Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

    Originally posted by The one n only View Post
    Inga Bilder nu var det imorgon för flera dagar sen Den 27 juli skulle bilderna komma in.

    Snyggt bygge vad är det för batteri?
    Det är ett Prostar 200AH. Någon som har tips på en laddare som klarar att ladda ett stort batteri som detta? Har bara tillgång till en ctek 3600 just nu, 25000 står på inköpslistan dock finns inte ekonomin just nu. Vågar man ladda med 3600:an när det står "max 120AH" i bruksanvisningen till den? Gör inget om det tar tid. Tänkte köpa "ctek-kopian" på Biltema som lämnar 7A tillsvidare om det inte går att ladda med ctek 3600.

    Basslådan är 90% färdigbyggd och även provspelad i kompisens kombi. Dock är inte "extrafronten" på lådan ditsatt än så tänkte vänta med bilder, men here we go:




    Här provmonteras lådan, kollar så att den inte är helt åt helvete.




    Baffelhålen och porthålen utfrästa, blev grymt tajt med portarna



    Fronten monterad!




    Terminaler samt basreflexrören monterade, 4mm2 kabel är pålött på terminalerna.



    Det blev grymt tajt på höjden, precis så portarna får plats. Snacka om uträknat (hade tur) är likadant på båda sidor, ser inte ut så på bilden pga kablarna med så är det.



    Portarna fastskruvade.



    Terminaler och låda är tätade med acrylfogmassa.



    Sådär då va baksidan monterad, bara tätning av denna kvar.



    Baksidan tätad!




    Ansluter talspolarna, i andra ändan är kablaget ihoplött. Fick tyvärr ingen bild på det. Visst är elementen sexiga bakifrån? Hade jag inte haft en sedan och byggt frammåt så hade jag lätt spelat med magneten utåt






    Monterat och klart, sådär ser det ut just nu och så har lådan stått i någon vecka nu, provspelade förra söndagen och i kompisens bmw e30 touring med mina steg men dock med hans kinaHU. Ställde Gain på max på båda stegen och krämade på lite, oj taket började flexa.. Lät helt OK och lådan verkade inte läcka någonstans. Lådan hamnade på 94 liter så just nu är den avstämd till 45 hz, funderar på lägre avstämning men ska provspela i min bil innan ja sätter i längre rör. Va tror ni lämpar sig?

    Det som är kvar att göra med lådan är att bygga en "huva", det ska dit en lutande front, därför sidorna är snekapade. Den lutande fronten ska sedan skruvas mot ryggstödet. Kommer givetvis kapa ut ett stort hål i den lutande fronten, ska bara finnas tillräckligt material till att skruva fast lådan. Golv och tak ska dit också mellan den lutande fronten och den vanliga, allt för att trycka in luften genom skidluckan.

    Har inte skett så mycket i veckan då det vart fullt upp med lite fest här och tillhörande städning, hämtat en bil i spättekakeland med polare osv.

    Jobbade med kickarna igårkväll så de är i princip klara för provspelning, kommer bilder på detta i nästa inlägg
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #17
      Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

      Ser väldigt najs ut väntar redan på nästa update.

      Gain är ingen volymkontroll så ställ ner den på ungefär hälften så den
      pekar kl 12

      Flexar inte materialet i lådan eftersom den är byggd i plywood


      Sen laddningsfrågan överlåter jag till de som har kunskap ExtraKim mfl är duktiga på just dessa Ctekladdarna

      Comment


      • #18
        Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

        Originally posted by The one n only View Post
        Ser väldigt najs ut väntar redan på nästa update.

        Gain är ingen volymkontroll så ställ ner den på ungefär hälften så den
        pekar kl 12

        Flexar inte materialet i lådan eftersom den är byggd i plywood


        Sen laddningsfrågan överlåter jag till de som har kunskap ExtraKim mfl är duktiga på just dessa Ctekladdarna
        Anledningen till att jag satte gain på max på båda är för att basarna sitter i samma låda men drivs av två steg, viktigt med lika gain på stegen då. Vet att det går att mäta sig fram men just då ville vi bara se så att det lirar.

        Nej vi upplevde det inte som så, plywood ska väl vara stabilt? Fick skivan av en kompis som sysslar med PA, han använder alltid plywood när han bygger för att spån har gett sig flera gånger för honom. Tanken att staga lådan finns, tror ni att det behövs?

        Tack för tipsen och kul att du är intresserad av tråden
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #19
          Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

          Varför inte använda mdf?
          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
          --------------------------------------------------------------------------------
          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

          Comment


          • #20
            Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

            Originally posted by xciso View Post
            Varför inte använda mdf?
            Plywooden var gratis

            Tanken var att ta bilder på kickarna idag men for iväg och köpte skruv istället, ska försöka komma ihåg att knäppa några bilder nästa gång jag är ute
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #21
              Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

              Inget fel på plywood.. väldigt bra faktiskt
              Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

              Comment


              • #22
                Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                Plywood är stabilt, dock ett litet problem med resonanser. Men funkar det så funkar det.

                Om du vill titta på korgen kan du ju bygga in ett fönster på baksidan av lådan.

                //ER
                /tycker Erik.

                Comment


                • #23
                  Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                  Hej!

                  Grejerna har nu suttit i bilen ett par veckor och det verkar fungera riktigt fint med plywood, låter riktigt bra och känns stabilt.

                  Ber om ursäkt för att jag har vart totalkass på att uppdatera, bygget är nu nästan klart, bara delningsfilterna till framsystemet som ska monteras. Allt annat är på plats, kopplat och rockar på.

                  Kör på med lite halvdanna bilder:



                  Kickpanelerna när de var klara, 22mm ringar som är lackade med body och sedan fastskruvade. Tätat med acrylfog runt ringen.



                  Kickpanel förarsida



                  Kickpanel passagerarsida, visst är svart och silver snyggt?



                  "Tak" och "golv" ditsatt på baslådan.



                  Två bitar ditsatta med hål borrade för att fästa baslådan mot ryggstödet.



                  Stagade froten lite, likadant på andra sidan. Syns även att fronten är klädd, fick dock inga bra bilder på detta tyvärr.



                  Måttar lite på batteriplacering



                  Nytvättad bagagerumsklädsel



                  Bagageutrymmet redo för slutinstallation



                  Återmonterar bagagerumsklädseln, fräsch med nytvättat



                  Fick kapa upp i orginalklädseln mot ryggstödet för att matcha originalhålet i ryggstödsplåten. Det är här igenom basarna andas.



                  Baslåda och hemmabyggd batterilåda på plats! Lådan är klädd med svart konstläder, det runt omkring är målat med svart lackfärg.



                  Jordplint i koppar är bra skit!



                  Placerar ut slutstegen, de sitter på en skiva som är klädd i svart konstläder. Nästan all el är kopplad nu, glömde dock ta bilder på det innan ja monterade skivan.. Lite syns i alla fall.

                  Det var även meningen att jag skulle ha stegen på höjden istället bredvid varandra, gick dock åt skogen för 4-kanalsteget är för långt, gick inte att trycka i lågnivåkablarna vid den placeringen. När ja monterade så här blev dock skivan lite för smal, men det får jag leva med tills jag bygger om.



                  Stegen inkopplade, ska vända på steget längst till höger så loggan inte förblir uppåner.




                  Byggda bafflar till hatthyllan, 6,5" klädda med svart konstläder.



                  Hatthyllan klädd i svart konstläder, bafflar och diskanter monterade. Bafflarna är sågade efter orginalhålen för högtalargallerna i hatthyllan. Detta är till för rearfill, dämpar diskanten med -6 dB.


                  Slänger in en bild på karossen också, nylackad å fin =)



                  Ber om ursäkt för halvkassa bilder, men alltid kul att visa några bilder än inga alls. Ska försöka ta lite fler byggbilder och sedan knäppa lite fräscha kort på slutresultatet så man ser detaljerna lite bättre.

                  Har spelat på ganska mycket medans ja pillat med småsaker i bilen, är grymt nöjd med det stora batteriet, håller spänningen väldigt bra och verkar leverera ström snabbt. Rekomenderas!

                  Även baslådan blev väldigt lyckad, får verkligen in allt tryck i kupén, blir ingen skillnad på ljudet om ja öppnar skuffluckan, helt tätt bakåt. Så denna installation rekomenderas varmt i E34.

                  Robsarve: Hade tankar på det, men det blev inte så, se bilder
                  Last edited by Kulan; October 17, 2009, 22:51.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #24
                    Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil



                    Delningsfilterna som sitter i bak är till 6,5" kitet i hatthyllan.

                    Ingen som har några frågor om bygget? Har brukat bilen nu ett tag kör med den dagligen, har inte tröttnat på ljudet än i alla fall. Ska fara förbi Ljudia å hämta en dB-mätare nån dag också så får vi se vad det spelar.
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • #25
                      Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                      Hoppa över ljudias mätare, skaffa en sånhär ist
                      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2071

                      Finns att läsa mer om på: http://mtr.se/

                      Comment


                      • #26
                        Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                        Originally posted by Svartstreck View Post
                        Hoppa över ljudias mätare, skaffa en sånhär ist
                        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2071

                        Finns att läsa mer om på: http://mtr.se/
                        Jo jag känner till BAE:s mätare, tror dock den Ljudia har duger för mig då ja inte har behov av att mäta över 150 dB

                        http://www.ljudia.se/bil-s82121/till...-dbm2-p214737/ , har bara läst positivt om den.
                        BMW E38 740
                        BMW M5 -01
                        bilradiohuset.se
                        SM-guld 2012

                        Comment


                        • #27
                          Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                          Originally posted by Kulan View Post
                          Jo jag känner till BAE:s mätare, tror dock den Ljudia har duger för mig då ja inte har behov av att mäta över 150 dB

                          http://www.ljudia.se/bil-s82121/till...-dbm2-p214737/ , har bara läst positivt om den.
                          Nää, men kan ju vara kul att få det rättså exakt.
                          För av vad man har hört så kan ljudiamätaren skifta 1-2 dB, och det är ju inte precis lite jämfört med 0,1-0,2 med BAE-mätaren

                          Comment


                          • #28
                            Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                            har inga frågor just nu men kan väl berätta att jag oxå har en E34 (540) och har blivit inspirerad av din tråd..
                            vet inte hur många gånger jag har läst igenom den nu men det är mååånga
                            fick faktiskt hem en laddning Zachry-prylar idag..
                            blir ett 6,5"-kit fram, 6,5" koaxialer i hatthyllan och 1st BX-P12 i en sluten låda i bagaget..
                            ska drivas av 2st DLS-steg.. borde väl duga till mig som inte är någon audiofil eller tävlingsgubbe..
                            Last edited by ^MeTaNoLiC^; December 16, 2009, 18:35.
                            för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                            Comment


                            • #29
                              Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                              Originally posted by ^MeTaNoLiC^ View Post
                              har inga frågor just nu men kan väl berätta att jag oxå har en E34 (540) och har blivit inspirerad av din tråd..
                              vet inte hur många gånger jag har läst igenom den nu men det är mååånga
                              fick faktiskt hem en laddning Zachry-prylar idag..
                              blir ett 6,5"-kit fram, 6,5" koaxialer i hatthyllan och 1st BX-P12 i en sluten låda i bagaget..
                              ska drivas av 2st DLS-steg.. borde väl duga till mig som inte är någon audiofil eller tävlingsgubbe..
                              Okej, kul att man får andra att bli inspirerade =) BX-P12 i slutet låter intressant, har själv inte lyssnat på en i slutet men sett att de finns folk som kör den sluten. Portat är givet om du vill få ut så mycket tryck som möjligt iaf Vad för dls-steg ska du mata den med?

                              Nice med 540 btw, jag är inte alls avundsjuk
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment


                              • #30
                                Re: BMW E34 520i 24V Ljud/bruksbil

                                ja byggde i en 535a för ett tag sen då va vi så roliga så vi satte lådan under hatthyllan, basar och portar uppåt. sen skar vi ur precis över port/basar. sen gjorde vi en sarg över lådan och tryckte den tätt uppåt. funkade helt okej

                                Comment

                                Working...
                                X