Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten uppgradering - Ford Focus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

    Snygga steg. Kör själv med 3st cc2 och ska ha in ett monoblock också.

    Comment


    • #32
      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

      Originally posted by Vargå View Post
      Snygga steg. Kör själv med 3st cc2 och ska ha in ett monoblock också.
      Jo, fina och gedigna är dom minsann. Jag börjar redan känna att jag också skulle behöva ett till. Jag har ju planerat att satsa på framsystemet, men nu när jag lyssnat lite och fadat fram och tillbaka så känns det ganska behagligt att ha på bakhögtalarna lite grann, det ger lite mer rymd i ljudet. Fast då måste jag väl skaffa en processor om jag ska ha fler kanaler, och då sticker budgeten och byggtiden iväg...Förjäkligt, man är inte ens klar innan man drabbas av uppgraditis. Nåja, får göra färdigt det jag har till att börja med, uppgradering till aktiv drift får bli en annan gång, man ska väl ha något att se fram emot till vintern också. Hmm, kallgarage, får bli nästa sommar då.

      Comment


      • #33
        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

        Börjat lite med strömkablarna, terminerat 2 sidor. Kabelskorna är gjorda av koppar överdragna med tenn skulle jag tro. Dom är ganska gedigna, man kan nog trycka in en 50-kvadratskabel i dom. Jag kör på 25 kvadrat. Jag har ingen krimptång som kan klämma ihop detta på ett professionellt sätt, så jag borrade upp dom i toppen så man kommer åt att löda, ruggade upp insidan lite och drog åt nedre delen av hylsan i skruvstädet. Sedan värmde jag med en liten blåslampa och fyllde upp insidan med lödtenn och avslutade med en dekorativ krympslang. Kabelskorna sitter som berget.











        Det var allt för denna gång, tackar för titten!

        Comment


        • #34
          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

          Jag tänkte också bara köra ett bra framsystem med ett steg men det eskalerade ganska fort. Nu kör man aktivt framsystem och en rejäl bas. Och delar allt med dsp. Tror min fru kommer döda mig snart. Får nya idéer hela tiden. Man blir som besatt av att bygga ljud.

          Comment


          • #35
            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

            Originally posted by Vargå View Post
            Jag tänkte också bara köra ett bra framsystem med ett steg men det eskalerade ganska fort. Nu kör man aktivt framsystem och en rejäl bas. Och delar allt med dsp. Tror min fru kommer döda mig snart. Får nya idéer hela tiden. Man blir som besatt av att bygga ljud.
            Jo, jag känner att jag lätt skulle kunna utvecklas åt samma håll, idéer och habegär väller fram. Men jag får hålla mig i skinnet lite, annars riskerar jag att försumma andra viktiga måsten. Jag är dålig nog som det är att ta itu med tråkiga måsten.

            Comment


            • #36
              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

              Ingen jätteuppdatering idag. Jag har börjat planera för slutsteget, och tillverkningen av kartongprototypen till fästet tog all tid jag hade till förfogande idag. Jag tänkte sätta det under främre passagerarsätet. Jag har en del viktiga krav som måste uppfyllas dock.

              Det ska sitta säkert.
              Kablarna ska kunna dras in snyggt och säkert.
              Det ska inte vara i vägen för fötter.
              Det får inte exponeras för massa grus och smuts.
              Man ska kunna komma åt alla in och utgångar någotsånär.
              Framför allt ska man kunna komma åt delningsfiltrena.
              Det ska se hyfsat snyggt ut.
              Det får inte inskränka på stolens funktion, den ska fortfarande kunna gå att justera till ytterlägena bakåt och framåt.

              Steget är ju inte så stort, men det går ju en del stag under stolen, samt att stolen har ganska lång justermån framåt och bakåt. Men efter en del mätningar tror jag att jag hittat en bra lösning som uppfyller alla kraven.

              Jag har måttat och provat fram en kartongmall som tejpats fast och flyttat stolen framåt och bakåt och justerat tills det verkar stämma.



              Tänkte se om jag hinner göra den riktiga biten i morgon. Jag har en gammal avdankad vägskylt jag haft turen att samla på mig som jag tänker använda som plåt. Det är riktigt bra material att bygga med. Styvt och hårt men lättarbetat, lagom tjockt och ganska lätt. Rostar inte.



              Nu tillbaka till True Detective som jag börjat se, grym serie!

              Comment


              • #37
                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                Börjat jobba med formen på fästplåten.



                Comment


                • #38
                  Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                  Ser gediget ut.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                    Jodå, det blir nog stadigt.

                    Det här tycker jag är extra kul. Jag gillar att forma saker och se hur dom växer fram efterhand man arbetar. Speciellt kul med metall av någon anledning.

                    Formen börjar närma sig.



                    Behöver bultar med låg profil på skallen så att stolens glidskenor ska kunna glida över utan att fastna. Fick slipa till egna så jag fick dom som jag vill.







                    Provar plattan på plats. Här kan man se ungefär hur jag tänkt mig. Den kommer fram när stolen är körd längst fram.





                    Tänkte inte på att jag har blixt på telefonkameran, så det blev lite mörkt. Den här bilden är tagen framifrån under stolen, men det syns inte så bra. Ska ta bättre bilder när det är monterat på riktigt. Har fortfarande en del att göra på plattan. Hål för kablar och skruvar, lacka och lite andra detaljer.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                      Tänk på att vissa steg som är monterade på metall som har kontakt med chassit kan få fruktansvärda störningar.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #41
                        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Tänk på att vissa steg som är monterade på metall som har kontakt med chassit kan få fruktansvärda störningar.
                        Stort tack för synpunkten, Nonne! Jordlopar bör väl kanske undvikas. Tur att du nämnde det innan jag börjat borra för fästena. Får isolera steget mot plattan i designen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                          Fixar allehanda in- och utgångar samt fästen genom plattan med borr, små roterande raspar och diamantstift.





                          Efter att all formning och håltagning är klar får hela plattan ett lager med Zinkspray, det torkar föredömligt snabbt!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                            Dags att följa Nonnes råd och isolera plattan. Det gör jag genom att klä in den med lite tjockare konstläder som jag hade hemma sedan tidigare, borde räcka.







                            Skär ut formen och trycker dit kantskydd längs framkant och bakkant.







                            Och med steget på plats. Det är ju ändå en bildtråd, så jag gödslar lite.





                            Comment


                            • #44
                              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                              Fas 1 var dörrarna och högtalarna. Nu börjar jag närma mig slutet för fas 2, att få dit slutsteget. Det har varit ett kul moment, roligt att arbeta med form, metall och läder. Fas 3 blir kabeldragning från batteriet och inkoppling av Line Out Convertern och slutsteget. Inte lika kul som tillverkning kanske, men en utmaning i sig att göra det rätt. Sista momentet efter det blir att montera in subben.

                              Jag ser att tråden passerat 1000 views, åsamm, jättekul att det finns folk som faktiskt följer mitt lilla projekt.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                                Snyggt jobbat.

                                Comment

                                Working...
                                X