^

                            Lite bilder då! Ursäktar för kvalitén igen
                            Först en bild från igår när jag och far underredsbehandlade bilen, skönt att ha det gjort!

                            Glömde ta bilder under själva lådbygget, ursäktar för det med
                            Men här är lådan i bilen och måttar in hur stegen ska sitta.


                            Baksidan

                            Bygger lådan för stegen


                            En Nissan kan användas som fler saker än bara trädgårsprydnad!




                            Och sedan stoppar vi ner allt i bilen



                            Och med locket som ska kläs



                            Ska fortsätta imorrn med lite kabeldragning och sådant så lär väl förhoppningsvis inte bli så mycket bilder från det
                            Lincoln Mark Viii
                            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                            Sub: 4x DD 1508
                            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                              Ser mycket trevligt ut
                              sigpic

                              Ägare av DekorTeknik
                              Gå in och gilla!

                              Comment

                              Working...
                              X