Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Type-R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Honda Civic Type-R

    hej allihop!
    har nu tänkt att köra ett hyffsat seriöst bilstereo bygge
    i min type-r från 04

    har tänkt detta som första setupen

    Hu= Keenwood dubbeldin http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dmx-100bt.html

    framsystem
    focal http://www.focal.com/en/car-audio/ca...onent-kits/165

    lr Dls up6
    har ej bestämt mig vilket som blir bäst äger båda 2 så får prova mig fram
    har ni åsikter vore de guld värt .
    slutsteg framsystem
    http://www.ullareddigital.se/bilster...l/autostudio-4

    slutsteg till basarna
    https://www.massiveaudio.com/product...lock-amplifier

    Basar
    http://www.audioassault.co.uk/Massiv...tion_Subwoofer

    är total nybörjare på billjud så tar gärna imot tips och förbättringar jag kan göra

  • #2
    Re: Honda Civic Type-R



    Jag har precis påbörjat demontering av inredning, alla strömkablar och högtalarkablar ska dras om.
    Det är nog ett gäng med 18åringar som dragit kablar i omgångar

    Comment


    • #3
      Re: Honda Civic Type-R

      Tjena,

      Med det förstärkeriet lär du behöva se över strömtillförseln också. Extra batteri är nog att föredra.

      Ska bli intressant att följa!
      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

      Team Ljudbyggaren
      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
      3:e Plats Master OEM - SM 2018
      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

      Comment


      • #4
        Re: Honda Civic Type-R

        Jag behöver åsikter om strömmen, perfekt att du tog upp de.
        Det sitter en 70a generator på idag, kommer den att räcka för att driva 2st batterier?
        Tanken är att sätta ett tudor agm batteri i skuffen till slutstegen. Kabeln kommer bli 50 mm2 från det främre batteriet.

        Jag har även 1 st kondensator på 8 farad från boss. Vet ej om jag ska använda den, vad tycker ni?
        http://www.bossaudio.com/product-category/capacitors/

        Kommer jag få problem med den lilla generatorn, och de lilla främre batteriet?

        Comment


        • #5
          Re: Honda Civic Type-R


          Jag vet inte riktigt hur allting ska få plats i en liten civic

          Comment


          • #6
            Re: Honda Civic Type-R


            1st av basarna, och min hemmabyggda cnc maskin som kommer andvändas flitigt till detta bygge

            Comment


            • #7
              Re: Honda Civic Type-R

              Jag har handlat på mig lite silentcoat, så ska börja behandla bilen. Börjar med dörrarna.
              Jag täcker in dom öppna delarna med plåt som popnitas fast. sätter silentcoat på hela baksidan av plåten

              Mdf ringen har jag kört i cnc maskinen och bultas fast med m6bultar och montagelimm


              Hela inre och yttre plåten dämpad monterade även delningsfiltret på rätt sida fuktspärr.
              Har funderat på aktiv delning av framsystemet, måste jag dra separata kablar för diskant och midbas hela vägen till slutsteg? lr räcker de lägga ett högpass och lågpass på en kabel?
              äger en minidsp 2*4 för aktiv delning av framsystemet, har även en umik 1 för mätning med REW

              Comment


              • #8
                Re: Honda Civic Type-R

                Originally posted by toad@911gmail.com View Post
                Har funderat på aktiv delning av framsystemet, måste jag dra separata kablar för diskant och midbas hela vägen till slutsteg? lr räcker de lägga ett högpass och lågpass på en kabel?
                Vid aktiv delning så måste du dra separata kablar till mellanregister och diskant. Om du lägger både lågpass och högpass på samma utgång så skapar du i praktiken ett bandpassfilter förutsatt att lågpass ligger högre i frekvens än lågpass, alternativt blir ju resultatet enbart lågpass.

                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • #9
                  Re: Honda Civic Type-R

                  Misstänkte detta får helt enkelt öppna dörren och slänga in en kabel till.
                  Kommer jag märka mycket fördelar mot det passiva filtret?
                  diskanten sitter i a stolpen vore bra o kunna tidkompa den, brukar alltid höra dom väldigt starkt mot midden.

                  Vad tror du om strömmen? kommer de räcka med den lilla generatorn och 2st batteriet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Honda Civic Type-R

                    Originally posted by toad@911gmail.com View Post
                    Kommer jag märka mycket fördelar mot det passiva filtret?
                    Du har full koll på högtalarna separat när du kör aktivt, hoppas bara Focal är förändrade för dom e skitsvåra att få till aktiva.

                    Originally posted by toad@911gmail.com View Post
                    diskanten sitter i a stolpen vore bra o kunna tidkompa den, brukar alltid höra dom väldigt starkt mot midden.
                    Om diskanten sitter i stolpen behöver du inte dra ut en extra kabel i dörren, räcker att dra upp den till stolpen vilket e betydligt enklare.

                    Men, sitter det inte någon dörrkontakt så ut med en tjockare kabel till midden.

                    Det fina med att köra aktivt är att man även har koll på nivåerna separat på varje högtalare, för HÄR kan man vinna hur mycket som helst
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Honda Civic Type-R

                      Jag har dragit 2,5mm2 kablar till middarna får dra ut en till helt enkelt.Diskanten sitter i dörren vid spegeln inte i A-stolpen.
                      Dls systemet jag har heter UP6, är de nån som vet hur dom funkar att spela ut i dörren? kanske är bättre val än o köra focal?

                      Finns de nån här inne som kör med minidsp variant till bilen
                      https://www.minidsp.com/products/min...-box/c-dsp-6x8
                      Gillar interfacet ifrån min lilla minidsp
                      Lr finns de bättre alternativ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Honda Civic Type-R

                        Idag har jag varit hemma med grabben, passade på att rita ett rack till slutstegen. Jag andvänder google sketchup till att rita, flyttar sen över filerna till cambam för verktygsvägar till maskinen.

                        Testar i gips innan slutgiltiga modellen, kommer andvända mig utav kompaktlaminat till de mesta i bygget. Detta är en gavel till racket


                        Såhär blev första versionen av racket till massive slutsteget

                        Comment


                        • #13
                          Re: Honda Civic Type-R

                          Comment


                          • #14
                            Re: Honda Civic Type-R

                            Jag har nu dämpat hela bakre delen av bilen, med 1 lager silentcoat och 2st på större plana ytor. Håller på och drar strömkabel högtalarkabel och lågnivå
                            kommer lite bilder




                            Har köpt dessa på ebay klockrena att montera kabel med


                            Comment


                            • #15
                              Re: Honda Civic Type-R

                              Har köpt ett batteri att ha i bagaget,hoppas de kommer att räcka till

                              h

                              Comment

                              Working...
                              X